یک روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

نصابان ماهواره به جای کارشناسان صدا و سیما تصمیم می گیرند!

یک روانشناس گفت: خانواده ها هنگام نصب ماهواره به جای پرسش از کارشناسان در زمینه مضرات برنامه های ماهواره ای از نصابان کمک می گیرند که نصابان هم اطلاعات معتبری در این زمینه نداشته و تنها به قفل چند شبکه مبادرت می کنند.

احمد صابری راد روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، با اشاره به لزوم افزایش سواد رسانه ای در میان مخاطبان ماهواره اظهار کرد: سطح سواد رسانه ای مخاطبان ما همواره رضایتبخش نبوده و شکاف اطلاعاتی قابل توجهی در زمینه استفاده از ماهواره در بین والدین و فرزندان مشهود است.

وی افزود: بسیاری از والدین به اطلاعات و محتوای برنامه های شبکه های ماهواره ای توجه نداشته و تنها از نصابان کمک می گیرند تا شبکه های نامتعارف را قف کرده و از دسترس کودکان خارج کنند.

وی ادامه داد: این نکته جالب است که پس از مدتی تنها کودکان هستند که موفق به قفل گشایی از شبکه ها می شوند.

صابری راد با بیان اینکه ایجاد تنش و اختلاف میان همسران از مهمترین اثرات تماشای فیلم ها و برنامه های ماهواره ای است، گفت: تماشای صرف و غیر منتقدانه سریال های ماهواره ای و مقایسه منفی خود با شخصیت این سریال ها منجر به درگیری و حتی افزایش زمینه های خیانت در بین زوجین می شود.

وی یکی از قواعد مهم در ساخت فیلم و سریال های ماهواره ای را همانندسازی بینندگان با شخصیت های موجود در این سریال ها برشمرد و افزود: منظور از همانندسازی پذیرش و درونی سازی رفتار و اعمال بازیگرهای این سریال ها و رفتار کردن همانند آنان در دنیای واقعی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه های ماهواره ای در محیط و جامعه دیگری ساخته می شود و با ارزش و هنجارهای جامعه ما تداخل دارد، خانواده های ایرانی با الگوگیری و مقایسه از این برنامه ها و درونی سازی ویژگی شخصیت های موجود در سریال ها تفسیر و ارزیابی نامناسبی از زندگی خود خواهند داشت.

وی در پایان قوی کردن برنامه های صدا و سیما، هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی را از مهمترین راهکارهای مقابله با برنامه ها و سریال های ماهواره ای بیان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار