معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقاع، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغهای تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد. در این گزارش به معرفی میراث طبیعی ،روستاهای تاریخی،برج وبارو،صنایع دستی وسوغات این استان می پردازیم.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛سروها و چنارهای کهن، نمونه ای از میراث طبیعی یزد:درختان سرو از جمله درختان دیرزیست استان یزد بوده که تعدادشان کم نیست و در طول دورانها و زمانهای گذشته در قبال حوادث و بلایای طبیعی مقاومت کرده است که از آن جمله می توان به سرو 5000 ساله ابرکوه و سرو 1500 ساله منگاباد مهریز و چنار 1200ساله کرخنگان خاتم اشاره کرد .

درمیان این سروها،سرو ابرکوه مورد توجه گردشگران بوده است بطوری که مارکوپولو در خاطرات سفرش به ایران می نویسد: «یکی از چند سروی که در ایران دیده ام خوش بالای ابرکوه است که همچون آبشاری سبز از آسمان فیروزه فام بر روی زمین تنیده ابرکوه فرو می آید و از هر طرف که وارد ابرکوه شوی، سرو کهنسال و پرطراوت مانند چراغ دریایی سبزی ما را به بندر دریای کویر و خورشید تابان فرامی خواند.»

سرو ابرکوه را می توان مسن ترین موجود زنده جهان نامید هرچند گفته می شود در کشور سوئد نیز درختی وجود دارد که از سرو ابرکوه قدیمی تر است اما اکنون از درخت پیر سوئد تنها ریشه های آن باقی مانده در حالی که سرو کهنسال شهرستان ابرکوه با 25 متر ارتفاع 18 متر محیط و 5.11 متر اندازه دور تنه در قلب ایران زنده و سبز است و به آرامی زندگی می کند.

این درخت مشهور که هنوز نیز سرسبز و با صلابت در مرکز این شهر خودنمایی می کند دارای ارتفاعی بالغ بر 33 متر می باشد و محیط آن حدود 16 متر است.درخت سرو ابرکوه در نوع خود در جهان بی نظیر است.

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(4)///ویژه نوروز

روستاهای تاریخی یزد:در استان یزد چندین روستای تاریخی، با قدمت بیش از بسیاری از شهرهای پررونق امروزی وجود دارد که آنها از هزاران سال پیش تاکنون بافت خود را حفظ کرده اند که از آن جمله می توان به روستای هرفته، بندرآباد، توران پشت، هفتادر، بیداخوید و ندوشن وخرانق اشاره کرد.

آبادی هرفته که در میان بیابان فهرج و خویدک قرار دارد، در زمان حمله اعراب میدان جنگ اعراب و ایرانیان بوده است.

روستای توران پشت متعلق به دوران ساسانی بوده که تاریخ، بنایش را به توران دخت ساسانی نسبت داده است.

قدمت روستای هفتادر را نیز به قباد ساسانی نسبت داده اند.

ندوشن نیز از آبادی های تاریخی است که روزگاری در کنار جاده ابریشم، در محل گذر کاروان ها قرار داشت و قدمتش بیش از 800 سال است .

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(4)///ویژه نوروز


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.