آب مروارید گاهی موجب پیدایش این عارضه می‌شود

کور‌نگی ناشی از اختلال در گیرنده‌های مخروطی شبکیه می‌باشد.

محمد کی‌پور، متخصص اپتومتریست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: کورر‌نگی از ناهنجاری‌های ارثی به شمار می‌رود که فرد فاقد توان تشخیص و تفکیک رنگ می‌باشد که ناشی از اختلال گیرنده‌های مخروطی بر شبکیه چشم می‌باشد، شیوع کورر‌نگی در مردان به مراتب بیشتر است، تقریبا 8 درصد مردان و کمتر از 1 درصد زنان به این وضعیت دچار می‌باشند، ممکن است در خردسالی و بزرگسالی تظاهر یابد و روند پیش  رونده داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: کوررنگی مادرزادی ناشی از جهش ژنتیکی می‌باشد ولی کور‌رنگی اکتسابی عموما ناشی از بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، آسیب‌های عصب بینایی، تاثیر مخرب امواج فرابنفش بر شبکیه، آسیب تدریجی شبکیه در اثر افزایش سن، می‌تواند باشد. گاهی بیماری‌هایی نظیر آب مروارید ممکن است درجاتی از کوررنگی در افراد پدید آورد.

کی‌پور افزود: افراد کورر‌نگ عمدتا در تشخیص رنگ قرمز و سبز دچار اختلال می‌باشند البته در تشخیص رنگ زرد و آبی در موارد نادر‌تر از کورر‌نگی مشاهده می‌شود که البته در این مورد خاص شانس بروز در مردان و زنان یکی می‌باشد.

وی عنوان کرد: کورر‌نگی درمان خاصی ندارد ولی تشخیص زودرس آن در پیشگیری از مشکلات آموزشی و اختلالات یادگیری به خصوص در کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اصولا معلمین هم باید در جریان کودکان کورر‌نگ قرار بگیرند و تکالیفی متناسب با توانایی‌های آن‌ها که تاکید بر توانایی تشخیص رنگ ندارد به کودکان ارائه دهند، به طور کلی استفاده از بعضی عینک‌ها توان دید رنگ سبز و قرمز در افراد کورر‌نگ را بهبود می‌بخشد، عینک‌ها و لنزهای تماسی رنگی می‌تواند به بهبود تفکیک رنگ در افراد کور‌رنگ منجر شود و نرم افزارهای خاصی هم برای این افراد طراحی شده که به تقویت توان تفکیک رنگ کمک می‌کند.

این متخصص اپتومتریست در پایان خاطر نشان کرد: کورر‌نگی یک بیماری مادرزادی است و راهی برای پیشگیری آن وجود ندارد ولی کور‌رنگی اکتسابی را می‌توان تا حد زیادی پیشگیری کرد، یعنی در کسانی که دچار آب مروارید هستند اگر رفع شود، می‌تواند علائم کوررنگی مراتب به آن را از بین ببرد یا استعمال برخی داروها در حقیقت درجاتی کوررنگی به وجود می‌آورد که ترک آن فرد را به حالت عادی بر می‌گرداند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار