در مقایسه با سال آبی گذشته؛

خلیج فارس کم بارش‌ترین و سرخس پربارش ترین حوضه های آبریز کشور

از ابتدای سال آبی جاری تا کنون حوضه آبریز خلیج فارس کم بارش ترین و حوضه آبریز سرخس پربارش ترین دبوده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درحوضه دريای خزر در سال آبی جاری 19 درصد افزایش بارش در مقايسه با دوره درازمدت و همچنین 22 درصدافزایش بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته گزارش شده است.

همچنين حوضه آبريز خليج فارس با 36 درصد کاهش بارندگی در مقايسه با دوره درازمدت و 34 درصد کاهش بارندگی در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته مواجه بوده است.

بارندگی ها در حوضه درياچه اروميه نيز در مقايسه با سال آبی گذشته رشد38 درصدی  را نشان می دهد.

گفتنی است درحوضه مرکزی کشور نيز در مقایسه با درازمدت کاهش 17درصدی و در مقایسه با سال آبی گذشته نیز کاهش 15درصدی حجم بارشها اتفاق افتاده است.

اما در حوضه مرزی شرقی نیز کاهش 23 درصدی بارش درمقایسه با سال آبی گذشته و کاهش 19 درصدی بارش در مقایسه با درازمدت را شاهد هستیم.

 لازم به ذکر است که حوضه سرخس نيز در مقايسه با سال آبی گذشته افزایش52 درصدی و در مقایسه با درازمدت افزایش 5 درصدی حجم بارش ها را به همراه داشته است.

حوضه های آبریزدریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرقی و سرخس به ترتیب با 334 ، 207،237 ،111،67و 172میلیمتر بارندگی همراه بوده است.

لازم به ذکر است که مقدار بارندگي ها در کشور نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت( 195 ميليمتر) 16 درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته( 192 ميليمتر) 15 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

همچنین حجم بارش اول مهر تا پايان 20 فروردين معادل 268.628 ميليارد مترمكعب مي‌باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بارش ، آبریز ، خزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار