آنچه در مذاکرات دوران جلیلی گذشت را در 20 شماره بخوانید (1)

داستان پرونده هسته‌ای کشورمان اکنون در فصل آخر خود قرار دارد و در میان تمامی اخبار هر خبری که در این زمینه باشد از آلارم ویژه‌ای برخوردار است بنابراین خالی از لطف نخواهد بود تا با نگاهی گذرا به سیر مذاکرات کشورمان، این روند پر فرازو نشیب را نکته وار از نظر بگذرانیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، داستان پرونده هسته‌ای کشورمان اکنون در فصل آخر خود قرار دارد و در میان تمامی اخبار هر خبری که در این زمینه باشد از آلارم ویژه‌ای برخوردار است بنابراین خالی از لطف نخواهد بود تا با نگاهی گذرا به سیر مذاکرات کشورمان، این روند پر فرازو نشیب را نکته وار از نظر بگذرانیم.
 
مذاکرات هسته‌ای به سرپرستی سعید جلیلی
 
 
1_ سعید جلیلی از مهر ۱۳۸۶ جاینشین لاریجانی شد.
 
2_ برگزاری مذاکرات مفصل و طولانی میان سولا و جلیلی.
 
3_ آذر ۱۳۸۶، دیپلماسی بسته‌ای میان غرب و ایران آغاز شد.
 
4_ بسته‌های پیشنهادی یکی پس از دیگری مبادله، تعلیق، تبصره‌دار و رد شدند.
5_  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی باراک اوباما از یک سو و از سوی دیگر توفیقات و دستاوردهای ایران در صنعت هسته‌ای موجب شد مذاکرات هسته‌ای بار دیگر در سطح جلیلی و سولانا با محوریت بسته پیشنهادی ایران از سر گرفته شود.
 
6_ در این نشست همچنین بحث خرید یا مبادله اورانیوم ۳. ۵ درصدی ایران با سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران مطرح شد؛ موضوعی که زمینه‌ساز برگزاری نشست نوزده اکتبر ایران با سه کشور داوطلب تامین سوخت این رآکتور تحقیقاتی یعنی فرانسه، آمریکا و روسیه شد.
 
7_برگزاری نشست نوزده اکتبر ایران با سه کشور داوطلب(فرانسه، آمریکا و روسیه) تامین سوخت این رآکتور تحقیقاتی.
 
8_این سه کشور در پایان نشست ضمن حمایت از پیش‌نویس پیشنهادی آژانس، خواستار پاسخ مثبت ایران به آن شدند. یکی از مفاد مندرج در این پیش‌نویس خروج یکجای اورانیوم ۳. ۵ درصدی ایران و سپس ارسال سوخت هسته‌ای به ایران بود.
 
9_ انتشار بیانیه تهران با مفاد آخرین توافق ایران با ترکیه و برزیل درباره طرح مبادله ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت غنی‌شده ایران در برابر دریافت میله‌های سوخت از فرانسه.
 
10_ مذاکرات ایران و ۱+۵ مجدد در ژنو با نام «ژنو ۳» با حضور کا‌ترین اشتون در دسامبر ۲۰۱۰ پیگیری شد.
 
11_ برگزاری مذاکرات در بهمن ماه 1389با دستور کار  «گفت‌وگو حول نقاط مشترک همکاری» که بدون رسیدن به نتیجه مشخصی پایان یافت.
 
12_ایران در مذاکرات استانبول ابتکاری جدید عرضه کرد که از غرب می‌خواست غنی‌سازی را در ایران بپذیرد و تحریم‌ها را به حال تعلیق دربیاورد تا متقابلا مذاکراتی درازمدت درباره نقاط مشترک همکاری آغاز شود.
 
13_ در 26 فروردین 1391مذاکرات «استانبول ۲» در فضایی مثبت برگزار شد و پس از این مذاکرات دو طرف برای دور بعدی مذاکرات در ۴۰ روز بعد یعنی سوم خرداد در بغداد به توافق رسیدند.
 
14_مذاکرات بغداد در روزهای سوم و چهارم خرداد امسال آغاز شد که با برگزاری سه دور مذاکره به پایان رسید. بعد از این مذاکرات کا‌ترین اشتون و سعید جلیلی، در کنفرانسی خبری اعلام کردند این مذاکرات روزهای ۲۹و ۳۰خرداد در مسکو ادامه خواهد یافت.
 
15_ مذاکرات مسکو در ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ در شهر مسکو انجام گرفت.
 
16_مذاکرات آلماتی 1 در در ۸ اسفند ۱۳۹۱ برگزار شد..
 
19_گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی یک، بسته پیشنهادی تجدیدنظر شده‌ای را به جمهوری اسلامی ارائه کرد که براساس اخبار منتشر شده برخی از مطالبات در نشست بغداد تعدیل و طرف غربی خواستار کنترل فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران، تعلیق فعالیت‌های جاری در تأسیسات هسته‌ای فردو، افزایش پادمان‌های هسته‌ای و شفافیت بیشتر در فعالیت‌های بازرسی آژانس شده بود.
 
18_ دور دوم مذاکرات آلماتی ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ در شهر آلماآتی انجام شد.. 
 
19_مذاکرات آلماتی 2 میان ایران و 5+1 در حالی به پایان رسید که جلیلی مذاکرات خوب ارزیابی کرد و اشتون نیز برای اولین بار اعلام کرد مذاکرات وارد جزئیاتشده است..
 
20_تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز شد.
 
انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار