آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

مذاکره پیرامون توسعه نظامی نباید صورت بگیرد/ آمریکا همچنان شیطان بزرگ است/ جنگ عربستان در یمن جنگی نیابتی از سوی رژیم صهیونیستی است

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه جنگ عربستان در یمن جنگی نیابتی از سوی رژیم صهیونیستی است و خطاب به رژیم‌ آل سعود، ابراز کرد: شما به هدف خودتان نخواهید رسید و تنها هدفی که به آن دست پیدا خواهید کرد، ویرانی یک کشور اسلامی است.

ضرورت تاسی به سیره زندگی فاطمی و علویبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ "آیت‌الله احمد خاتمی" خطیب موقت نمازجمعه در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران، پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران با ۶ قدرت جهانی گفت: چیزی که نه به دار است و نه به بار، تبریک وتهنیت هم ندارد. بعضی از ذوق زدگی‌ها به زیان خود مذاکره کنندگان است و باعث سوء استفاده دشمنان خواهد شد.  
 
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سخنان دیروز خود برای چندمین بار تیم مذاکره کننده را تائید کردند، اظهار داشت: ما هم این اعتقاد را داریم. منتقدان توافق باید به گفتار خودمانی‌ها اعتماد کنند و نه به اظهارات سخنگوی کذایی آمریکا. به نظر می‌رسد که چنین کاری درست نباشد.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری هدایت کلی مذاکرات را زیرنظر دارند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری ریز مذاکرات را به خود مسئولان واگذاشته‌اند و اینکه گفته می‌شود ایشان در جریان جزئیات مذاکرات هستند، سخن خلاف واقعی است.  
 
آیت الله خاتمی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه باید در خصوص توافق هسته‌ای اجازه اظهارنظر داده شود، گفت: صحبت‌ها باید منصفانه باشد، منتقدان باید محترمانه واقعیات را مطرح کنند و مراقب باشند که یک کلمه خلاف واقع نگویند و مسئولان هم باید با استدلال پاسخ منتقدان را بدهند.  
 
وی افزود: اینکه مسئولین بگویند صحبت‌های منتقدین همسویی با دشمنان است، خلاف حکمت و تدبیر است. بایدفضای نقد را باز بگذاریم و شاید در همین نقدهایی که مطرح می‌شود، در اصل توافق نیز تاثیرگذار باشد. عصبانیت درمورد مسائل علمی کار را به جایی نخواهد رسانید.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران خطاب به منتقدان و موافقان توافق هسته‌ای و با بیان اینکه باید طبقه‌بندی مسائل را رعایت کنید، خاطرنشان کرد: مردم محرم هستند و باید مراقب باشیم که اگر حرفی را به مردم می‌زنیم به گوش نامحرمان نیز خواهد رسید.  
 
آیت الله خاتمی افزود: مقام معظم رهبری ضمن آنکه مذاکره کنندگان را همواره تائید کرده‌اند، یک دغدغه را بار‌ها بیان فرموده‌اند و آن اینکه طرف مقابل ما اهل دبه درآوردن و خنجر زدن از پشت است.  
 
وی در همین باره تاکید کرد: هنوز جوهر بیانیه خشک نشده بود که اتحادیه اروپا آمد و تحریم‌های جدید را جعل کرد. این‌ها دشمن هستند و مطلقا قابل اعتماد نیستند.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران با ذکر این مطلب که توافقی مورد تائید ملت است که همه تحریم‌ها به صورت یکجا و در روزتوافق برداشته شود، گفت: اینکه طرف غربی می‌گوید ۶ ماه دیگر یا یکسال دیگر راستی‌آزمایی خواهیم کرد، همه‌اش دبه درآوردن است و به هیچ وجه تیم مذاکره کننده تن به این مسئله نخواهد داد.  
 
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مذاکرات فقط حول مسائل هسته‌ای است و مذاکره پیرامون توسعه نظامی نباید صورت بگیرد، اظهار داشت: توسعه نظامی بازوی اقتدار این ملت است و به هیچ وجه به غربی‌ها این فضولی‌ها ربطی پیدا نمی‌کند که ما چه داریم و چه نداریم و تنها خط قرمز ما عدم ساخت بمب اتم است.  
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با عنوان این نکته که ماهیت انقلاب ما حمایت از مظلومان عالم است، گفت: اگر ما مظلومان عالم را حمایت نکنیم، انقلاب هویت خود را از دست می‌دهد.  
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه وخطاب به تیم مذاکره کننده، گفت: تیم مذاکره کننده ما باید مراقب واژه‌ها باشند. واژه‌های کشدار و تاویل دار دام دشمنان است. قرارداد باید شفاف و بدون تاویل تدوین شود.  
 
