در نخستین کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا مطرح شد

صدور پروانه برای خرده فروشی سیگار/ قاچاق سیگار کار افراد خرده فروش نیست

خسرو تاج گفت: مطمئناً قاچاق در این سطح کار برخی افراد خرده فروش نیست و طبق نظر کارشناسان، در این زمینه نظام سازمان‌ یافته‌ای پشت این موضوع است که این عامل بحث مبارزه با قاچاق را حساس‌تر می‌کند.

صدور پروانه برای خرده فروشی سیگار/ قاچاق سیگار کار افراد خرده فروش نیستبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران عصر امروز نخستین کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه در محل مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت و نمایندگانی از گمرک، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، تعزیرات، وزارت بهداشت، اصناف، شرکت دخانیات و نیروی انتظامی حول محور قاچاق سیگار برگزار شد.

علی اصغر رمزی رئیس برنامه ریزی و نظارت بر شرکت دخانیات ایران در این جلسه اظهار داشت: شرکت دخانیات سامانه‌ای برای کشت توتون در دست بررسی و اجرا دارد تا در هر استانی میزان کاشت هر کشاورز در این سامانه مشخص شود و علاوه بر این واردات سیگار نیز در آن ثبت گردد.

وی افزود: بنا داریم تا شبکه توزیع را مکانیزه کنیم و با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ و ارشاد دستور العمل کارشناسی در این زمینه صادر شود تا مشکلات موجود در این زمینه رفع گردد و علاوه بر این سامانه، سعی در صدور پروانه‌ای خاص برای خرده فروشان سیگار داریم زیرا خرده فروشی‌ها در حال حاضر مجوز مخصوص برای فروش دخانیات را ندارند و اغلب آنها روزنامه‌فروشی و یا سوپرهای اغذیه فروشی هستند که ما سعی داریم با صدور چنین پروانه ای فروشندگان مجزا برای خرده فروشی سیگار تعیین شود تا با شرایط سختی که برای دریافت این پروانه‌ها وجود دارد به وضعیت فعلی سرو سامان داده شود.

رمزی در توضیح شرایط دریافت این پروانه گفت: عدم فروش سیگار نخی و فروش به افراد زیر 18 سال از جمله شرایط برای دریافت این پروانه است و مطمئناً با توجه به مزیت‌های بالای این پروانه، هیچیک از افرادی که دارای این پروانه هستند از شرایط گذاشته شده برای آن‌ها تخطی نخواهند کرد.

 وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه صدور این پروانه و نظارت بر آن نظارت دقیقی می‌طلبد و چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ گفت: ما سعی داریم با بررسی‌ها و کارهای کارشناسی صورت گرفته و با نظارت دقیق بر دارندگان پروانه مذکور بر این بازار نظارت جدی داشته باشیم و علاوه بر این ما سعی کرده‌ایم تا با مزیت‌های تشویقی برای دارندگان آن میزان تخطی از شرایط را به صفر برسانیم و علاوه بر این طرح‌هایی در زمینه داریم که در آینده اعلام خواهد شد.

رمزی در ادامه این جلسه به بیان آماری در خصوص مصرف دخانیات پرداخت و افزود: مصرف دخانیات در کشور بر اساس برآوردها 60 میلیارد نخ می‌باشد اما طبق آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت این رقم 55 میلیارد نخ است که از این میزان درسال 92 ، 38 میلیارد نخ آن تولید داخل است که  در سال 93 ، به 29 میلیارد نخ رسیده است.

وی افزود: در سال 93 حدود 14 میلیارد نخ سیگار از مبادی رسمی وارد کشور شده که در مقایسه با میزان 10 میلیارد نخی واردات در سال 92 ، نشان از کاهش قاچاق سیگار در داخل کشور دارد.

*30 هزار تن توتون مصرف داخل

علی اصغر رمزی رئیس برنامه ریزی و نظارت بر شرکت دخانیات ایران در ادامه با بیان اینکه کشت توتون در مزارع داخل 6 هزار هکتار است گفت: از مزارع داخل 10 هزار تن توتون برداشت شده در حالی که برای مصرف داخلی تنها 30 هزار تن توتون لازم است.

وی در ادامه تصریح کرد: 8 کارخانه در داخل کشور در زمینه تولید سیگار فعالیت دارند که 4 کارخانه ایرانی و 4 کارخانه غیر ایرانی است و سعی داریم تا پایان سال 94 تولید داخل را به 14 میلیارد نخ برسانیم.

وی در پایان تاکید کرد: کنترل مصرف بازار دخانیات در کشور اجازه ورود برند جدیدی را به داخل نداده است چرا که برندهای متنوع سبب افزایش مصرف خواهد شد.

در ادامه نشست کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت در خصوص قاچاق کالا در کشور گفت: تفاوت مبارزه با قاچاق سیگار در کشور با سایر کالاها اهمیت سلامت مردم است ،زیرا اگر در برخورد با قاچاق سیگار اقدام درستی صورت نگیرد سلامت شهروندان به خطر خواهد افتاد که باید در تصمیم گیری های خود با تامل برخورد شود.

خسرو تاج در ادامه تاکید کرد: مطمئناً قاچاق سیگار طبق نظر اهل فن در این زمینه کار برخی افراد خرده فروش نیست، پس نحوه مبارزه و برخورد با آن از حساسیت‌ بالایی برخوردار است زیرا اگر پشت این موضوع نظام سازمان‌یافته‌ای باشد کار سخت‌تر و حساس‌تر است و از مرحله‌ای به بعد بر عهده سازمان‌های نظامی در  کشور می‌باشد.

معاون وزیر صنعت در ادامه اظهار داشت: بحث ترانزیت در قاچاق سیگار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا قاچاق‌چیان با استفاده از ترانزیت به راحتی به اقدامات خود می‌پردازند.

وی در پایان این نشست تاکید کرد: البته از بحث فرهنگ‌سازی و الگوی مصرف در زمینه مبارزه با  قاچاق سیگار نباید غافل شد زیرا فرهنگ‌سازی سهم بسزایی در کاهش مصرف، و به تبع قاچاق خواهد داشت و از نظر من با تشکیل چنین جلساتی در تعیین کارگروهی  خاص در این زمینه می‌توان از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فروشندگان ، سیگار ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۵۰ ۱۳ تير ۱۳۹۶
از کجا باید مجوز فروش سیگار بگیریم در مشهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۴ تير ۱۳۹۵
قبول دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
بــه سوپرمارکتهااجــازه توضیـــع سیگاروسایرفــراوردهای دخانی ازقبیل قلیان میـوه ای و....باعـث گـــرایش جــوانان به این ماده خطرناک میشوداکثرابرای خــریدروزانه چندین باردرطــول روزبه بقالی مراجعه میکنند ودردسترس بودن سیگارباعث گرایش بیشترجوانان میشود اگریک مکان خاص فقط مختص به فروش سیگـارولاغیر باشد تقاظابرای مصرف کم میشود
آخرین اخبار