مروری بر بازی تدارکاتی ایران- سوئد؛

در آخرین نیمکت‌نشینی، کی‌روش عاقبت به خیر می‌شود؟/زلاتان مغرور در مقابل تعصب ایرانی

تیم ملی ایران و سوئد برای اولین بار در تاریخ فوتبال دو کشور 11 فروردین ماه 94 ساعت 23 در استادیوم فرندس آره نا در شهر استکهلم به دیدار یکدیگر می‌روند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل سوئد روز 11 فروردین ماه 94 در ورزشگاه خانگی 50 هزار نفری سوئد برگزار می‌شود.

این در حالیست که گفته می‌شود این آخرین دیداری است که کی‌روش سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال کشورمان هدایت یوزهای ایرانی را برعهده دارد. 

زلاتان ابراهیموویچ چهره ویژه این بازی است و مدافعان تیم ملی کارسختی مقابل این مهاجم ششدانگ دارند. 

بازی تیم ملی کشورمان مقابل سوئد یک اتفاق مهم برای فوتبال‌مان محسوب می‌شود چرا که 10 سال از آخرین رویارویی تیم ملی کشورمان برابر دانمارک یکی از تیم‌های منطقه اسکاندیناوی می‌گذرد. 

10 سال پیش هادی طباطبایی با واکنش‌های خوبش مانع بازشدن دروازه تیم ملی مقابل دانمارک شد و به شیر کپنهاگ معروف شد . 

به هرحال این بار تیم ملی یک بازی سخت مقابل سوئد دارد تیمی که البته در چند سال اخیر افت کرده و در جام جهانی 2014 هم حضور نداشت. 

تیم ملی 1994 سوئد همچنان مهمترین نسل فوتبال سوئد است چرا که این تیم تا مرحله نهایی جام جهانی پیش رفت و باگل روماریو مهاجم برزیل از رسیدن به فینال بازماند. 

سوئدی‌ها چندبار پس از جام جهانی 94 مدعی شدند که دوباره می‌توانند این تیم را بازسازی کنند اما هرگز موفق به انجام این کار نشدند و در 2014 حتی به جام جهانی هم راه نیافتند. 

نسل طلایی فوتبال ایران هم مربوط به تیم ملی 98 است نسلی که عابدزاده، مهدوی کیا، کریم باقری، علی دایی و خداداد عزیزی را در یک تیم کنار هم می‌دید در ایران نیز همانند سوئد نسل طلایی جدیدی ساخته نشد. براین اساس ایران و سوئد در این زمینه نقطه اشتراک دارند. 

سوئد با اینکه یک کشور کم جمعیت در شمال اروپا است اما چندین مهاجم به یاد ماندنی در تاریخ فوتبال جهان همچون؛ هنریک لارسن، والین، برولین، کنت اندرسن  در زمره بهترین‌های اروپا در زمان خودشان بودند و حالا هم زلاتان یکی از مهاجمان خوب سوئد است که فرصت دارد تعداد گل‌های ملی خود را افزایش دهد و تا سال‌ها بهترین گلزن تاریخ فوتبال سوئد باقی بماند. 

هم اکنون زلاتان با 101 بازی ملی، 51 گل ملی به ثمر رسانده و بهترین گلزن تیم ملی سوئد به شمار می‌آید، اریک‌ هادرن هدایت تیم ملی سوئد را برعهده دارد. اوج مربیگری هادرن به سال 2010 برمی‌گردد که با تفکراتش توانست کاری کند که تیمش بازی باخته مقابل آلمان را با نتیجه تساوی 4 بر 4 به پایان ببرد. هادرن در سال 2008 بهترین مربی سال فوتبال دانمارک شده و عنوان بهترین مربی سال نروژ در سال 2009 را هم دریافت کرده است. 

علی لطیفی کارشناس فوتبال درباره این بازی گفت: شیوه بازی تیم ملی سوئد نسبت به تیم ملی شیلی متفاوت است شیوه بازی سوئد مبتنی بر فوتبال قدرتی و فیزیکی است و برخی بازیکنانش روی هوا خوب کار می‌کنند و سوئدی‌ها فوتبال منظم و ماشینی را ارائه می دهند. 

وی در ادامه عنوان کرد: سوئدی‌ها یک مهاجم هدف به نام زلاتان دارند که خیلی از توپ‌های بلندی که برای زلاتان فرستاده می‌شود تا او پشت به دروازه حریف توپ را کنترل کند و برای زدن ضربات بدون دادن پاس آخر بچرخد این شکل بازی باعث می‌شود نزدیک بازی کردن یکی از هافبک‌های دفاعی به دو مدافع میانی برای تیم ملی کشورمان ضروری به نظر برسد. حضور تیموریان در کنار مدافعان میانی تیم ملی شاید گزینه خوبی برای مهار زلاتان باشد. 

کارشناس فوتبال تصریح کرد: تیم ملی سوئد فقط متکی به زلاتان نیست این تیم بازیکنان بزرگی در لیگ‌های معتبر اروپایی دارد. با اینکه سوئدی‌ها بازیکنان قدبلندی دارند اما در فاز دفاع همیشه روی توپ‌های هوایی متزلزل هستند و بسیاری از گل‌هایی که دریافت می‌کنند روی این نقطه ضعف آنها است. 

لطیفی بیان کرد: تیم ملی می‌تواند از این نقطه ضعف سوئد نهایت بهره را ببرد و سردار آزمون می‌تواند بهترین گزینه در خط حمله تیم ملی باشد چرا که آزمون در جام ملت‌های آسیا نشان داد که تبحر خاصی روی توپ‌های هوایی دارد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم که تیم ملی بایستی آزادتر و رهاتر بازی کند و از قابلیت دفاعی بیرون بیاید. 

کی‌روش خلاقیت را باید در تیم ملی تزریق کند براین اساس نیاز به بازیکنان خلاق دارد. 

گفتنی است فدراسیون فوتبال سوئد تدارک ویژه‌ای برای این بازی دیده و در تبلیغات خود برای این بازی از شخصیت‌های کارتونی محبوب دو کشور استفاده کرده است. 

لازم به ذکر است یکی از سایت‌های سوئدی اعلام کرده که دورمان هافبک تیم ملی سوئد و المپیاد کوس یونان از ناحیه زانو مصدوم شده و بازی با  ایران را از دست داده است. 

سایت سوئدی از دورمان در کنار زلاتان ابراهیموویچ و ارکان زنگین به عنوان غایبان بزرگ سوئد در این دیدار نام برد. 

امیدوارم برخلاف ادعای این سایت سوئدی تیم اصلی سوئد مقابل ایران صف آرایی کند.


انتهای پیام/ 

برچسب ها: جدال ، تیم ملی ، فوتبال ، ایران ، سوئد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار