طباطبایی در نطق میان دستور؛

آقای آخوندی! چرا با گذشت ۸ ماه از حادثه آنتونوف ۱۴۰ با متخلفان برخورد نمی‌کنید؟

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: چرا با گذشت بیش از ۸ ماه از سقوط این هواپیما علت بروز سانحه را مشخص نمی‌کنید؟ چرا با سازمان هواپیمایی کشور و متخلفان برخورد نشد.

آقای آخوندی! چرا با گذشت ۸ ماه از حادثه آنتونوف ۱۴۰ با متخلفان برخورد نمی‌کنیدبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ سید حمیدرضا طباطبایی نائینی نماینده نائین، خور و بیابانک در جلسه علنی امروز سه شنبه ۱۸ فروردین در نطق میان دستور خود گفت: از زحمات دولت و هیئت مذاکره کننده هسته‌ای تقدیر و تشکر می‌کنم و همچنین موفقیت‌های حاصله را تبریک عرض می‌کنم. 

وی افزود: در ۱۹ مرداد سال گذشته متاسفانه هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ در مسیر تهران_ طبس چند دقیقه پرواز پس از پرواز در حوالی فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد و حدود ۴۰ نفر از هموطنان عزیز کشورمان در آتش سوختند و جان باختند. 

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: حدود ۱۰ روز پس از این سانحه با توجه به اطلاعاتی که در مورد این هواپیما و سوابق متعدد سوانح آن، کاملا روشن بود که علت وقوع حادثه چیست، سوالی از وزیر راه و شهرسازی مطرح کردم که علت صدور مجوز پرواز برای این هواپیما علی رغم اشکالات فراوانی که داشت، چه بوده است و همچنین با متخلفان بروز این حادثه چه برخوردی صورت گرفته است. 

وی اضافه کرد: وزیر در کمیسیون عمران مجلس حضور یافت و اظهار داشت که بررسی کمیسیون سوانح تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد و برخورد لازم را خواهم کرد، بنده به وزیر راه و شهرسازی گفتم که علت بروز حادثه روشن و مشخص است و سازمان هواپیمایی کشوری نباید به این هواپیما مجوز پرواز می‌داد، شما باید حداقل رئیس این سازمان را عزل یا معلق کنید تا کمیسیون بررسی سوانح علت را مشخص کند که متاسفانه به هر علتی این کار صورت نگرفت. 

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون هم علت سقوط این هواپیما به کمیسیون عمران اعلام نشده، گفت: صرفا سازمان بازرسی کل کشور گزارش خود را در مورد علت سقوط هواپیما به رئیس جمهور اعلام کرده است. 

وی افزود: سوال بنده به صحن علنی فرستاده شد، اما به علت تعدد سوالات در نوبت صحن علنی، این سوال در صحن علنی مطرح نشد و بنده ناگزیر مجبور شدم که از نطق سالیانه خود جهت ادای دین به مردم در این مورد صحبت کنم. 

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک تاکید کرد: ساخت این هواپیما در خود کشور طراح سازنده هم از سال ۱۳۷۶ شروع شده و اشکالات متعددی در موتور هواپیما در کشور سازنده هم وجود داشته، از سال ۸۳ دو فروند آنتونوف مونتاژ شده در ایران که برای حمل و نقل مسافر بکار گرفته شده، بعد از ۲۰ ماه اولین سانحه را در فرودگاه اراک داشت و مجموعا ۲ فروند هواپیمای ساخت اوکراین و دو فروند مونتاژ شده در ایران، یعنی ۴ فروند دچار سانحه شده که منجر به کشته شدن همه سرنشینان شده است. 

وی گفت: از آقای وزیر، راه و شهرسازی سوال کنید که ۱۱ فروند از این هواپیما که ساخته شده، ۱۰ فروند آن کجاست؟ فقط یک فروند در فرودگاه اصفهان لانه گرفته، آیا با وجود سوانح متعدد برای این هواپیما و همچنین با وجود گزارش‌های متعدد مهندسین استاندارد پرواز مبنی بر وجود خوردگی در موتور هواپیما و همچنین عدم کارآیی موتور در مناطق گرم و مرطوب بازهم اجازه تمدید مجوز از سازمان هواپیمایی کشور را داشته است. 

طباطبایی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۹۲ به شرکت بهره بردار این هواپیما اعلام کرده که پرواز این هواپیما حداکثر تا دمای ۳۵ درجه سانتی گراد مجوز دارد، در حالیکه در روز سقوط دمای هوای فرودگاه مهرآباد ۳۷ درجه بوده است و هواپیما ۲۵۰ کیلوگرم بیشتر از حدمجاز دارای وزن بوده است. 

این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: با تحقیقاتی که بنده انجام داده‌ام، رئیس سازمان هواپیمایی کشور علی رغم اطلاع از اشکالات متعدد از این هواپیما و سانح قبلی به علت ضعف مدیریت، تسلیم فشارهای وارد بر تمدید مجوز پرواز شده و باعث بروز فاجعه بزرگ و نابخشودنی شده است، حتی در موارد مشابه هم این آقا به هواپیمایی با بالای ۲۵ سال عمر و بیش از ۶۰ هزار ساعت پرواز مجوز پرواز داده است. 

طباطبایی تاکید کرد: آقای وزیر! چرا با گذشت بیش از ۸ ماه از سقوط این هواپیما علت بروز سانحه را مشخص نمی‌کنید؟ چرا با سازمان هواپیمایی کشور و متخلفان برخورد نشد. شما نیز در این گناه نابخشودنی شریک هستید، چرا که با علم و اطلاع از بروز علت این حادثه که نقص فنی در موتور هواپیما بوده است، کتمان حقیقت کرده و حمایت صنفی و گروهی می‌کنید. 

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بنده شخصا از رای اعتمادی که به شما داده‌ام، منصرفم و از همکاران تقاضا دارم گزارش سازمان بازرسی کل کشور در مورد علت سقوط این هواپیما را مطالعه کنید و با توجه به اهمیت این موضوع و ابعاد آن و در جهت جلوگیری از تکرار این تخلف با سلب اعتماد از وزیر راه، نسبت به استیضاح وی اقدام کنید. 
انتهای پیام/




برچسب ها: آخوندی ، آتش ، عزیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار