باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

قصه ناتمام واگذاری سرخابی‌ها / واگذاری وارد ششمین سال خود شد

پس از كش و قوس‌های فراوان برای واگذاری يا عدم واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی و تعيين روزهای مختلف برای واگذاری باز اين مقوله ناتمام ماند و واگذاری روز 19 اسفند به روز نامشخص ديگری انتقال يافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رويدادی است که از سال 89 زمزمه‌هايی از آن به گوش رسيده و در اين راستا صحبت‌ها و بعضا اقداماتی نيز تا مرحله اجرایی شدن پيش رفت اما به خاطر دشواری و حساسيت بر روی اين تيم‌ها واگذاری به مرحله اجرا نرسید.

اين رويه با پيگيری وزارت ورزش و جوانان و مسئولين مربوطه پيش رفت و از اوايل امسال خبر واگذاری تيم سرخابی‌ها جزو مهمترين اخبار سازمان خصوصی سازی و اين دو تيم قرار گرفت.

تا جايي كه بر اساس اعلام مسئولين در ابتدا روز 27 بهمن و پس از ناکام ماندن این روز، 19 اسفند ماه به عنوان روز واگذاری مشخص شد و متقاضيان فرصت داشتند تا پايان ساعت اداري به سازمان خصوصی سازی مراجعه و با توجه به شرايط اقدام كنند. 

در طی اين واگذاری براي تيم استقلال دارایی‌هايی اعم از اسم و علامت تجاری (برند)، مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار؛ تاسیسات و تجهیزات مجموعه به‌ مساحت عرصه 38500 مترمربع و 4289 مترمربع اعیان، ساختمان مرکزی شرکت به‌ مساحت عرصه 224 مترمربع و 900 مترمربع اعیان، ملک واقع در منطقه تلو به ‌مساحت عرصه 30 هزار مترمربع از جمله دارایی‌ها و املاک باشگاه استقلال برای واگذاری به ارزش پایه 290 میلیارد تومان بودند.

واگذاری‌ها برای باشگاه پرسپوليس شامل اسم و علامت تجاری (برند)، مجموعه ورزشی شهید درفشی‌فر، تاسیسات و تجهیزات مجموعه به‌ مساحت عرصه 17969 مترمربع و مساحت اعیان 4125 مترمربع به ‌علاوه ساختمان مرکزی شرکت به ‌مساحت عرصه 194 مترمربع و مساحت اعیان 750 مترمربع نیز از جمله دارایی‌ها و املاک باشگاه پرسپولیس است که به قیمت پایه 290 میلیارد تومان برای واگذاری ارزش گذاری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، چالش میان سازمان خصوصی سازی و خریداران بر سر قیمت است که تعدادی قیمت مشخص شده را بیشتر از ارزش واقعی این دو تیم می‌دانند و سازمان خصوصی سازی در مقابل می‌گوید برای تعیین ارزش برند این دو تیم از میانگین 6 روش قیمت‌گذاری استفاده کرده‌اند.

بر این اساس، در مرحله اول در بهمن ماه رقم 290 ميليارد تومان كه براي هر يك از دو باشگاه تعيين شده بود، به صورت 40 درصد نقد و بقيه اقساط دو ساله به متقاضيان واگذار شود ولی پس از درخواست متقاضیان برای تسهیل در شرایط واگذاری به صورت 25 درصد نقد و بقیه اقساط 4 ساله (با فواصل 6 ماهه) تغییر پیدا کرد. با تمام این شرایط باز هم واگذاری این دو تیم پس از 5 سال ناکام ماند و به روز نامعلوم دیگری انتقال یافت.

شايان ذكر است بر اساس اعلام سبحانی،مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در صورت عدم انتخاب شخص حقیقی یا حقوقی برای پذیرفتن مسئولیت این تیم‌ها تا تیر ماه سال آینده، این دو باشگاه منحل خواهد شد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار