ممنوعيت کاربرد گاز کلر در سوريه تصویب شد

شورای امنيت ممنوعيت کاربرد گاز کلر در سوريه را تصويب کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه با تصویب قطعنامه ای استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی را در منازعه سوریه محکوم کرد بدون اینکه طرفهای درگیر در این منازعه را مشخصا به استفاده از این سلاح شیمیایی متهم کند. 
14 عضو شورای امنیت از جمله روسیه به این قطعنامه رای مثبت دادند و تنها ونزوئلا رای ممتنع داد. 
رافائل رامیرز کارینو سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد گفت :« ابتدا باید به تحقیقات برای مشخص کردن مسئول این اقدامات پایان داد و پس از آن شورای امنیت قطعنامه صادر کند.» 
این قطعنامه «با قاطعیت هر چه تمامتر استفاده از هر گونه مواد سمی شیمیایی مانند کلر را به عنوان سلاح شیمیایی در سوریه محکوم» و بر ضرورت محاکمه مسئولان آن تاکید می کند. 
این قطعنامه ، قطعنامه های گذشته سازمان ملل متحد را درباره ضرورت خودداری سوریه از تولید و ذخیره سازی سلاح شیمیایی یادآور شده است. 
اما این قطعنامه طرفی را که اوایل سال 2014 در شمال سوریه از گاز کلر استفاده کرده ، مشخص نکرده است ، مسئله ای که گزارشهای سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز بر آن تاکید کرده است. 
متن این قطعنامه درباره پیامدهای بی احترامی به این قطعنامه نیز مبهم است. 
شورای امنیت تصویب کرد در صورتی که به قطعنامه های گذشته درباره تسلیحات شیمیایی سوریه احترام گذاشته نشود «تصمیماتی بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد» که تحریمها یا استفاده از زور را برای اجرای آن شامل می شود اتخاذ خواهد کرد. 
اما این قطعنامه در این چارچوب قرار ندارد. 
سازمان منع تسلیحات شیمیایی در آخرین گزارش خود در ژانویه گذشته «با اطمینان نسبتا زیادی» در سه روستا در شمال سوریه بین آوریل تا اوت 2014 توسط طرفهای درگیر از گاز کلر استفاده شده است. 
اما این سازمان نیز طرفی را که از این سلاح استفاده کرده مشخص نکرده است. 
این اقدام دست کم 13 کشته برجا گذاشته بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار