هپاتیت و ناگفته‌هایش

کبد یکی از بزرگترین ارگاهان‌های حیاتی در بدن است. التهاب و تخریب بافت کبد به علت عوامل ویروسی، دارویی، چاقی و چربی، سموم و یا تهاجم سیستم ایمنی بدن را هپاتیت می‌گویند.

دکتر همایون واحدی متخصص کبد و گوارش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: کبد یکی از بزرگترین ارگاهان‌های حیاتی در بدن است. التهاب و تخریب بافت کبد به علت عوامل ویروسی، دارویی، چاقی و چربی، سموم و یا تهاجم سیستم ایمنی بدن را هپاتیت می‌گویند که شایع‌ترین نوع آن در ایران هپاتیت  C است.

وی در ادامه افزود: عواملی چون تماس با خون آلوده، معتادان تزریقی با استفاده از سوزن‌های مشترک و انتقال خون و اعضای اهدایی آلوده از موارد ابتلاء‌ به این بیماری می‌باشد.

وی همچنین در پایان خاطر نشان کرد: راه‌هایی مانند تماس‌های معمولی، استفاده از مسواک مشترک مگر در صورت وجود خونریزی، شیردهی مگر در صورت وجود خراش و ... که در ذهن مردم به عنوان عوامل سرایت نقش بسته، نادرست است.

همچنین لازم به ذکر است هپاتیت C واکسن ندارد اما می‌توان با اقداماتی مانند جلوگیری ازعوامل انتقال، از ابتلا به آن پیشگیری کرد. همچنین نکته‌ی قابل توجه دیگر را جع‌به این بیماری بدون علامت و اتفاقی بودن آن می‌باشد.



انتهای پیام/





برچسب ها: هپاتیت ، کبد ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.