اصفهان؛

سكته قلبي بيشترين آمار متوفيان

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان عنوان كرد:از ابتداي سال جاري تا كنون گذشته حدود۴ هزار و ۵۰۰ نفر متوفي در باغ رضوان دفن شده‌اند كه بيماري‌هاي قلبي و عروقي با بيش از ۵۰ درصد آمار فوتي به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، محمدعلي خبوشاني در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه و مطبوعات با اعلام اين مطلب اظهار داشت: از سال ۱۳۶۳ كه دفن در تخت فولاد اصفهان ممنوع شد، آرامستان باغ رضوان به عنوان آرامستان اصلي كلانشهر اصفهان در همين محل معين شد و اولين دفن در باغ رضوان در همان سال انجام شد.

وي با بيان اينكه ۳۰ سال از آغاز دفن در باغ رضوان مي گذرد افزود: بر اساس آمار موجود، تاكنون بيش از ۱۱۷ هزار نفر متوفي در باغ رضوان دفن شده اند كه از اين تعداد بيش از ۶۸ هزار نفر آقا و حدود ۴۹ هزار نفر نيز خانم بوده اند.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان تصريح كرد: فضاي فيزيكي كل آرامستان باغ رضوان نيز كه در طول ۳۰ سال گذشته تملك شده است، در حال حاضر يك هزار و ۲۰۵ هكتار مي باشد كه در حال حاضر در ۲۶۵ هكتار آن عمليات دفن در حال انجام است و ۹۴۰ هكتار باقي مانده اراضي است كه تملك شده و در آينده استفاده مي شود.

خبوشاني ادامه داد: ۲۶۵ هكتار باغ رضوان شامل سه فاز مي باشد كه فاز اول آن از قطعات يك تا ۴۵ به مساحت ۱۸۰ هكتار مي باشد كه بزرگترين فاز باغ رضوان است كه اولين دفن ها دراين فاز انجام شده و ظرفيت اين فاز ۱۵۰ هزار حفره مي باشد و تاكنون در بيش از ۱۰۰ هزار حفره آن دفن انجام شده است.

وي تصريح كرد: با تعداد محدودي حفره سازماني كه در فاز يك وجود دارد، احتمالا تا سه سال آينده ظرفيت اين فاز به پايان مي رسد و با توجه به فضاي فيزيكي موجود و امكان توسعه و گسترش فاز يك وجود ندارد، از سه تا ۴ سال آينده تقريبا دفني در فاز يك نخواهيم داشت.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان عنوان كرد: فاز دوم باغ رضوان كه از سال ۸۳ كار خود را آغاز كرده است، ۱۵۰ هزار ظرفيت دفن دارد ولي به خاطر اينكه همه حفره ها در اين فاز دو طبقه مي باشد، در حال حاضر ۱۰ درصد ظرفيت آن تكميل شده يعني حدود ۱۵ هزار متوفي دفن شده است و حدود ۱۳۰ هزار متوفی ظرفيت ديگر دارد كه البته اين آمار با احتساب آمار قبور پيش خريد شده نيز مي باشد.

خبوشاني اظهار داشت: به طور مثال در فاز اول باغ رضوان ۱۰۱ هزار دفني داريم و ۴۴ هزار حفره توسط مردم پيش خريد شده و ديگر متعلق به سازمان نيست.

وي گفت: مرحله سوم باغ رضوان ۵۰ هكتار مي باشد كه ۱۵۰ هزار حفره ظرفيت دارد كه باتوجه به اينكه منتظر قيمت گذاري قبور توسط شوراي شهر مي باشيم، عمليات دفن به صورت رسمي از سال ۹۴ در اين فاز شروع خواهد شد.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان بيان داشت: فاز سوم باغ رضوان در كنار جاده جنوبي از سمت جاده پينارت قرار دارد كه قيمت ارزان تر و مناسبت تري نسبت به دو فاز ديگر دارد لذا پيش بيني ما اين است كه استقبال شهروندان از اين فاز بيشتر باشد به همين خاطر در جهت تجهيز و آماده سازي اين فاز تمام تلاش خود را بكار بسته ايم و در واقع اين پروژه از اصلي ترين پروژه هاي سازمان آرامستان ها مي باشد.

وي بيان داشت: اگر آمار دفن و فوت در اصفهان همانند ۳۰ سال گذشته باشد، اين سه فاز تقريبا تا ۴۰ سال آينده اين حفره ها جوابگو است البته اين در صورتي است كه اتفاق خاصي رخ ندهد زيرا كلانشهر اصفهان معين شهر تهران در زمينه بحران ها مي باشد.

مديرعامل سازمان‌آرامستان هاي شهرداري اصفهان بيان داشت: روزانه به صورت ميانگين بين ۱۷ تا ۲۰ متوفي در باغ رضوان دفن صورت می گیرد و هركدام حدود ۱۰۰ نفر مشايعت كننده دارند،لذا سالن هاي معراج باغ رضوان روزانه پذيراي حدود ۲ هزار نفر خواهند بود و باتوجه به اينكه هر متوفي به صورت ميانگين حدود ۲۰ دقيقه تا نيم ساعت كار تغسيل، تكفين و نماز دارد كه اين بيست دقيقه، بيست دقيقه طلايي است.

خبوشاني خاطرنشان ساخت: باتوجه به شرايط روحي خانواده ها در اين مواقع، ارتقاي مباحث معنوي سالن معراج در دستور كار قرار گرفت به طوريكه اين اقدام از سالن هاي نماز خواهران آغاز شد و فضايي بسيار معنوي متناسب با معماري ايراني اسلامي و احاديث و روايات معصومين ايجاد شد تا فضاي وداع معنوي مجسم شود كه سالن نماز برادران نيز در مراحل تشريفات قانوني است و تا اواسط فروردين ماه انجام خواهد شد.

وي بيان داشت: بازسازي كل سالن ها و اصلاح آن ها نيز در دستور كار سازمان است تا همراهان متوفي در بيست دقيقه اي كه در اين مكان حضور دارند در رفاه روحي و رواني باشند.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان افزود: در رابطه با بحث معنويت روحانيوني نيز در سالن هاي معراج مستقر شده اند كه علاوه بر امدادرواني به خانواده هاي سوگوار، مشاوره مذهبي نيز ارائه می شود و به سوالات شرعي مردم پاسخ مي دهند كه اين روحانيون آن لاين بوده و مرتب با دفتر مقام معظم رهبري، آيت الله مظاهري و دفتر مراجع ارتباط دارند زيرا وضعيت برخي متوفي ها ويژه است و بايد خود روحاني حاضر بوده و نظارت شرعي مستقيم داشته باشد لذا سعي شده تمام تمركز سازمان به خصوص در سال آينده در بحث معراج گذاشته شود.

وي افزود: مركز اعزام آمبولانس قبلا در ساختمان اداري مستقر بودكه ظاهر نازيبايي داشت و از نظر مباحث بهداشت روان و محيط مشكل داشت به بيرون از ساختمان اداري انتقال يافت .

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان ادامه داد: در حال حاضر در جهت تكميل و تسريع در اجراي عمليات فاز ۳ فعاليت مي كنيم كه تاكنون سه ميليارد تومان در اين فاز هزينه شده و اين فاز به اعتبار مالي بسيار زياد نياز دارد كه در نظر داريم دو قطعه از آن را تا سال ۹۴ آماده نماييم تا دفن در اين قطعه نيز به صورت رسمي انجام شود.

خبوشاني گفت: ناوگان حمل متوفي سازمان در حال حاضر با ۴۵ دستگاه به صورت روزانه توسط سه شركت اداره و سرويس دهي انجام مي دهند كه از نظر تعداد ناوگان مشكلي نداريم ولي از نظر ساماندهي فعاليتي را شروع كرده ايم كه از ارديبهشت ماه متولي گري آن به خود سازمان بازگردد.

وي در رابطه با بحث انتقال آب براي آبياري فضاي سبز افزود: آب شرب سازمان آرامستان ها از خط لوله اي كه از جاده نائين مي گذرد تامين مي شود و براي شست شو و آبياري فضاي سبز از چاه هاي اجاره اي استفاده مي كنيم همچنين خط انتقال مشتركي از رودخانه به طور مشترك با سازمان ميادين و منطقه ۴ داريم كه سهم سازمان آرامستان ها در صورتي كه رودخانه آب داشته باشد ۵۰ ليتر در ثانيه است كه قسمتي از آن براي فصول كم آبي ذخيره مي شود.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان تاكيد كرد: يكي از اشكالاتي كه در سازمان وجود داشت و در حال حاضر مرتفع شده است بحث شفافيت قيمت ها و تعرفه ها مي باشد به طوريكه در حال حاضر تمام اقداماتي كه در سازمان انجام مي شود تعرفه آن مصوبه شوراي سازمان يا مصوبه شوراي شهر را دارد و همه اين موارد به صورت شفاف به ديوارهاي سازمان و محل مراجعه شهروندان نصب شده است و تمام تعرفه ها شفاف است.

خبوشاني بيان داشت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد شهرونداني كه باغ رضوان مراجعه مي كنند اگر سند پيش خريد نداشته باشد با آدرس مي آيند كه اين كه فساد واسطه گري و دلال بازي را در سازمان به وجود مي آورد كه با شفاف سازي قيمت ها و نصب آن ها در سازمان و آمار قطعات و وضعيت حفره ها اين مسئله ساماندهي شده و نظارت سازمان افزايش يافته است.

وي اذعان داشت: قيمت همه خدمات در باغ رضوان شفاف است و شهروندان هيچگونه هزينه اضافي پرداخت نمي كنند.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان از فرآيند نصب سنگ در باغ رضوان سخن گفت و افزود: حدود ۳ ميليارد تومان از بودجه سال ۹۳ از محل نصب سنگ در باغ رضوان تامين مي شد كه اين به اين معنا بود كه حدود دو نوع سنگ در باغ رضوان وجود داشت و مردم بايد اجبارا يكي از اين دو را انتخاب مي كرده اند هزينه ها را پرداخت مي كنند و در غير اين صورت بايد سنگ از بيرون خريداري مي كردند كه قائدتا سنگ تراشان بيرون سازمان نيز به دليل اينكه به دنبال سود بودند اجحاف مي كردند.

خبوشاني با بيان اينكه هزينه نصب سنگ براي سازمان درآمد ميلياردي داشت اضافه كرد: آيت الله طباطبايي و شوراي شهر مرتب به اين مسئله تاكيد داشتند كه اين هزينه ها نارضايتي مردم را به دنبال داشته است لذا پس از انجام مطالعات كارشناسي، درخواست مردم در يك سال گذشته در رابطه با نوع سنگ بررسي شد و ۵ نوع سنگ انتخاب شد كه اين ۵ نوع سنگ به عنوان سنگ سازماني انتخاب شد.

وي افزود: در اين اقدام سنگ قبور به صورت انبوه توسط سازمان خريداري مي شود و بدون هيچ سود و منفعتي براي سازمان، در اختيار شهروندان قرار مي گيرد و خدمات طراحي، حكاكي و نصب آن نيز توسط خود سازمان انجام مي شود.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان با بيان اينكه در اين طرح هزينه مجوز نصب سنگ نيز حذف شده و هيچ هزينه اي از شهروندان دريافت نمي شود گفت: باتوجه به اينكه ۵ نوع سنگ در باغ رضوان وجود دارد شهروندان اجازه ورود سنگ ديگري به باغ رضوان را ندارند كه اين مهم علاوه بر اينكه به همسان سازي فضاي باغ رضوان كمك مي كند، از اجحاف به شهروندان نيز جلوگيري مي كند.

خبوشاني ادامه داد: در حال حاضر گرانترين سنگ موجود در باغ رضوان حدود يك ميليون و ۷۰ هزار تومان قيمت دارد كه همين نوع سنگ قبلا حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان از بيرون تهيه مي شد كه علاوه بر آن بايد حدود ۳۰۰ هزار تومان به عنوان مجوز نصب سنگ به سازمان پرداخت مي شد.

وي بيان داشت: از روز گذشته نيز سيستم نوبت دهي در باغ رضوان مستقر شده به طوريكه هر سند دفني كه امروز صادر مي شود براي هشت روز آينده نوبت داده مي شود تا سنگ مورد نظر خريداري و عمليات بعدي انجام شود.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان گفت: آيت الله طباطبايي امام جمعه اصفهان و نماينده ولي فقيه در اصفهان از اجراي اين طرح در باغ رضوان به شدت حمايت نمودند و همچنين شهردار اصفهان نيز رضايتمندي خود را به صورت مكتوب به سازمان اعلام نمودند لذا خوشحاليم كه اين مهم موجب رضايت شهروندان و مسئولين شده است.

خبوشاني ادامه داد: تكميل و سازماندهي نرم افزار متوفيان از ديگر اقدامات سازمان مي باشد كه سعي شد فعاليت ها از روش دستي به صورت الكترونيكي انجام شود كه همه موارد در اين نرم افزار براي انتخاب قبور ديده شده است و اين نرم افزار همواره در حال تكميل شدن است.

وي اظهار داشت: پرسنل سازمان آرامستان ها به لحاظ سختي كاري كه دارند بايد شرايط بهتري نسبت به بقيه سازمان ها داشته باشند كه براي اولين باردر بين سازمان هاي شهرداري بحث رفاه كارت براي پرسنل سازمان انجام شد كه براي مناسبت هاي مختلف اين رفاه كارت شارژ مي شود و مي توانند از پذيرنده هايي كه در سطح شهر وجود دارد مي توانند خريد خود را انجام دهند كه هيچ سازماني در شهرداري اين اقدام را انجام نداده است.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان عنوان كرد: در سال جاري براي اولين بار جشن ويژه اي براي پرسنل معراج و خانواده هاي آن ها در دهه فجر برگزار شد كه بسيار مورد استقبال قرار گرفت و قرعه كشي در اين مراسم برگزار شد كه ۱۴ نفر از پرسنل به همراه خانواده هاشان به كربلا اعزام خواهند شد.

خبوشاني افزود: سالن ورزشي پرسنل كه به سالني متروكه و انبار فضاي سبز تبديل شده بود بازسازي شده و كاركنان سازمان هفته اي چند روز از اين سالن چندمنظوره استفاده مي كنند.

وي ادامه داد: باتوجه به اينكه فعاليت كاركنان سازمان آرامستان ها تا ساعت ۴ بعدازظهر مي باشد لذا سالن غذاخوري سازمان بعد از ۲۵ سال بازسازي شد.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان تصريح كرد: شهردار اصفهان اقدام بسيار خوبي انجام دادند براي پرسنل معراج پاداش سه ماهه در نظر گرفته اند كه هر سه ماه يكبار علاوه بر حقوق و مزايا پاداش سه ماهه آن ها به سازمان وصل و تقديم آن ها مي شود همچنين امكاناتي نيز در شمال و مشهد براي آن ها فراهم شده است.

خبوشاني با بيان اينكه در حال حاضر ۱۵ آرامستان فعال در سطح شهر شناسايي شده است افزود: اين آرامستان ها بعضا نيم قرن سابقه دفن دارند و عمدتا روستاهايي است كه به اصفهان الحاق شده اند.

وي تاكيد كرد: يكي از وظايف سازمان تشكيل كارگروه تخصصي در اين خصوص بود كه خوشبختانه اولين جلسه اين كارگروه دوماه گذشته در فرمانداري تشكيل شد كه همه دستگاه هاي ذيربط در اين جلسه حضور داشتند.

مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان ادامه داد: يكي از مصوبه هاي اين كارگروه اين بود كه مديريت آرامستان هاي فعلي را سازمان آرامستان ها با تعامل با معتمدين برعهده بگيرد.

خبوشاني گفت: مصوبه ديگر اين بود كه اين آرامستان ها به هيچ وجه توسعه نداشته باشد و از فضاي موجود استفاده شود و تنها افراد بومي همان منطقه در آرامستان محلي دفن شوند كه قرار شد به دليل مباحث بهداشتي تغسيل و تكفين آن ها در باغ رضوان انجام و تدفين در آرامستان محلي انجام شود.

وي اظهار داشت: ستاد نوروزي آرامستان باغ رضوان همانند ساير دستگاه ها از دو ماه پيش فعال شده و ارتباط مستمر با دستگاه هاي اجرايي داخل شهرداري داريم و برنامه ريزي هاي خوبي انجام شده به خاطر اينكه وضعيت خاصي در روزهاي آخر سال داريم به جهت اينكه مردم در روزهاي پنجشنبه و جمعه آخر سال در باغ رضوان حضور مي يابند و بر سر مزار اموات

از ابتداي سال جاري تا روز گذشته حدود۴ هزار و ۵۰۰ نفر متوفي در باغ رضوان دفن شده اند كه علل مرگ و مير آن ها بر اساس آمار موجود بيماري هاي قلبي و عروقي با بيش از ۵۰ درصد آمار فوتي، سرطان ها با ۱۵ درصد، حوادث با ۱۰ درصد و بيماري هاي تنفسي كه آمار بيماري هاي تنفسي به رتبه سوم نزديك است كه مرگ و مير بر اثر بيماري هاي تنفسي نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۰ درصد افزايش يافته است.

خود مي روند كه پيش بيني شده است در روز اول سال جديد حدود يك ميليون نفر به باغ رضوان مراجعه كنند كه آمادگي لازم و تمهيدات لازم در اين زمينه اتخاذ شده است.
 
 
 
انتهاي پيام /
برچسب ها: آرامستان ، متوفی ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.