باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

تنوع زیستی غنی و کم‌نظیر گونه‌های جانوری در استان چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری با توجه به قرارگیری در قلمروی کوهستانی از تنوع زیستی غنی از گونه‌های متفاوت حیات وحش برخوردار است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ استان چهارمحال و بختیاری به مرکزیت یاسوج به دلیل قرار گرفتن در محدوده مرکزی رشته کوه‌های زاگرس، در قلمروی اکوسیستم کوهستانی قرار دارد و از تنوع زیستی غنی و کم‌نظیری از گونه‌های حیات وحش برخوردار است.

اکثر نقاط کوهستانی و جنگلی این استان در گذشته محل زندگی حیوانات وحشی بوده است.

کاهش جمعیت گونه‌های ارزشمند حیوانی

متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه‌ها، صید و شکار بی‌رویه و آلودگی‌های زیست محیطی، جمعیت بسیاری از گونه‌های متفاوت حیات وحش استان چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است که از جمله آن می‌توان به گونه‌هایی مانند عقاب طلایی، اردک بلوطی و شاهین (بحری) اشاره کرد.

محسن حبیبی، معاون فنی اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در خصوص انواع گونه‌های حیوانی در استان اظهار کرد: کبک دری از انواع حیوانات شاخص و حفاظت شده در استان است که این گونه حیوانی به دلیل نیازهای زیستی خود باید در ارتفاعی بالغ بر 3000 متر زندگی کند.

وی در ادامه گفت: کبک دری این گونه حیوانی را تنها می‌توان در استان چهارمحال و بختیاری و در مناطق حفاظت‌شده‌ای همچون قیصری، سبزکوه و پارک ملی تنگه سیارات یافت.

حبیبی تصریح کرد: گونه‌های دیگری مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش از جمله حیواناتی هستند که توسط محیط‌بانان در مناطق حفاظت شده، حفظ و نگهداری می‌شوند.

معاون فنی اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: در استان چهارمحال و بختیاری هیچ گونه باغ وحشی برای نگهداری و نمایش گونه‌های متفاوت حیوانی نداریم و شکار حیات وحش در مناطق آزاد و غیرآزاد ممنوع و با متخلف مطابق قانون برخورد می‌شود.

انواع گونه‌های حیوانی در استان چهارمحال و بختیاری


پلنگ، پرندگان شکاری و گوشتخوار، خرس قهوه‌ای، عقاب، قوچ، میش، فواصیل،؟ قرقی، لک لک، برف،؟ بالکان، کورکرو، سُنتر، اردک ماهی، سارگپه، خروس کولی، بزمچه، کبک دری، لاک پشت، خاکزی، پرستو، افعی شاخدار، باربوس، ماهی قزل‌آلا، باتلان، عقاب طلایی و ماهی گوه‌خری از جمله گونه‌های جانوری استان چهارمحال و بختیاری است که از انواع این گونه‌ها برخی از آن‌ها مانند عقاب طلایی، شاهین بحری، اردک بلوطی، ماهی گوه‌خری، خرس قهوه‌ای و پلنگ در معرض خطر انقراض قرار دارند.

بر اساس بند ج ماده 10 قانون شکار و صید، هرگونه حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه و مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و متخلفان محکوم به پرداخت جزای نقدی یا حبس از یک تا شش ماه می‌شوند. امیدوارم سختگیری در زمینه شکار مجاز یا غیر در سرتاسر ایران ادامه داشته باشد تا کمتر شاهد انقراض گونه‌های متفاوت حیوانی باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: محیط زیست ، جانوری ، تنوع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۱۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
مرکز استان چهارمحال و بختیاری شهرکرد است نه یاسوج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
من نمی دونم چرا همه مرکز استان چهارمحال و بختیاری را یاسوج می دونن ,شهرکردهست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
مرکز استان چهارمحال و بخیاری شهرکرد است نه یاسوج
آخرین اخبار