تالاب زریوار بزرگ‌ترین و زیباترین و یکی از منحصربه‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رودو از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران سنندج، یکی از مناطقی که از جاذبه های گردشگری، تجاری و طبیعی فراوانی بهره مند است، و چند سالی است که توجه مردم سراسر ایران را برای بازدید از خود جلب نموده است و در تعطیلات نوروز صدها هزار مسافر را در دل خود جای می دهد، شهرستان مرزی مریوان ودریاچه زریوار در استان کردستان است. 

به گفته میمنت‌آبادی، دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفرهای استان کردستان ،شهرستان مریوان با برخورداری از طبیعت بکر وزیبا، جاذبه‌های طبیعی، صنایع دستی، بناهای تاریخی و همچنین هم‌مرز بودن با کشور عراق همواره یکی از اولویت‌های سفر مردم نقاط مختلف کشور و دیگر کشورهای جهان است. 

مدیر کل محیط زیست استان کردستان ریاضی فر می گوید:زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می کند.

زریوار، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان مقصدی مناسب برای گردشگران

از نقاط دیدنی و جذابیتهای گردشگری شهرستان مریوان می توان به "دریاچه زریوار "  اشاره کرد:

دریاچه زریوار در غرب شهر مریوان زیبایی خاصی به این شهر بخشیده و آن را به یک ناحیه تفرجگاهی تبدیل کرده‌است.این دریاچه یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود که در سه‌ كیلومتری‌ شمال‌ باختری‌ مریوان‌ قرار داد.

آب‌ این‌ دریاچه‌ شیرین است و از جوشش چشمه‌هایی تامین می‌شود که در کف دریاچه واقع شده‌اند بنابر این هیچ رودخانه‌ای به زریبار نمی‌ریزد. وجود دریاچه زریوار در میان جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه ها مختلف درختان جنگلی، سرزمین باشکوه را در غرب ایران پدید آورده است و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

اگر گردشگری تا به حال دریاچه زریبار، که با نام زریوار مشهور شده است را ندیده باشد، کافی است یک بار به مریوان و ساحل این دریاچه بزرگ و زیبا برود، چنان مجذوب خواهد شد که دلش بارها هوای زریوار یا زریبار را خواهد کرد.

درباره دریاچه‌ زریوار افسانه‌های‌ متعددی‌ وجود دارد كه‌ مشهورترین‌ آنها وجود شهری‌ مدفون‌ در زیر آب‌های‌ این دریاچه‌ است‌.زریبار در همه فصول سال زیباست، حتی در زمستان؛ در روزهای سرد زمستان، سطح دریاچه کاملا یخ می‌بندد به حدی که می‌توان روی آن راه رفت.

زریوار، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان مقصدی مناسب برای گردشگران

همچنین صید ماهی به واسطه وجود انواع ماهیان خوراکی از جمله سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، کپور معمولی، و مار ماهی در این دریاچه رونق زیادی دارد و یکی از تفریحات پر طرفدار در این منطقه به شمار می رود.

دریاچه زریوار به دلیل نیزارهای اطراف و همچنین انواع گیاهان آبزی و حاشیه‌ای از جمله بارهنگ آبی، هزاران نی، نیلوفر آبی، نی، لویی، جگن، بزواش، نعناع و گندمیان زیستگاه مناسبی برای انواع جانداران از جمله ماهیان، پرندگان و پستانداران می‌باشد.  

هر گردشگری بی‌شک زمانی را صرف گردش در کنار دریاچه زریوار می‌کند. با وجود انواع ماهی‌ها، کباب ماهی زریوار را نمی‌توان از دست داد.

از جاذبه‌های دیگر گردشگری مریوان جاده دور دریاچه است كه مثل حلقه‌ای دور دریاچه كشیده شده است. مردم و مسافرین از این جاده سیاحتی جهت تفریحات خود استفاده می‌كنند.

در حاشیه این جاده، 6 روستا قرار گرفته كه عبارتند از: روستاهای برده‌رشه، ینگیجه، كانی‌سپیكه، پیرصفا، دره‌تفی، كانی‌سانان و نی كه طبیعت بكر این روستاها و همچنین سرسبزی و چشمه‌های آب فراوان در كنار دریاچه زیبایی خاصی را به آن بخشیده كه توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌كند.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.