دمپسی: نقش ایران در عملیات بازپس گیری تکریت می‌تواند مثبت باشد

رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در نشست کمیته امور دفاعی سنای آمریکا گفت که نقش ایران در عملیات ارتش عراق برای بازپس گیری تکریت می‌تواند مثبت باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم «دانیل دلوس» نوشت: ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا روز سه شنبه خطاب به سناتورهای امریکایی گفت: نقش ایران در عملیات ارتش عراق برای بازپس گیری تکریت می‌تواند مثبت باشد. 

وی افزود: «کمک‌های نظامی ایران به شبه نظامیان شیعه در عراق اقدام جدیدی نیست اما این کمک‌ها این هفته به مراتب آشکار‌تر صورت گرفت به طوری که نیروهای عراقی برای بازپس گیری تکریت از اشغال عناصر داعش وارد عمل شدند.» 

ژنرال دمپسی در بخش دیگری از اظهارات خود در نشست کمیته نیروهای مسلح امریکا گفت در صورتی که ارتش عراق ونیروهای مردمی «روش مطلوب و قابل اعتمادی را به اجرا بگذارند» و بر تروریست‌ها داعش در تکریت غلبه کنند، در این صورت چنین وضعی از نقطه نظر مقابله با تهاجم گروه داعش، عمدتا حرکتی مثبت تلقی خواهد شد. 

در ادامه این گزارش آمده است: ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدرتمند قدس ایران، در جبهه زمینی عملیات آزاد سازی تکریت را هماهنگی و هدایت می‌کند. 

 دمپسی گفت اخیرا عکس این فرمانده را در رسانه‌های اجتماعی مشاهده کرده است و سازمان‌های اطلاعاتی امریکا اکنون تلاش خواهند کرد تا بفه‌مند آیا وی شخصا در این عملیات حضور دارد یا خیر.» 

دمپسی در بخشی دیگر از سخنانش اعلام کرد خواهان تجهیز ارتش اوکراین در چارچوب نیروهای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی، ناتو، است. 

دمپسی گفت: «من معتقدم ما حتما باید برای ارتش اوکراین سلاح فراهم کنیم. این اقدام باید در چارچوب نیروهای ناتو باشد.» 

وی خاطر نشان کرد: «این عمل باید بخشی از اقدامات ناتو باشد، زیرا هدف نهایی پوتین (رییس جمهور روسیه) شکستن ناتو است.» 

در حال حاضر آمریکا به اوکراین تجهیزات نظامی «غیر کشنده» مانند عینک‌های دید در شب و رادار‌های ضد خمپاره می‌دهد. کاخ سفید باید در مورد دادن سلاح به اوکراین تصمیم گیری کند. 

در میان اعضای ناتو به ویژه فرانسه و آلمان به دلیل جلوگیری از تشدید خشونت‌ها، با فروش سلاح به کیف مخالف هستند. 

در حال حاضر در اوکراین آتش بس برقرار است، اما بیم آن می‌رود که شهر ماریوپل هدف آتی جدایی طلبان باشد. اوباما رییس جمهور آمریکا، اولاند، مرکل، دیوید کامرون، متئو رنتسی و دونالد توسک در ویدئو کنفرانسی در مورد اوضاع اوکراین شرکت کردند و تقویت سازمان امنیت و همکاری اروپا را برای پیگیری توافق می‌نسک خواستار شدند.

انتهای پیام/.
برچسب ها: دمپسی ، ایران ، عراق ، اوکراین ، نشست ، سنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار