عضو هیئت علمی مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی؛

بیت الاحزان جای استراتژیکی برای جنگ نرم بود/ ورود حضرت زهرا (س) به ماجرای «غصب خلافت»، باقی ماندن ولایت در سند حکومت بود

«سید عبدالرسول علم الهدی» ورود حضرت زهرا(س) به ماجرای غصب خلافت را باقی ماندن ولایت در سند حکومت عنوان کرد و گفت: قیام حضرت زهرا(س)برای حداکثر دینی بود برای فریضه‌ی حج یا فریضه‌ی نماز یا زکات نبود.

سید عبدالرسول علم الهدی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در گفتگو با خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران سه مقطع را در جریان سیره سیاسی حضرت زهرا(س) بر شمرد و گفت:اگر یک دوره کوتاه بعد از وفات پیامبر تا شهادت حضرت زهرا را در نظر بگیریم، سه مقطع را می‌توان، درجریان سیره سیاسی در این دوران کوتاه بر شمرد،یک مقطع ورود حضرت زهرا(س) به عرصه مبارزه سیاسی که خواسته شد امیرالمؤمنین بیعت کنند .مقطع دوم،بین این ورود و جریانی که رخ داد بود تا شهادت ایشان، که تشکیل شده از بحث خطبه‌هایی که ایشان خواندند و بحث‌های جداگانه‌ای که با مردم داشتند و مقطع سوم وصیت نامه‌ی ایشان است.



علم الهدی گفت: قرار گرفتن حضرت زهرا(س) در مقابل کاروانهای تجاری که از مدینه عبور می‌کنند ،همراه کردن برخی از زنان و حسنین(ع) همراه خودشون در این آگاه‌سازی نیز جنگ نرمی بود که ایشان انجام می دادند.سپس می‌بینیم که اگر امیرالمؤمنین، اقدامی در جهت آگاه سازی نمی‌کنند، اما تقویت سربازی چون حضرت زهرا(س) را انجام می‌دهند.

صحابه اعتراض کردند چرا هم شب گریه می کنی هم روز
علم الهدی  به اعتراض صحابه در مورد گریه کردن  روز و شب حضرت زهرا بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) اشاره کرد وافزود: صحابه میگفتند هر کسی که پدر از دست داده گریه می‌کند اما این همه گریه چه خبراست، بعداز آن حضرت امیرالمؤمنین در مقابل این اعتراضات،اتاقکی در جلوی ورودی مدینه ساختند به نام بیت‌الاحزان که حضرت زهرا(س) با حسنین صبح می‌رفتند آنجا و گریه می‌کردند و روضه خودشان را داشتند و بعد شب امیرالمؤمنین می‌آمدند دنبالشان و  به خانه برمی گشتند.آنجا یک جای استراتژیکی بود جنگ نرمی بود.کاروان‌های تجاری از آن جا رد می‌شدند و می‌دیدند یک خانمی در اطاقکی در حال گریه کردن است،مطمئنا می پرسیدند اینجا چه خبر شده؟ دختر پیغمبره؟ سر چی گریه می‌کند؟ چی شده؟ و غصب خلافت شده! خوب این بحث خیلی مهمه، از این جهت که حرکت بصیرتی مردم رو تجربه  می‌کنیم، یعنی مردم براشون سؤال می‌شد که دختر پیغمبر برای چی گریه می‌کند؟ و بعد برای چی گریه را ادامه می‌دهد؟

وی ادامه داد: معلوم بود که حضرت زهرا قرار نبوده، توقف کند، این موضوعات ادامه پیدا می کند  تا شبی که وصیت‌ میکند یعنی وقتی که حضرت متوجه می‌شوند که در این دنیا ماندنی نیستند خیلی کوتاه وصیت می‌کنند و درآخر می‌فرمایند که قبر من مخفی باشد، این یعنی جنگ نرم همیشگی، تا قیام حضرت حجت، برای چی؟ برای یک آگاه سازی جهانی و این آگاه سازی جهانی مبارزه همیشه‌ی جبهه‌ی حق با جبهه‌ی باطل است.

علم الهدی با اشاره به اینکه بعد از نهضت حضرت زهرا(س) نهضت حسینی را تاریخ تجربه کرد و در نهایت انقلاب مهدوی را در پیش خواهیم داشت خاطرنشان کرد:اگر جریان قیام حضرت زهرا(س) را بشناسیم، متوجه می‌شویم دو قیام دیگر هم است تا برسیم به جریان قیام حضرت مهدی (ع)، قیام حضرت زهرا در چه موقعیتی انجام شد، دقیقا بعد از فوت پیامبر، پس معلومه، پیامبر به عنوان انسان کامل بر جامعه حکومت داشت و جامعه مسیرش ، مسیر حرکت رشد بود، اما مردم ضرورت وجود این که خلافت باید در دست ولی معصوم(ع) باشد را درک نکرده‌اند لذا پشتوانه‌ای از امیرالمؤمنین (ع) را نداشتند. در مقطع اول، شاید حضرت زهرا(س) اصلا مورد نظر نبود آن چیزی که مورد نظر بود بیعت امیرالمؤمنین علی (ع) با خلیفه‌ی اول بود و شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردند که حضرت زهرا در جلوی اینها قرار بگیرد، بنابراین حضرت زهرا با ورود خودش عرصه‌ای رو مکشوف می‌کند برای مردم آن زمان مدینه.مردم آن زمان مدینه مردمی شهید پرور بودند، جانباز داشتند و این مردم براشون ظاهرا اهمیتی پیدا نکرده بود که خلیفه‌ حالا کی هست؟ حضرت زهرا با این کارش در حقیقت طعنه می‌زند که مردم توجه کنید که اینها برای رسیدن به خواسته‌هاشون حاضرند از دختر پیغمبر شما هم عبور کنند هر چند این طعنه بصیرت مردم رو روشن نکرد ، اما آغاز یک نهضت  سیاسی برای یک جریان بصیرت در کل دوره‌ی جهان اسلام و بعد حتی بشریت می‌شود ازش نام برد که جریان بین این ورود(غصب خلافت) و بعد وصیت‌نامه جریان مبارزه حضرت زهرا است.



باقی ماندن ولایت در سند حکومت

علم الهدی ورود حضرت زهرا(س) به این ماجرا را باقی ماندن ولایت در سند حکومت عنوان کرد و گفت: قیام حضرت زهرا(س)برای حداکثر دینی یعنی تشکیل حکومت اسلامی بود برای فریضه‌ی حج یا فریضه‌ی نماز یا زکات نبود که البته طبق آن امام باقر(ع) می‌فرماید اسلام بر 5 اصل استوار است به حج نماز زکات و جهاد و ولایت و آن چهار تا بر ولایت استوارند.

هر قرائتی دیگر از اسلام غیر از قرائت ولایت داشته باشیم، جریان‌های انحرافی خواهد شد
وی افزود: نداهای انحرافی کنونی برگرفته شده از همان حرکت افراطی در جریان ضد ولایت است یعنی هر قرائتی دیگر از اسلام غیر از قرائت ولایت داشته باشیم، جریان‌های انحرافی خواهد شد که می‌تواند چهره‌ی اسلام را در هم بریزد و آن وقت قیام موعودی نخواهد بود یعنی قیام موعود به عقب خواهد افتاد بنابراین وظیفه‌ی امروز ما در جریان تمدن سازی پررنگ‌تر می‌شود جامعه اسلامی پررنگ‌تر می‌شود ما از سرمایه‌ی قیام حسینی باید استفاده کنیم برای زمینه سازی جامعه منتظر.

حضرت زهرا(س)مخفی بودن قبرش را طلب می‌کند تا جهادش تا روز موعود استمرار داشته باشد
این استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: یادمان باشد که زمانی که حضرت زهرا(س) به عرصه‌ی جهاد ورود پیدا میکند زمانی است که  می‌بیند ولی مظلوم واقع شده، مقطعی که حضرت جهاد خودش را برای بصیرت بخشی وتلنگر زدن به مردم می خواهد چه اتفاقی می‌افتد و مقطعی می رسد که حضرت مخفی بودن قبرش را طلب می‌کند تا جهادش تا روز موعود استمرار داشته باشد.


انتهای پیام/
برچسب ها: ولایت ، مفاسدی ، اصلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار