شهر در هفته ای که گذشت ؛

حاشیه های ماندن و رفتن رضازاده از شورا/ ناپدید شدن میدان منیریه

حاشیه های ماندن و رفتن حسین رضازاده از شورای شهر تهران ،انتقاد به تخریب باغات پایتخت، ناپدید شدن میدان منیریه از نقشه های پایتخت و...، از مهمترین اخبار شهری این هفته بود.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبر گزاری مهر در روز نخست این هفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: در دو فوریت لایحه بودجه مصوب ۹۳ شهردای تهران عملا به شهرداری اجازه داده می شود که حدود ۳۰ درصد از بودجه سال ۹۳ را جابجا کند.

شنبه ۲۹ فروردین، رحمت الله حافظی با بیان اینکه در دو فوریت لایحه بودجه مصوب ۹۳ شهردای تهران عملا به شهرداری اجازه داده می شود که حدود ۳۰ درصد از بودجه سال ۹۳ را جابجا کند گفت: معمولا در اصلاحیه بودجه انحرافات جزیی وجود دارد که بر اساس این انحرافات جزیی، مجوز جابجایی در بودجه صادر می شود. در حقیقت اگر اصلاحیه بودجه حدود ۳ و حداکثر ۵ درصد از کل بودجه را شامل شود، مسیری منطقی و قابل قبولی را حوزه اجرایی طی کرده است، اما می بینیم که از مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران، بر اساس یکی از بندهای مصوب بودجه، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجازه جابجایی به شهردار داده شده و بر اساس بند "ب " این ماده واحده، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و بر اساس بند "ج " این ماده واحده نیز ۹۰۰ میلیارد تومان جابجا شده است. بر این اساس در مجموع حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب سال ۹۳ شهرداری تهران، قابلیت جابجایی پیدا می کند؛ یعنی یک سوم بودجه قابلیت جابجایی توسط شهردار دارد.


یک شنبه ۳۰ فروردین، زمزمه های استعفای حسین رضازاده از شورای شهر تهران مطرح شد .در این رابطه اقبال شاکری

عضو شورای شهر تهران گفت: نباید سیاست‌های دوگانه در خصوص افراد اجرایی شود، اگر نمایندگی مجلس شغل نیست، عضویت در شورای شهر نیز شغل محسوب نمی‌شود. او در واکنش به ضرب‌الاجل وزارت ورزش و جوانان به رضازاده، گفت: وزارت ورزش اعلام کرده در صورتی که رضازاده بخواهد در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری شرکت کند، باید تا ششم اردیبهشت ماه استعفا دهد. اما هر گاه سید مهدی هاشمی از مجلس استعفا داد یا از مدیریت فدراسیون تیراندازی، رضازاده هم استعفا می‌دهد.

هفته گذشته رئیس شورای شهر تهران از تایید شورای حل اختلاف برای حضور حسین رضازاده در انتخابات فدراسیون خبر داد. اما همان روز ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور این سخنان را تکذیب کرد. سایت وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد رضازاده برای حضور در انتخابات فدراسیون تا ششم اردیبهشت ماه مهلت دارد که از سمت خود در شورا استعفا دهد.

حسین رضازاده هم در این زمینه گفت: برای حضور در انتخابات هیات رئیسه فدراسیون وزنه‌برداری، تابع قانون هستم.

او با بیان اینکه بر اساس نامه شورای حل اختلاف، حضورم در انتخابات فدراسیون قانونی است، گفت: سازمان بازرسی کشور بهمن ماه درخواست کرد شورای حل اختلاف نظرش را در رابطه با حضور اعضای شورا اعلام کند که شورای حل اختلاف، نه ریاست فدراسیون و نه عضویت شورای شهر را شغل ندانست و من برای حضور در انتخابات فدراسیون، تابع قانون هستم.

دوشنبه ۳۱ فروردین، احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از حذف میدان منیریه پس از فعالیت عمرانی مترو در این میدان خبر داد . او با بیان این که یکی از میادین اصلی شهر که دچار خدشه شده میدان منیریه است که امروزه کارکرد اصلی خود را از دست داده و تبدیل به خیابان شده است گفت: میدان یک کارکرد متفاوت دارد حال آنکه میدان منیریه یک میدان تاریخی هم هست. در جوار میدان منیریه تاسیسات هواکش مترو قرار دارد که وقتی با مدیر شرکت مترو آقای درویش صحبت می کردم گفتند راه هایی برای انتقال این هواکش وجود دارد و خواسته من این است که هر چه سریعتر این اقدامات انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: امروز دیگر چیزی به نام میدان منیریه که در نقشه شهر تهران به آن اشاره شده وجود ندارد در حالی که این میدان از قدیم الایام کاملا کارکرد میدانی داشته به ویژه در ایام محرم.

جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، درباره حدف میدان منیریه از روی نقشه تهران گفت : این میدان به دو میدان شرقی و غربی تبدیل شده است. ساماندهی این میدان آغاز شده است البته بستگی به نوع تحلیل و قضاوت ما نسبت به میدان دارد اگر برداشت ما از میدان یک فلکه ترافیکی است این میدان از بین رفته است اما از نگاه ما میدان محلی برای تعاملات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است و در حال حاضر صاحبنظران این حوزه طرحی را مصوب کردند که با سابقه این میدان نیز متناسب است.

وی ادامه داد: در این میدان دو خروجی ایستگاه مترو ایجاد شده و برای آنکه مسافران مترو از این خروجی‌ها وارد خیابان نشوند دو میدان شرقی و غربی پیش بینی شده است همچنین آبنما و مبلمان شهری و مکان‌هایی برای مکث شهروندان در این دو میدان پیش‌بینی شده است.


سه شنبه اول اردیبهشت،رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه سریال خشکاندن و قطع درختان در شهر تهران ادامه دارد، گفت: متاسفانه شهرداری در این زمینه منفعل عمل کرده و متناسب با جرم متخلفان، با آنها رفتار نمی‌کند.

وی ادامه داد: دهها میلیارد تومان صرف ایجاد فضای سبز جدید می‌شود اما از فضای سبز قدیمی و ارزشمند پایتخت به درستی محافظت نمی‌شود.

حافظی سپس تصاویری از قطع درختان در حاشیه پل ولایت در منطقه ۲ به نمایش گذاشت که در آن جای تبر بر روی تنه درختان باقی مانده بود و برخی از درختان قدیمی قطع شده بودند.

وی تصاویری از یک باغ به نمایش گذاشت که هنوز اثرات نفت در جهت خشکاندن درختان باقی مانده بود همچنین تصاویری از بوستان شقایق واقع در ۲۴ متری سعادت‌آباد پخش شد که دیوارکشی‌هایی برای ساخت و ساز در داخل پارک انجام شده بود.

حافظی با اشاره به واگذاری هفت هزار متر زمین در منطقه کن به شهرداری منطقه ۷، گفت: شهردار سابق این منطقه در اعلام محیط‌بن درختان تخلف کرده و محیط‌بن درختان را ۷۰ تا ۹۰ سانتیمتر اعلام کرده در حالی که محیط‌بن این درختان ۲۸۰ سانتیمتر بوده است. همچنین مساحت زمین را نیز ۱۹۰۰ متر اعلام کرده در حالی که مساحت واقعی هفت هزار متر بوده است. دلیل این تخلف آن بوده که این پرونده به کمیسیون ماده ۷ ارجاع نشود و در داخل خود منطقه در خصوص این زمین تصمیم‌گیری شود. مراجع قضایی باید با این متخلف برخورد کنند .


چهارشنبه ۲ اردیبشهت، رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران گفت: کلاس های موسیقی در فرهنگسراها قطعا دایر می شود و در این زمینه با مدیرعامل جدید سازمان فرهنگی هنری جلساتی برگزار می شود.

عبدالحسین مختاباد ادامه داد: مدیرعامل جدید سازمان فرهنگی هنری باید برنامه هایش را به کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ارائه کند و درهمین دیدارها موضوع بازگشت کلاس های موسیقی به فرهنگسراها نیز دنبال خواهد شد.

همچنین در این روز ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به ساخت و سازهای بخش جنوبی پادگان عشرت آباد گفت: نیروهای مسلح می توانند در محدوده خود بدون مجوز نهادهای دیگر تغییرات فیزیکی ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای بخش جنوبی عشرت آباد غیرقانونی نیست، گفت: این زمین ها سابقا محل پارک خودروهای سنگین بوده و مسئولان آنجا قصد دارند آن را تبدیل به فضای اداری کنند.

قناعتی ادامه داد: بر اساس قانون، در داخل مجموعه های نیروهای مسلح تغییرات فیزیکی نیاز به مجوز ندارد و احتمالا این نهاد به همین قانون رجوع کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: میدان ، منیریه ، رضا زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.