زنجان؛

زنجان جزو 4 استان برتر در تولید سنگهای تزئینی ساختمانی

از آنجایی که 24 درصد معدن های سنگ کشور در استان زنجان قرار دارد، این استان توانسته طی سال گذشته با صادرات حدود 500 هزار دلار به صورت مستقیم در بین 4 استان برتر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛آسیا و اروپا عمده ذخایر سنگهای ساختمانی و تزیینی را دارا هستند و ایتالیا،لهستان، یونان، استرالیا و ایران برترین تولید کننده های سنگ در دنیا می باشند.

سنگ از دیر باز در خدمت هنر و هنرمندان بوده حالا این هنر در ترکیب با دستان صنعتگر زنجانی ها یک قدم پا را فراتر گذاشته است در این باره به سراغ یکی از بزرگترین تولید کننده های سنگ در استانمان رفتیم.

مدیر یکی از بزرگترین کارخانه های تولید کننده سنگ شمالغرب کشور در باره تولیدات این کارخانه می گوید:یکی از آیتم های توسعه جهان امروز ساخت و سازهای خوب در ساختمانها و پروژه های شهری و مبلمان شهریست.

وی ادامه می دهد : از انجایی که سالانه بیش از 2 میلیارد دلار برای واردات سنگ های تزیینی ارز خارج می شد متخصصین ایرانی به فکر ایجاد یک مرکز فرآوری سنگ شدند.

این تولید کننده سنگ با اشاره به احداث این کارخانه در استان می گوید: این کارخانه اولین واحد فراوری تخصص سنگهای تراورتن و مرمرین با ماشین آلت تمام اتو ماتیک در شمالغرب کشور است.

وی گفت:در سال 93 به طور مستقیم حدود 500 هزار دلار صادرات عمدتا به کشورهای یونان،ایتالیا،ترکیه،ترکمنستان ،کرواسی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است.

مدیر این کارخانه با بیان اینکه بیش از این مقدار صادرات مستقیم به صورت غیر مستقیم نیز صادرات داشته ایم ادامه داد: سنگهای این کارخانه به به نقاط مختلف کشور نیز صادر می شود.

با اشاره به اینکه ظرفیت تولید اسمی این کارخانه 600 هزار متر مربع در سال است می افزاید: که بیش از 45 نوع سنگ مرمر و تراورتن در این کارخانه تولید می شود.

وی می گوید: گرانیت مرمریت ،گوهره ،انارک ,تراورتن از انواع سنگهای تولید شده در این کارخانه می باشند، این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال زایی به خاطر استقبال بازارهای جهانی موجب افزایش صادرات در این بخش شده است.

گفتنی است ،خراسان- اصفهان – مرکزی – زنجان بیشترین ذخایر سنگ های تزیینی کشور را در اختیار دارند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.