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای نباید باعث دوقطبی شدن جامعه گردد، گفت: مسئله هسته‌ای مسئله یک قوه‌ای نیست، بلکه مسئله‌ای فراقوه‌ای است و نباید دستمایه اختلاف باشد و عده‌ای هم نباید از چنین موضوعاتی استفاده جناحی و خطی خود را بکنند و از هم اکنون برای انتخابات پایان سال دانه بپاشند، چرا که این کار سوء استفاده از منافع ملی است.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا همچنان شیطان بزرگ است، گفت: تاکنون که از مذاکرات می‌گذرد، آمریکایی‌ها نمره بدی را گرفته‌اند و به هیچ صورت قابل اعتماد نیستند.  
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران درباره حوادث پیش‌آمده در یمن اظهار داشت: انقلابی که در یمن در حال وقوع است، از جنس انقلاب اسلامی است. ما در انقلابمان خواستار تسلط بر سرنوشت خود بودیم و همین خواسته امروز توسط مردم یمن مطرح می‌شود.  
 
آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها نان دموکراسی را می‌خورند و در عین حال ریاکارانه و جنایتکارانه برخورد می‌کنند و خطاب به آن‌ها عنوان کرد: مگر شما دم از دموکراسی نمی‌زنید؟ دموکراسی یعنی اینکه مردمی بیرون بیایند و خواستار تعیین سرنوشت خودشان باشند.  
 
وی در همین باره افزود: والله استکبار در خصوص دموکراسی و حقوق بشر دروغ می‌گوید. برای این‌ها نه دموکراسی مهم است و نه حقوق بشر. تنها چیزی که برای آن‌ها مهم است، منافع خودی است.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه جنس هجمه عربستان به یمن از جنس حمله رژیم صهیونیستی به غزه است، گفت: تاکنون صد‌ها مردم عادی به شهادت رسیده‌اند و صد‌ها زن و کودک کشته و مجروح شده‌اند و مساجد، مدرسه‌ها و بیمارستان‌های زیادی ویران گشته است. رژیم صهیونیستی هم در غزه چنین اقداماتی را انجام داد.  
 
آیت الله خاتمی با بیان اینکه جنگ عربستان در یمن جنگی نیابتی از سوی رژیم صهیونیستی است و خطاب به رژیم‌ آل سعود، گفت: شما به هدف خودتان نخواهید رسید و تنها هدفی که به آن دست پیدا خواهید کرد، ویرانی یک کشور اسلامی است.  
 
وی در همین باره با اشاره به اینکه عربستان تردید نکند که شکست خورده جنگ است، اظهار داشت: قدرت نظامی عربستان از رژیم صهیونیستی کمتر و ثانیا یمن از غزه کوچک‌تر است. در یمن یک میلیون جنگجوی بسیجی وجود دارد واز ۲۰ استان، ۱۸ استان در اختیار مبارزان انقلابی است و در دو استان دیگر نیز انقلابیون حضور دارند.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران خطاب به سردمداران عربستان گفت: تا دیرنشده پرونده خود را سیاه‌تر نکنید و بدانید که حق طلبان عالم، سردمداران رژیم آل سعود را جنایتکار جنگی خواهند دانست و خواستار محاکمه آن‌ها خواهند شد.  
 
آیت الله خاتمی در خصوص تعرض ماموران رژیم آل سعود به دو زائر نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، گفت: این حادثه اتفاق تلخی برای غیرت ایرانی و لکه ننگی برای دولت عربستان است.  
 
وی خطاب به سردمداران عربستان گفت: شما اسم خود را خادم‌الحرمین گذاشته‌اید. این چه خدمتی است؟ آمده‌اید و با یک زائری که از زیارت خانه خدا بازگشته این‌چنین رذیلانه رفتار می‌کنید.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران در همین باره گفت: از‌‌ همان ساعات اول که این خبر منتشر شد، مسئولان ما به خصوص بعثه مقام معظم رهبری وظیفه خود را انجام دادند. ماخواستار اشد مجازات برای این اراذل و اوباش هستیم، در غیر این صورت از مجلس و دولت اسلامی انتظار برخورد با دولت سرکش آل‌سعود را داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار