رئیس پژوهشگاه صنعت نفت مطرح کرد

شیرین سازی گاز در کشور بومی سازی شد/ "پارسی سول" یک فناوری ملی

کاتوزیان گفت: تولید محلول آمینی به نام پارسی‌ سول به عنوان اولین فناوری بومی شیرین سازی گاز امروز برای نخستین بار در کشور رونمایی شد که می‌تواند در شیرین‌سازی گاز طبیعی کمک شایانی کند. این محلول موجب می‌شود تا گوگرد از گاز جدا شده و بتوان گاز را در شبکه سراسری منتقل کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در مراسم رونمایی از اولین فناوری ایرانی شیرین‌سازی گاز با نام پارسی‌صلح گفت: کشورما در سالهای گذشته مورد تحریم بیگانگان بوده به طوری که این تحریم بر مشکلات کشورمان افزوده شده است، اما این فشار و تحریم‌ها موجب نشد که از فعالیت‌های پیش‌رونده خود عقب بمانیم. 

وی با بیان این که پژوهشگاه صنعت نفت از فرصت به وجود آمده به دلیل تحریمها استفاده کرد، افزود: پژوهشگاه خود را در اقتصاد مقاومتی متعهد می‌داند و تلاشهای جدی را در توسعه فناوریها و انجام پژوهشها دنبال می‌کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: ایجاد تغییرها و تحولها در این پژوهشگاه سرعت ما را برای رسیدن به اهدافمان افزایش می‌دهد و به نقطه‌ای خواهیم رسید که پاسخگوی صنعت نفت وگاز باشیم.

 وی با اشاره به اینکه صنایع نفت و گاز بیشترین فشارها را در دوران تحریم تحمل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: فشارهایی که به صنعت نفت در سال‌های اخیر وارد شد بی‌سابقه بود، اما در این دوران نیز سعی کردیم تحریم را از دو طریق بی‌اثر کنیم. 

کاتوزیان ادامه داد: یکی از تکنیک‌های ما برای بی‌اثر کردن تحریم، دور زدن تحریم‌هاست که تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد، اما موضوع بعد، توجه به اقتصاد مقاومتی است که منجر به توسعه فناوری‌های در صنعت نفت می‌شود. 

کاتوزیان با تأکید بر اینکه پژوهشگاه صنعت نفت دراختیار مجموعه صنعت است، اظهار کرد: ما سعی کردیم در شرایط تحریم، نیاز این صنعت را به تکنولوژی‌های جدید برطرف کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات انجام‌شده، تولید محلول آمینی به نام پارسی‌صلح است که می‌تواند در شیرین‌سازی گاز طبیعی کمک شایانی کند. این محلول موجب می‌شود تا گوگرد از گاز جدا شده و بتوان گاز را در شبکه سراسری منتقل کرد. 

کاتوزیان پارسی سول را یک فناوری ملی اعلام کرد و گفت: پارسی سول حلالهایی را به دست می‌آورد که خالص سازیها را در هیدروکربنهای نفت و گاز انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: گوگرد از جمله مواردی است که پارسی سول آن را از گاز جدا کرده و به استاندارد مورد تایید برای ارسال به خطوط لوله می‌رساند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌ که مصرف سالانه این حلالها در کشور بیش از ١٠ هزار تن است، افزود: این حلالها در انحصار شرکتهای بزرگ دنیا بود، اما با طراحی این فناوری توانستیم آن را بومی سازی کنیم.
مدیر پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: پژوهشگاه سعی می‌کند در شرایط تحریم و با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نیاز صنعت نفت را تا حدود زیادی رفع و تکنولوژی‌های لازم را دراختیار این صنعت قرار دهد.

براساس این گزارش، از جمله مزیتهای این طرح حذف ترکیبات گوگردی از گاز خوراک، رساندن مشخصات گاز به استاندارد خط لوله، خوردگی بسیار کم، تولید نشدن کف، کمترین مصرف انرژی، ظرفیت بسیار بالای جذب برای گازهای اسیدی، جذب گازهای گلخانه‌ای، تعیین فرمولاسیون محلولها متناسب با نوع خوراک پالایشگاههای گاز، در اختیار داشتن یک بانک اطلاعاتی جامع از رفتار محلول برای شیبه سازی بهینه واحدهای شیرین سازی، تدوین بسته کامل آنالیز محلولهای در گردش پالایشگاهها و پتروشیمی‌ها، فرموله کردن، تست و تحویل حلالها به صنایع تسویه گاز اعم از پالایشگاه گاز و پتروشیمی بدون نیاز به شرکتهای خارجی و تسویه حلالهای مستعمل پالایشگاهها گاز با فناوری بازیابی آمین است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار