کرمانشاه؛

موج، دستبافته ای سنتی از دیار کرمانشاه

موج، دستبافته اي بسيار زيبا با كاربري فراوان، و سنتی به یادگار مانده از عشایر کردنشین بوده كه نام ديگر آن رختخواب پيچ می باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛ موج های رنگین کمان در اورامانات و جوانرود از شهرتی خاص برخوردار است در‎ ‎جوانرود این صنعت شکل کارگاهی پیدا کرده به طوریکه در در این کارگاه ها "جولا"ها هنوز‎ ‎در پشت دستگاه ها به کار موج بافی مشغولند.

موج در زندگي روستايي و عشايري منطقه غرب کشور، روانداز مناسبي براي فصول سرد مي باشد که در زمستان براي محافظت از نفوذ سرما به درون اتاقها به عنوان پرده نيز استفاده مي شود.

جانماز یا سجاده تولید دیگر کارگاه‎ ‎موج بافی است. قطع جانماز کوچک و حدود 60*110 سانتی متر است. رنگ آمیزی و نقش‎ ‎پردازی جانماز متأثر از جنبه معنوی کاربرد آن است و برخلاف موج که دارای رنگ های‎ ‎شاد است. ترکیب رنگی آن، سیاه، سفید و قهوه ای است.

.  مهمترین طرح های‎ ‎موج "کشکولی، چهار خانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، برمالی و‎ ‎شطرنجی" است.

موج بافی یکی از کهنترین صنایع دستی و هنرهای سنتی این دیار است که هنوز هم در بین عشایر و برخی از روستانشینان استان کرمانشاه یافت می شود.

اين بافته بسيار جالب و منحصر به فرد به سياه چادرهاي ايلاتي رنگ و رويي زيبا مي بخشد و هنگام كوچ نيز كاربرد بسيار زيادي براي آنها دارد.

موج در نقش ها و رنگهاي مختلف و از پشم بافته مي شود. نقوش قصري، ايلامي، چهل طوقي و كردستاني از معروفترين نقوش موج مي باشد.

در حال حاضر موج بافي در منطقه اورامانات، جوانرود، اسلام آباد غرب و گيلانغرب رايج مي باشد.

انتهای پیام/س


انتهای پیام/

برچسب ها: کرمانشاه ، دستبافته ، سنتی ، موج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.