گزارش/نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای

20 فروردین ماه 1386خبر ورود ایران به گروه كشورهاي توليد كننده صنعتي سوخت هسته‌اي توسط رئیس جمهور وقت، در صدر خبرگزاری‌های جهان قرار می‌گیرد و واکنش‌های مختلفی را در سراسر جهان به دنبال خود می‌آورد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، امروز 20 فروردین 94، نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای است.

عصر روز دوشنبه 20 فروردین ماه 1386خبر ورود ایران به گروه كشورهاي توليد كننده صنعتي سوخت هسته‌اي توسط رئیس جمهور وقت، "محمود احمدی نژاد" در تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام شد.

///////

این خبر، در همان دقایق ابتدایی در صدر خبرگزاری‌های جهان قرار گرفت.

در حالی که جمعي از سفرا و كاردارهاي كشورهاي خارجي مقيم تهران، از جمله سوريه، بلاروس، آذربايجان و ... در مراسم «جشن پیروزی هسته‌ای ایران»، حضور داشتند، خبرگزاري‌های رويترز، فرانسه، آسوشيتدپرس، ايتارتاس، آلمان و شبكه‌هاي تلويزيوني الجزيره، العربيه، فاكس نيوز، بي‌بي‌سي، سي‌ان‌ان و ايسكانيوز ترجمه سخنان رئيس جمهور را براي مخاطبان خود پخش می‌کردند.

رئیس جمهوری وقت با اشاره به اینکه سوخت‌هاي فسيلي رو به پايان است، تاکید کرد: اگر چه سوخت‌های فسیلی با فشارهايي ارزانتر عرضه مي‌گردد، اما در مقابل انرژي هسته‌اي، ارزان، مطمئن و پايدار نيستند!

وي اظهار داشت: آلودگي سوخت فسيلي قابل قياس با انرژي اتمي نيست و اگر سوخت فسيلي مناسبتر بود، دولت‌هاي غربي مدعي در برابر ملت ايران، به سمت استفاده بيشتر از سوخت اتمي حركت نمي‌كردند، چنانچه اكنون در بعضي از كشورها تا 80 درصد انرژي الكتريكي از سوخت هسته‌اي تولید می‌شود و صدها نيروگاه برق اتمي هم در دنيا فعال است.

علاوه بر رسانه‌ها که بر حسب وظیفه ذاتی خود به این خبر واکنش انعکاسی نشان دادند، واکنش‌هایی هم از سوی کاخ سفید آمریکا، وزارت خارجه فرانسه، مجلس روسیه، دانشجویان اصفهانی و مراجع تقلید صورت گرفت.

ساعاتی بعد از اعلام این خبر مهم، توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران، سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد با جمع کردن خبرنگاران به دور خود گفت: ما بسيار نگران اعلاميه ايران مبني بر اين امر هستيم، كه آنها وارد مرحله صنعتي از توليد سوخت هسته‌اي شده‌اند.

"گوردون جاندرو" مدعي شد: ايران به بي‌اعتنايي به جامعه بين‌الملل ادامه مي‌دهد و با توسعه برنامه هسته‌اي به عوض تعليق غني‌سازي اورانيوم،‌ بيش از پيش خود را منزوي مي‌كند. تصميم ايران براي محدود كردن بيشتر همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي غيرقابل قبول است.

البته "علی لاریجانی" هم که در آن زمان مقام ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای به شمار می‌رفت، اعلام می‌کند: «اگر آنها بيش از پيش به ما فشار آورند ما چاره‌اي نداريم به جز اينكه در عضويت خود در ان‌پي‌تي بنا بر حكم مجلس خارج شويم.»

این سخن لاریجانی دل برخی از اعضای 1+5 را خالی کرد، تا جایی که سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا در ادامه می‌گوید: ما از نظام ايران مي‌خواهيم به تعهدات خود بنا بر قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل پايبند باشد.

اما از همه عجیبتر واکنش فرانسوی‌ها بود، که گویی سر به زیر برف داشتند و ایران را با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس اشتباه گرفته‌ بودند.

وزیر خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «من از ايران مي‌خواهم به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت كه در آن به تعليق همه فعاليت‌هاي حساس هسته‌اي اشاره شده است، احترام بگذارد .»

"فيليپ دوست-بلازي" در این بیانیه تاکید کرد: من از مسائلي كه در ایران اعلام شد، ابراز تاسف كرده و آن را نشانه بدي مي‌دانم.

روسها هم از این قاعده مستثنی نبودند، تا جایی که سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: «بدون ترديد نگراني ويژه‌اي در خصوص تهديد خروج جمهوري اسلامي ايران از معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌اي وجود دارد.»

گفتنی است؛ «بوريس گريزلوف» رئيس مجلس دوماي روسيه، با اشاره به قطعنامه‌هاي صادره از سوي شوراي امنيت در مورد طرح‌هاي هسته‌اي ايران گفت: در آينده هم باید در چارچوب اين قطعنامه ها عمل كرد.

اینطور که پیداست، غرب و شرق بار دیگر قصد داشتند، مانع اراده ملت ایران شوند!

اما ملت ایران عزم خود را جزم کرده بود، تا با تحقیق و پژوهش حرکت کشور در مسیر توسعه را سرعت بخشد.

این اراده آهنین سبب شد تا رژیم صهیونیستی پرده از چهره تروریستی خود برکشد، و با ریختن خون پاک دانشمندان هسته‌ای، پیام غیر قابل اعتماد بدون بازرسان آژانس را به همگان ارسال کند.

22 دی 88 "مسعود علیمحمدی"به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک،بمب کنترل از راه دور توسط عوامل تروریستی رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسد.

11 ماه بعد، در 8 آذر 89 "مجید شهریاری" توسط عوامل تروریستی رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسد.

هشت ماه بعد، در 1 مرداد 90 "داریوش رضایی نژاد" در سن ۳۵ سالگی به ضرب گلوله در مقابل منزلش و در برابر چشمان همسر و دختر خردسالش توسط عوامل تروریستی رژیم صهیونیستی به شهادت می‌ر‌سد.

5 ماه بعد، در 21 دی 90 "مصطفی احمدی روشن" پس از خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح به همراه "رضا قشقایی" توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران توسط عوامل تروریستی رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند.

بعد از شهادت این دانشمندان، لاله‌هایی که همه منتظر آن بودند، شروع به روئیدن کردند! بسیاری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با مراجعه به واحد آموزش دانشگاه و تشکیل صفی طولانی خواستار تغییر رشته تحصیلی خود، به رشته‌های مرتبط با صنایع هسته‌ای شدند.

با شهید کردن دانشمندان هسته‌ای نه تنها از سرعت حرکت هسته‌ای ایران کاسته نشد، بلکه این حرکت سرعت بیشتری به خود گرفت.

واکنش آیت اله نوری همدانی

آيت‌الله‌العظمي نوري همداني عصر دوشنبه 20 فروردین 86 در ابتداي درس خارج فقه خود به مناسبت روز ملي فناوري هسته‌اي گفت: انرژي هسته‌اي فرايندي است كه با سعادت، سرنوشت، سربلندي و افتخار اين ملت بزرگ مرتبط است.

نوري همداني افزود: ايران به عنوان عضو NPT متعهد است تا در جهت اهداف صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي استفاده كند، ولي آمريكا و استبكار جهاني با ادعاهاي واهي سعي دارند، ملت بزرگ ايران را از رسيدن به حق مسلم خود بازدارند.

اين مرجع تقليد ديني يادآور شد: بايد به دنيا بفهمانيم كه در راه رسيدن به هدف كامل هسته‌اي خود با صلابت و استواري ايستاده‌ايم و هرگز تحت تأثير ترفندهاي دشمنان قرار نمي‌گيريم.

واکنش دانشجویان

دانشجويان اصفهاني كه از 90 مركز دانشگاهي و آموزش عالي در اين مراسم شركت كرده بودند، با هوشمندی تمام در كنار مركز تحقيقات و توليد سوخت هسته‌اي اصفهان حاضر می‌شوند و با سر دادن شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" پیچ و مهره‌های این مرکز هسته‌ای را استحکام می‌بخشند و خواستار انسجام و اقتدار دولتمردان كشور در زمينه انرژي هسته‌اي شدند.

///////

در اين مراسم همچنين دانشجويان با تشكيل حلقه اتحاد در اطراف تاسيسات UCF اصفهان، آمادگي خود را براي مبارزه و ايستادگي در مقابل تهديدات خارجي و دشمنان اسلام و انقلاب اعلام كردند.

بسيج دانشجويي مراكز آموزش عالي اصفهان نيز با صدور بيانيه‌اي خواستار ايستادگي ايران در مقابل تهديدات خارجي شدند. در اين بيانيه آمده است، آمريكاي جنايتكار بداند ملت ما به كوري چشم دشمنان در تمامي زمينه‌هاي علمي، فناوري، سيستم دفاعي و دستاوردهاي سياسي و اقتصادي به قدرت بزرگ منطقه‌اي و حتي فرامنطقه‌اي تبديل شده و ديگر نيازي به رابطه و حتي مذاكره با اين ابر جنايتكار ندارد.

گزارش از:علی کاظمی

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار