یاسوج ؛

طبیعت دنا در تاراج سودگران

طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه 475 گونه گیاهی ،خوراکی و دارویی است که این روزها به علت برداشت بی رویه و غیر اصولی در معرض تخریب ، نابودی و انقراض قرار گرفته است .

طبیعت دنا در تاراج سودگرانبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ؛ این روزهای کهگیلویه وبویراحمد شاهد زنان و مردانی است که گیاهان رو به انقراض دنا را از روی طمع و یا از سر نداری ، در خیابان های شهر به فروش میرسانند و چوب حراج بر این ثروت سبز خدادادی می زنند .

بوته کنی و برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی در فصل بهار ، زنگ خطر انقراض گونه های گیاهی نادر این سرزمین را به صدا در آورده است.
گیاهان دارویی و خوراکی بی نظیر همچون ، درمنه ، بومادران، پونه کوهی ، برنجاست ، آویشن ، بابونه ، بیلهر ، پیاز وحشی ، بن سرخ ، ریواس، موسیر ، جاشیر و کارده از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد هستند که گل نداده و بهار ندیده معاش روستائیان و کالای پر قیمت بازارهای شهر می شوند.

یک گیاه شناس و پژوهشگر گیاهان دارویی در استان ، با بیان اینکه خطر انقراض گونه های خوراکی و دارویی در استان را تهدید می کند افزود : 475 گونه از مجموع یک هزارو 200 گونه گیاهی شناسایی شده در منطقه حفاظت شده دنا از نوع گیاهان دارویی هستند.

عزیزالله جعفریتصریح کرد : 475 گونه گیاهی دارویی در کوه دنا می روید و این تعداد گیاه دارویی 52.2 درصد کل گونه های گیاهان دارویی قاره اروپا، و 26.6 درصد گونه های گیاهی دارویی کشور را شامل می شود.

وی بهره برداری بی رویه و بسیار زیاد مردم از گیاهان خوراکی و دارویی را مهمترین عامل به خطر افتادن حیات این گیاهان عنوان کرد.
یک کارشناس محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید : هم اکنون 25 گونه گیاهی در استان به دلیلی برداشت بی رویه در خطر انقراض هستند و تعداد این گیاهان سالانه رو به کاهش است.

زینب حسینی می افزاید : به دلیل برداشت بی رویه و ریشه کنی ، فرصت تکثیر پیدا نمی کنند.

با توجه به اینکه آمار دقیقی از میزان برداشت گیاهان خوراکی در استان وجود ندارد اما هر ساله هنگام فصل بهار هزاران کیلو از گیاهان خوراکی رسته در دنا وارد بازار کهگیلویه وب ویراحمد و استان های همجوار می شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد در زمینه بوته کنی گیاهی در استان می گوید : متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و گرمی هوا رویش گیاه بیلهر جلو افتاده است و حدود یک ماه است که در شهر یاسوج بیلهر در بازار به فروش می رسد.

سعید نظری می افزاید : برخی سودجان نیز اقدام به قاچاق گونه های گیاهی استان به سایر استان ها می کنند.

وی با اشاره به باور غلط بسیاری از مردم که فکر می کنند این گیاهان ارزش غذلیی بالایی دارند می افزاید : این در حالی است که هیچ منبع علمی وجود ندارد که اشاره ای به ارزش غذایی آنها کند. 

وی تصریح کرد : متاسفانه با رویش اولین جوانه و غنچه گیاه بیلهر اقدام به برداشت غیر اصولی آن کرده و اجازه رشد و گلدهی به آن داده نمی شود که این مسئله منجر به کاهش سالانه رویشگاههای این گیاه در استان شده است.

حال اگر به خود نیاییم و دستان نامهربان بوته کنان و دشمنان طبیعت را بفشاریم ، فردا باید جوابگوی آیندگانی باشیم از گیاهان دنا فقط نامی را شنیده اند و تصویری را به یادگار نظاره می کنند.

انتهای پیام /ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.