دبیر علمی کنگره سرطان‌های زنان خبر داد

شیوع 21 درصدی سرطان زنان در جهان

شاه‌وردی گفت: سرطان تخمدان در بین خانم‌ها در جهان به میزان 21 درصد شیوع دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ زهره شاه‌وردی دبیر کنگره سرطان‌های زنان در نشست خبری این کنگره که در محل انجمن سرطان‌های زنان برگزار شد، گفت: سرطان تخمدان در بین خانم‌ها در جهان به میزان 21 درصد شیوع دارد و باید در تشخیص آن کارهای بیشتری صورت گیرد به دلیل آنکه برخی افراد قدرت باروری خود را به دلیل ابتلا به این سرطان از دست می‌دهند. واکسن پاپیلومای انسانی  تا میزان 70 الی 80 درصد از ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند. 

وی با اشاره به شیوع سرطان سینه اظهار داشت: هم‌اکنون سرطان سینه بعد از سرطان ریه شیوع بیشتری دارد و خانم‌ها باید از سن 40 سالگی ماموگرافی را برای تشخیص این سرطان انجام دهند البته در صورتی که فرد زمینه ژنتیک این سرطان را داشته باشد باید از سنین کمتری ماموگرافی را آغاز کند. همچنین می‌توان برای تشخیص سرطان سینه از معاینه سینه به صورت ماهی یکبار استفاده کنند این معاینه سینه باید از سن 20 سالگی آغاز شود.
 
دبیر علمی کنگره سرطان‌های زنان ادامه داد: در صورتی که فرد فاکتورهای ژنتیکی قوی برای ابتلا به سرطان سینه داشته باشد به عنوان مثال خواهر یا مادر وی به این سرطان مبتلا شده باشند باید 10 سال یا 5 سال زودتر غربالگری را انجام دهد و می‌توان از روشهای کم تهاجمی‌تری مانند سونوگرافی برای تشخیص این نوع سرطان در بین عموم مردم استفاده کرد. 

شاه‌وردی تصریح کرد: با توجه به آنکه طرح تحول سلامت در بیمارستان‌های دانشگاهی انجام می‌شود و به انجام ماموگرافی کمک می‌کند اما نوبت‌های ماموگرافی و رادیوتراپی در این بیمارستان‌ها زیاد است و مراکز دولتی ما برای انجام رادیوتراپی به طور نسبی محدودیت دارند این افراد به مراکز خصوصی هجوم می‌آورند که ممکن است تعداد بیشتری بیمار به این بیمارستان‌ها مراجعه کنند. 

وی عنوان کرد: برخی از همکاران ما که در مطب خود سونوگرافی انجام می‌دهند انجام این کار توسط آنها فقط جنبه مالی دارد. در زمان حاملگی فقط باید سه بار سونوگرافی انجام شود در صورتی که همکاران ما سونوگرافی را بدون آنکه فرد مشکلی داشته باشد ماهی یکبار انجام می‌دهند و باید سونوگرافی توسط افرادی انجام شود که دوره انجام آن را گذرانده باشند. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.