اعدام 9 تن از اعضای الجبور در موصل بدنبال پیشرویهای گسترده ارتش عراق

داعش نه تن از افراد قبيله الجبور را در جنوب موصل اعدام کرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، عناصر داعش نه تن از افراد عشیره الجبور را در جنوب موصل اعدام کردند.

این افراد به سبب امتناع از جنگیدن در کنار نیروهای داعش کشته شدند.

با پایان یافتن چهارمین روز عملیات نیروهای عراقی علیه عناصر داعش در استان صلاح الدین، می توان گفت این نیروها به پاکسازی شهر تکریت مرکز این استان بسیار نزدیک شده اند.

اطلاعات میدانی نشان می دهد کشته شدن شش سرکرده تکفیری داعش از جمله دو تبعه الجزایری و دو تبعه ازبکستانی در منطقه طوز خورماتو و فرار گروهی آنها به سمت موصل، وضع داعش را بسیار شکننده کرده است.

این در حالی است که پیروزهای اخیر نیروهای ارتش و نیروهای مردمی عراقی در استان صلاح الدین موجب تغییر مواضع مسئولان سیاسی و نظامی آمریکایی شده است.

زیرا پیش از این مسئولان سیاسی و نظامی آمریکایی درباره توانایی نیروهای ارتش و نیروهای مردمی عراقی ابراز تردید کرده بودند و این که نیروهای عراقی نیاز به سلاح و آموزش دارند و در مقابل به بزرگنمایی قدرت داعش می پرداختند.

اما با پیروزهای پی در پی نیروهای عراقی در استان صلاح الدین آمریکایی ها با اشاره به نقش ایران در علمیات ارتش عراق در استان صلاح الدین سعی داشتند مواضع گذشته خود را تغییر دهند.

از سوی دیگر مسئولان آمریکایی به طور قابل توجه از مسائل طایفه ای در مناطق آزاد شده ابراز نگرانی کرده اند در حالی که نیروهای قبایل سنی عراقی در کنار نیروهای ارتش علیه داعش می جنگند.

از سوی دیگر خالد العبیدی وزیر دفاع عراق پیش از این گفته بود: آزاد سازی استان های صلاح الدین و موصل با تلاش نیروهای عراقی انجام خواهد شد و هیچ طرفی در این عملیات مشارکت یا دخالت نخواهد کرد.

این سخن وزیر دفاع عراق تلاش های دیگران از جمله آمریکا در خصوص مصادره دستاوردهای نیروهای عراقی را بی اثر کرده است.

سرلشکر عبد الکریم خلف کارشناس نظامی عراقی در این باره گفت: با ورود نیروهای عراقی به استان صلاح الدین و پاکسازی بیش از 97 منطقه در اطراف این استان، می توان گفت تا کنون هفتاد درصد استان صلاح الدین پاکسازی شده است.

وی افزود: نیروهای عراقی تلاش دارند عناصر داعش را محاصره کنند و با کمک هواپیماهای نیروی هوایی اطلاعات دقیق را از مناطق مختلف استان صلاح الدین در اختیار نیروهای عراقی قرار دهند و به مرحله ای برسند که هر لحظه امکان دارد همه صلاح الدین را آزاد کنند.

سرلشکر خلف خاطر نشان کرد: واقعیت این است که مسئولان آمریکایی مانند لئون پانتا گفته بود که آزادی استان های تحت کنترل داعش به سی سال زمان نیاز دارد و پس از آن یکی دیگر این زمان را به سه سال کاهش داد و تا این که گفتند به یک سال زمان نیاز دارد.
وی افزود: اما امروز آمریکایی ها تصمیم عراقی ها را پذیرفتند و به این نتیجه رسیدند که طرح فرماندهان عراقی درست است.

زیرا هزاران نیروی مردمی، جوانان قبایل، نیروهای پلیس و ارتش عراق آمریکایی ها را بهت زده کرده اند.

از سوی دیگر برخی از حضور مشاوران نظامی ایران در عراق انتقاد می کنند در حالی که ده ها مشاور نظامی آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و استرالیایی در عراق حضور دارند.

کریم النوری سخنگوی نیروهای مردمی از استان صلاح الدین در این باره گفت: ارتش عراق و نیروهای مردمی به خوبی در مناطق مختلف استان صلاح الدین پیشروی دارند.

وی افزود: پیشروی نیروهای عراقی به طور حساب شده صورت می گیرد زیرا استان صلاح الدین از نظر مساحت جغرافیایی بسیار وسعت دارد و ممکن است آزاد سازی هفت تا هشت روز به طول انجامد.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که نیروهای داعش بیشتر به دنبال فرار از مناطق حضورشان هستند و ابتکار عمل از دست آنها کاملا خارج شده است.

کریم النوری در ادامه گفت: واقعیت این است که هیچ مشاور آمریکایی در میدان جنگ یا مناطق جنگی حضور ندارد و آنها فقط در منطقه الخضرا بغداد مستقر هستند.

وی افزود: در مناطق آزاد شده گذشته مانند جرف الصخر، آمرلی و الضلوعیه، آمریکا به نیروهای عراقی هیچ مشاوره ای نداده و با حملات هوایی نیز به آن ها کمک نکرده است. 

انتهای پیام./.
برچسب ها: داعش ، اعدام ، عراق ، الجبور ، موصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار