زنجان؛

اولین پایلوت پیوسته تولید کاتد نیکل وکادمیم از فیلتر کیک سرد

مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان از اولین پایلوت پیوسته تولید کاتد نیکل وکادمیم از فیلتر کیک سرد کارخانه های روی به روش جدید استخراج حلالی در دانشگاه زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان؛ با اعلام این خبر گفت:فلزات نیکل و کادمیم از جمله فلزات استراتژیکی می باشند که دارای کاربردهای فراوانی هستند.موارد مصرف نیکل در صنایعی مانند پتروشیمی،دفاعی،هوا وفضا،الکترونیک، ساخت سوپرآلیاژها،سکوهای نفتی،راکتورهای هسته ای، کاتالیست های صنعتی،توربین های گاز،ژنرانتورهای هسته ای و فسیلی ،تجهیزات صنایع غذایی و...می باشد.

سپهری افزود: 76درصد کادمیم در صنایع باطری سازی و25 درصد آ جهت آبکاریف پوشش ها و رنگ ها و... مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد:در حال حاضر به دلیل عدم وجود روش مناسب واقتصادی جهت بازیافت فلزات نیکل و کادمیم ،این فلزات از خارج کشور وارد میگردد ونیاز به تدوین تکنولوژی این عناصر از منابع اولیه وثانویه در کشور به شدت احساس میگردید.

مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان؛ تصریح کرد:در صنایع تولید شمش روی در ایران وبلاخص در استان زنجان،پسماندی با عنوان فیلتر کیک سرد تولید میگردد که حاوی عناصر نیکل ،کادمیم وروی می باشد.

سپهری گفت:این پسماند از یک سو از نظر زیست محیطی به دلیل وجود فلزات سنگینی مانند نیکل و کادمیم بسیار خطرناک می باشد وپتانسیل انتقال به محیط زیست را دارا می باشد

وی ادامه داد:از سوی دیگر بدلیل وجود فلزات استراتژیکی مانند نیکل و کادمیم از دیدگاه اقتصادی در صورت وجود دانش فنی و تکنولوژی بازیافت آنها بسیاربا ارزش و سودآورمی باشند.

مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان افزود:مطالعات اولیه،طراحی، ساخت، راه اندازی و اجرای اولین پایلوت پیوسته مهندسی شده تولید فلزات نیکل و کادمیم از فیلتر کیک سرد کارخانه های روی در دانشگاه زنجان در بازه ی زمانی 3 ساله انجام گردید.

سپهری گفت: دانش فنی و تکنولوژی تولید فلزات نیکل و کادمیم به صورت کامل در پایلوت دانشگاه زنجان بومی سازی شدو موازنه ی جرم وانرژی تک تک مراحل فرایند به دست آمد.

این مسئول ادامه داد : در تولید فلزات کادمیم ونیکل از تکنولوژی پیشرفته استخراج حلالی و تبادل یونی استفاده گردید

سپهری گفت: خلوص فلز کادمیم و نیکل تولید شده در این طرح 99.95درصد می باشد که قابل رقابت با محصولات خارجی است.

وی ادامه داد: مجریان این طرح آقایان دکتر رامین دوست محمدی ودکتر داود مرادخانی و همکاران این طرح آقایان مهندس بهزاد صداقت،مهندس رضا علیمردانی، مهندس بهروز حاجی سلیمانی، مهندس علی علوی و آقایان اکبر میرسیاهی و جلیل عالمی می باشند.

مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان تصریح کرد:از جمله مزایای این طرح می توان به: راندمان بیشتر از 90 درصد نیکل و کادمیم ؛ و خلوص بالای فلزات نیکل و کادمیم تولیدی ؛خلوص با لای فلز روی تولیدی ؛ قابلیت تولید محصولات جانبی سرب ومس ؛کاهش مصرف انرژی ؛ هزینه ی تولید بسیار پایین ؛ سود آوری بالا اشاره کرد .

سپهری خاطر نشان کرد:از جمله ثمرات و نتایج راه اندازی این طرح در ایران می توان به توانایی فعال سازی معادن نیکل در استان های اصفهان و فارس با توجه به تدوین دانش فنی و بومی سازی تکنولوژی اشاره کرد

 گفتنی است؛استان زنجان بزرگترین تولید کننده ی پسماندهای نیکل و کادمیم در ایران می باشد. بررسی های انجام شده وجود بیش از 10 هزار تن فیتلر کیک سرد در استان زنجان است. در حال حاضر هم در استان زنجان این پسماندها تولید می گردند

و این پسماندها حاوی عناصر نیکل،کادمیم ،روی و سرب می باشد.بدلیل وجود حجم زیادی از این پسماندها در استان زنجان،دانشگاه زنجان جهت راه اندازی این تکنولوژی انتخاب گردید.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.