علی رهبری درنشست خبری ارکستر سمفوینک تهران:

ای کاش ارکسترسمفونیک سیاسی باشد تا توقعات بالا رود

رهبری گفت: آرزوی من این است که موفق شویم تئاتر اپرا را به زبان فارسی اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران نشست ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری در تالار وحدت برگزار شد. 

رهبری در ابتدا گفت: امروز صبح یک شبکه رادیو خارجی با من مصاحبه داشت و در سوالش از من پرسید آیا ارکستر سمفونیک یک اتفاق سیاسی است که در جواب گفتم ای کاش سیاسی بود که اگر این طور بود توقعات بالا می‌رفت و مردم فکر می‌کردند که اگر باز نشود در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر گذار خواهد بود. 

وی ادامه داد: من فقط آرزو می‌کنم که ارکستر سطحش بالا برود مثل بعضی از کشورها که در کنار فوتبال ارکسترشان اهمیت  دارد، نمونه بازر آلمان است که حدود 200 ارکستر دارد. کشورهای دیگر از ما خیلی خوب حرف می‌زنند که این وظیفه ما را سخت می‌کند.  

رهبری در مورد برنامه‌های آینده خود عنوان کرد: خرداد ماه من در چین ارکسترشان را رهبری می‌کنم و ارکستر تهران را در تهران آماده می‌کنم و یک قطعه را بصورت مشترک با آقای وولودوس اجرا خواهم کرد.
بنیاد رودکی و معاونت هنری تا به امروز با یک تمپویی با ما همکاری کردند که واقعا درجه یک است شما هر ماه من را خواهید دید و به همه خبرنگاران گزارش خواهم داد. 

وی تصریح کرد: برنامه 6 ماهه ارکستر چیده شده و مرتب برنامه داریم نمی‌خواهم بگویم که به اندازه ارکستر اروپایی کار می‌کنیم ولی بالای 50درصد این اتفاق افتاده است و اعتقاد دارم 2 سال طول می‌کشد که به 100درصد برسد که اگر نرسد خیلی بد است، این ارکستر در تاریخ خود برای اولین بار با جوان‌ها شروع کرده که این اتفاق بی سابقه است، در ارکستر پیش از این عده‌ای فرمانده بودند ولی دیگر این اتفاق ها نمی‌افتد مشکلات ارکستر با همکاری دوستان حل شده و الان همه یک رنگ هستند تا 6 ماه آینده ارکستر را خودم رهبری می‌کنم و پس از آن به سراغ فعالیت‌های بین‌المللی‌ام میروم زیرا برای ایران فعالیت‌های من مهم است.

رهبر ارکستر سمفونیک ایران تصریح کرد: ما احتیاج به 16 تا 17 رهبر مهمان داریم، ما از تمام رهبران  ایران بدون استثنا کتبا دعوت کرده‌ایم، این دلیل نمی‌شود که هر کسی را که دعوت کرده‌ایم هر سال دعوت کنیم دعوت آنها بستگی به فعالیت و خروجی ارکستر دارد البته که این اتفاق در همه دنیا می‌افتد. 

وی ادامه داد: لاب شانزکیت یکی از بهترین  پیانیست‌های چک اسلواکی است که قبول کرده در ارکستر ایران حضور یابد، هر سولیستی که به ایران دعوت می‌شود 2 شب رسیتال برگزار می‌کند و 2 شب هم در ارکستر می‌نوازد. 

رضا ناژفر یکی از بهترین نوازندگان فلوت ایرانی در اولین ارکستر فلوت می‌زند و رسیتال فلوت و پیانو هم برگزار می‌کند. این خبر اتفاق مهمی است و من نمی‌توانستم یک خارجی به این خوبی پیدا کنم. نوین افروز از سولیستهای قدیمی است که در ارکستر ما می‌نوازد. 

 این رهبر  ارکستر ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که من سخت گیر هستم این حقیقت ندارد شخصیت من از کودکی حرفه‌ای تربیت شده است.  40 سال پپیش در هنرستان ملی موسیقی اعلام کردم هیچ استادی حق سیگار کشیدن ندارد آنها فکر نمی‌کردند که یک روز این قانون در همه جای جهان بست داده شود. 

علی رهبری درباره حاشیه‌های پیش آماده در ارکستر عنوان کرد: هوشنگ کامکار فردی است که حرفه‌اش را باید باور کرد؛ ما، مطبوعات و بنیاد رودکی باید تلاش کنیم سطح ارکستر را بلا ببریم من نمی‌خواهم راجع به ناصر رحیمی صحبت کنم ایشان حرفهای زیاد زده اما نگفتند که سر تمرین چرت می‌زدند، 2 جلسه هم دیر آمدند و من اعلام کردم که کسی دیگر دیر نیاید، گویا این بی احترامی بزرگی است در ایران! اگر این بی احترامی است من به همه بی احترامی می‌کنم. شب برگزاری ارکستر بچه‌هایی حضور داشتند که 3 سال نزدند و اعلام کردیم یک ساعت قبل آنجا باشدند همه بودند جز یک نفر؛ یک سمفونی که 11 روز کار کرده با حضور یک نفر رو به نابودی بود و اجرایی که بنا بود ساعت 20 اجرا شود، خدار را شکر با تاخیر مسئولین یک ربع به 9 برگزار شد و خدا خواست همان موقع این آقا به ارکستر برسد این شخص با شهداد روحانی نیز به مشکل خورد، آخرین نکته‌ای که راجع به حاشیه‌های آینده باید بزنم این ا ست که  150 نفر در ارکستر حضور دارند و امکان ندارد اتفاقی بیفتد که همه ندانند پس در نتیجه این مسئله را باید همه تایید کنند. 

وی افزود: پیش از این کسانی جلوی بعضی‌ها را می گرفتند که تست ندهند اما الان دیگر چنین افرادی وجود ندارند آرزوی من این است سطح ارکستر بالا رود؛ نوازندگان یک قرار داد 6 ماهه خواهند داشت ارکستر باید به سطحی برسد که رهبر برایش اهمیتی نداشته باشد هنرستانها باید وضعشان درست شود بعد فکر ارکسترها باشیم به همین خاطر چند معلم خارجی می‌آوریم که هم به ارکستر کمک کنند و هم در هنرستان‌ها آموزش دهند. 

وی افزود: درباره قرار دادها امروز صبح جلوی ارکستر عنوان کردیم ما مبلغی را به همراه هوشنگ کامکار و چند نفر دیگر برای تمرین و هر دو هفته یک با ر اجرا در نظر گرفتیم، مبلغی که برای شرایط ایران خوب است 3 درجه گذشته‌ایم؛ برای نوازندگان یکی لیدرها، کنسرت مایسترها، و نوازندگان که این احتمال وجود دارد که جای کنسرت مایسترها عوض خواهد شد بطور مثال پدرام فر یوسفی کنسرت مایستر و هوشنگ کامکار ویولن 2 بود که این برای ما افتخار و احترام به من است و بنیاد رودکی نیز در زمینه دستمزدها و بیمه بچه‌ها و مالیات آنها همراهی  کرد. 

وی درباره کر عنوان کرد: برای گروه کر فردا تست می‌گیریم و برای آنها نقشه‌ای دیگر دارم، 3 کاندید برای رهبری کر انتخاب شده که هنوز به نتیجه  نهایی نرسیده‌ایم در برنامه من و بنیاد رودکی این است که وقتی ارکستر نهایی شد به سراغ کر برویم. 

وی در انتها خاطر نشان کرد: آروزی من این است که اگر موفق شدیم تئاتر اپرا را به زبان فارسی اجرا کنیم با اجرای اپراهای فارسی به مردم نزدیکتر می‌شویم البته که باید موازین دینی و مذهبی و عرف جامعه رعایت شود مردم تشنه موسیقی هستند برای من مهم است که نصف سالن پر باشد ولی علاقمندان موسیقی به سالن بیایند.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار