العربیه:

پیشرفت مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران دیده نشد

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد : همانگونه که پیش بینی می شد مذاکرات هسته ای ژنو بین ایران و گروه 1+5 هیچ نتیجه و دستاورد مهمی در بر نداشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، مذاکرات هسته‌ای ژنو هیچ نتیجه مهمی به همراه نداشت و برخی از پیشرفت بسیار ناچیز در این مذاکرات خبر دادند. این در حالی است که اختلافات بر سر مسایل اصلی همچنان ادامه دارد و طرف های حاضر در این مذاکرات گفتند که مسایل اختلافی اصلی هنوز حل و فصل نشده است.

دو طرف در انتظار دور جدید از مذاکرات که قرار است روز دوشنبه هفته آینده برگزار شود هستند. رسانه های ایران به نقل از "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه این کشور اعلام کردند برای دستیابی به توافق نهایی همچنان راه طولانی پیش رو داریم.

در ادامه گزارش آمده است: مسایل اختلافی بسیار شدید در مسیر مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک مانع بزرگی ایجاد کرده است. این چیزی است که یک مسئول آمریکایی درباره نتایج مذاکرات درباره برنامه جنجال برانگیز هسته ای ایران گفت. به رغم اصرار جان کری و محمد جواد ظریف وزیران امور خارجه ایران و آمریکا بر دستیابی به پیشرفتی در مذاکرات ژنو به نظر می رسد که این مذاکرات در نهایت مثبت نبود و پیشرفت ملموسی نداشت. دستیابی به توافق اولیه بر سر مسایل فنی تا پایان مارس راه را برای بررسی مسایل اختلافی اصلی تا پایان ژوئن آینده را فراهم می کند. ظریف بعد از چندین دیدار با کری که در حضور ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی ایران برگزار شد تاکید کرد که مذاکرات در برخی موضوعات پیشرفت هایی داشته است ولی برای دستیابی به توافق نهایی همچنان باید راه طولانی پیمود.

ظریف همچنین اشاره کرد که مذاکرات هسته ای بین دو طرف از هفته آینده در سطح مسئولان بلندپایه ادامه می‌یابد و دو طرف دستیابی فوری به توافق اصولی تا اواخر مارس را برای امضای توافق نهایی در ژوئن خواستارند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران از روز دوشنبه آینده در سوییس از سرگرفته و در آن مسایل اختلافی بررسی می‌شود.

یک منبع آگاه در ژنو اعلام کرد مذاکرات در این دو روز بر موضوعاتی مانند میزان غنی سازی اورانیوم و جدول زمانی لغو تحریم ها و توافق بر سر جدول زمانی بازرسی از مراکز و تاسیسات مشکوک هسته ای ایران  که در مسیر تسریع توافق مانع تراشی می کند متمرکز بود.  



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار