شیراز؛

آشنایی با نقش رجب در فارس

نقش رجب از آثار مهم دوره ساسانی در فارس و ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در 3 كيلومتري شمال تخت جمشيد در طرف راست جاده در مسير اصفهان، در كوه فضاي كوچك عقب رفته اي وجود دارد كه در آن نقوشي از اردشير بابكان و شاپور اول حجاري شده است اين نقش برجسته تاريخي به نقش رجب معروف است.

امیری با بیان اینکه در نقش رجب سه نقش برجسته وجود دارد افزود: در نقش رو به رو تصوير اردشير بابكان در حالي كه حلقه سلطنت را از اهورا مزدا مي گيرد نقش شده است و در بين اين دو نفر دو طفل ديده مي شود كه احتمالاً يكي وليعهد و ديگري حامل گرز پادشاهي است .

وی ادامه داد: در پشت سر اهورا مزدا نقش دو بانو در حال احترام نشان داده شده است و در پشت سر اردشير يكي از بزرگان چوب مگس پران بدست دارد .

این مسئول بیان کرد: شخص ديگري نيز به حال كرنش ايستاده ديده مي شود در عقب تر از اين نقوش تصوير موبد معروف دوره شاهان اوليه ساساني به نام كرتبر ديده مي شود اين تصوير با سنگ نوشته به خط پهلوي همراه است.

امیری افزود: دو نقش برجسته ديگر شاهپور اول را نشان مي دهد . نقش سمت راست، اهورا مزدا سوار بر اسب حلقه پادشاهي را در حال سواري به شا هپور مي بخشد و در نقش سمت چپ شاهپور بر اسب سوار بوده و 9 نفر از بزرگان كشور پشت سر وي ايستاده اند .

نقش برجسته هاي نقش رجب در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: آشنایی ، نقش ، رجب ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.