روحانی در مراسم گرامیداشت روز ملی مهندس:

مخفی سازی ایران در موضوع هسته‌ای دروغ بزرگ است/ تورم در ماه بهمن به صفر رسید

رئیس جمهور کشورمان گفت: اینکه می‌گویند ایران در فناوری هسته‌ای مخفی کاری کرده است، یک دروغ بزرگ است. ما اول سراغ آنها رفتیم؛ ما می‌خواستیم برای اهداف صلح‌آمیز و انرژی نوین هسته‌ای غنی سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم گرامیداشت روز ملی مهندس که در برج میلاد تهران در حال برگزاری است در بخشی از سخنان خود اظهار داشت:  ما واقعا اول انقلاب تردید داشتیم چون همه چیز نیروهای هوایی، دریایی و زمینی ما در اختیار مستشاران نظامی آمریکا بود و آن‌ها اداره می‌کردند.

وی افزود: بسیار تردید بود که ما بتوانیم این وسایل را حفظ کنیم، کار بزرگی انجام گرفت، بعضی‌ها می‌گفتند هواپیمای f14 را پس دهیم تا پولش را دریافت کنیم اما دیدیم مهندسین و همافران و افسران و درجه‌دارها یک نهادی را به نام جهاد خودکفایی نیروی هوایی تاسیس کردند.

رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: کسی فکر نمی‌کرد نه کشورهای منطقه و نه آمریکایی و نه شوروی سابق و نه فرانسوی‌ کسی فکر ممی‌کرد ما در یک حمله هوایی 140 فروند هواپیما را به آسمان عراق ببریم و سالم برگردند، در زمان جنگ در عملیات‌های مختلف جهاد اقدامات بسیار مهمی انجام داد؛ اتصال ما به جزایر مجنون از طریق پل خیبری بود، در عملیات والفجر 8 در سال 64 که ما خیلی تحت فشار بمباران‌های عراق بودیم ساعت‌ها و روزها با مهندسین در قرارگاه مشورت می‌کردیم، اتفاقا از دانشگاه تهران و شریف در آن جمع بودند در نهایت به یک نظری رسیدیم که پل جدیدی را مهندسین ما ابداع کردند، ساخته و اجرا شد که هیچ بمبارانی روی این پل اثر نداشت.

وی افزود: در سپاه پاسداران کار بسیار عظیم و بزرگی در زمینه موشکی شروع شد، اول موشک‌های ضد زره و بعد موشک زمین به زمین و در همان دوران جنگ این پروژه‌ها به نتیجه نهایی رسید.

رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس در پدافند هوایی مشکل داشتیم، اظهار داشت: یکی از دانشگاه هایی که به ما کمک کرد دانشگاه شریف بود، مهندسان ما در صحنه دفاع مقدس بودند و کار بسیار عظیم و بزرگی انجام دادند و شهیدان والا مقامی را تقدیم کشور و انقلاب کردند. بعد از دفاع مقدس در ساخت و سازندگی کشور مهندسین ما بسیار نقش داشتند، می‌دانیم که بخش بزرگی از افتخارات علمی و فناوری ما مربوط به این قشر است، مهندسین عزیز کشور ما در بخش نانو و آی تی و آی سی تی حتی در بخش مهندسی پزشکی در داروسازی در هسته‌ای کارهای بسیار عظیم و بزرگی را انجام دادند.

روحانی به اشاره به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کشورمان گفت: این که ایران در موضوع هسته‌ای مخفی‌سازی کرده یک دروغ بزرگ است اگر می‌خواستیم مخفی کنیم می‌رفتیم در پستو خودمان کاری می‌کردیم. چرا بیاییم با یک کشور غربی مطرح کنیم، معلوم است ما چیز مخفی نداشتیم، ما می‌خواستیم برای اهداف صلح آمیز و انرژی نوین هسته‌ای‌ غنی سازی کنیم. در همین راستا با روس‌ها صحبت کردیم و برخی از تکنولوژی‌ها را از آن‌ها گرفتیم و فناوری غنی سازی را حاضر نشدند به ما بدهند.

وی افزود: در موضوع هسته‌ای با چینی‌ها صحبت کردیم، ایران با همه عالم حرف زد و مخفی‌‎کاری نداشت و بعد خودمان، جوانان و اندیشمندان و دانشمندان تلاش کردند. بخش بزرگی از افتخارات ما در فناوری‌های نوین مرهون تلاش و خدمات مهندسین ما است، در علوم فضا و هوا فضا هم همین طور است این ماهواره جدیدی که پرتاب شد یک گام نوین بود و این کار بسیار پرافتخار است.

روحانی گفت: مسائل سیاسی مربوط به زمان انتخابات است و در علم و فناوری و افتخارات ملی حضور جنح های مختلف در کنار هم فرقی ندارد، دیپلمات‌های ما در میدان رقابت در مسائل فنی، حقوقی و سیاسی گفتگو می‌کنند. تاریخ شهادت خواهد داد ما دست کمی از دنیا نداریم ما هماوردی خوبی داریم، ما در میدان رقابت موفقیم موفقیت‌هایی که تاکنون دیپلمات‌های ما به دست اورده‌اند و اکنون هم با همه توان و تلاش در مسیر راه هستند چه ما موفق بشویم چه نشویم.دیپلمات‌ها ما افتحار تاریخ و ملت ما هستند همان طور که مهندسان و اندیشمندان ما در اصفهان، نطنز و فردو که تلاش می‌کنند افتخار ما هستند.این‌ها جهادگران خط مقدم امروز کشورند.

رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد: ما باید ادامه دهیم و با دنیا رقابت کنیم، باید در صحنه رقابت پیروز شویم و پیروز باشیم و بنابراین در این راه باید قدم‌های جدی و حجدیدی را برداریم. دولت یازدهم تا امروز هر کجا موفق بوده به دلیل حمایت، حضور و تلاش مردم، تلاش فرهیختگان و حمایت مقام معظم رهبری بوده است و الا ما نمی‌توانستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تورم بهمن و اسفند را پایین آوردیم بیان کرد: در جلسات اقتصادی که هر هفته دو بار با اقتصاددانان برگزار می‌شد هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که تورم ما در ماه بهمن صفر باشد.این کار کار عظیم و بزرگی است، مگر ما می‌توانیم به رشد و توسعه برسیم بدون حضور و تلاش شما، امروز همه دارند تلاش می‌کنند و ما از همه قدردانی می‌کنیم. به مهندسان اعلام می‌کنم دولت به فکر شما به کار شما به تلاش شما به خدمات شما به ملت هم نیازمند است و هم متقاضی است و می‌خواهیم هر کاری که از دولت را می‌شود واگذار کرد را به انجمن‌های مختلف از جمله جمع‌های مهندسین واگذار کنیم تردید نداریم که مردم در بسیاری از زمینه‌ها بهتر از دولت کار می کنند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به معضل کم آبی در کشور اظهار داشت: در زمینه آب مشکل داریم ما باید استفاده از آب را با متد جدید با بهره وری قابل قبول شروع و اجرا کنیم و ادامه دهیم، اکنون دولت کار بزرگی را شروع کرده است، در خوزستان، استان‌های غربی و سیستان و بلوچستان صدها هزار هکتار را به زیر شبکه آبیاری مدرن برده است. ظرف یکی دو سال آینده خوزستان متحول خواهد شد و امروز هرازان مهندس ما با هزاران دستگاه ماشین آلات مختلف در این استان تلاش می‌کنند.

وی افزود: ما در زمینه محیط زیست مشکل داریم، از هوای تهران تا هوای اهواز ما مشکل دارد و روزهایی از هوای ما ناسالم است مردم زندگی سالم و راحت می‌خواهند. اگر ابولا هم باشد باید با آن مبارزه کنیم ولو این که بعضی از طرح‌ها طرح‌های بلند مدت باشد باید روی سوخت و خودرو کار کنیم. ما باید بتوانیم مشکلات زندگی مردم را کمتر کنیم، در بحث ریزگردها باید ورود آنها را مهار کنیم اما مقداری زمان بر است و یکی از بحث‌های ایران با عراق پیرامون همین بحث ریزگردهاست. مهندسین یک کشور دیگر، برای عراق و ایران و بعضی کشورهای دیگر مشکل درست کردند و آن بالا اینقدر سد ساختند که این پایین برای کشور مشکل درست شده است.

روحانی ادامه داد: در بمب اتمی که آمریکایی‌ها برای اولین بار درست کردند و جنایت هیروشیما را به وجود آوردند یک شکافت هسته‌ای اتیجاد شد که پیوست اخلاقی نداشت.

رئیس جمهوری کشورمان گفت: ما به کمک شما در محیط زیست و آب که دو معضل بزرگ هستند نیازمند هستیم و برای توسعه کشور باید با حضور مهندسان مشکلات را حل کرد. قطار سریع السیر تهران_اصفهان به زودی کارش را شروع می‌کند از این رو دولت دست تقاضا به سوی شما دراز می‌کند و از شما می‌خواهد وارد عمل شوید البته ما بعضی جاها باید از منافع زودگذر به خاطر منافع ملی به خاطر کشور و نظام و آینده بگذریم.باید اخلاقی حرفه‌ای مان به میدان بیاید و می‌توانیم این معضلات را حل کنیم.

روحانی با بیان اینکه مهندسین ما در بخش‌های سلامت و در داروسازی فعال هستند، افزود: صادرات غیرنفتییکی از افتخارات این دولت است و در حال توسعه آن هستیم. در این ده ماهه صادرات غیرنفتی ما نسبت به ده ماه پارسال نزدیک 25 درصد افزایش داشته است در صادرات کالاهای غیرنفتی این کار بسیار ارزشمند است، یک بخشی از صادرات غیرنفتی ما صادرات فنی مهندسی ما خدمات فنی مهندسی است که بسیار ارزشمند بوده و من احساس غرور کردم.

وی گفت: ما باید به فکر ایران امروز و فردا باشیم، در صنعت برق و سدسازی، ساخت نیروگاه، راه آهن و ...توانمندی‌های بسیار خوبی داریم در سایر زمینه‌ها هم این گونه است. قرار است که در ساخت همه واکسن‌ها به خودکفایی برسیم و در تمام این پروژه‌ها و طرح‌هایی که پیش رو داریم یک بار بزرگ به دوش مهندسین است. بسیاری از عزیزان که دیروز در جبهه‌های دفاع مقدس بودند امروز در خدمات فنی مهندسی به ملت ما کمک می‌کنند و امیدواریم با تلاش و همت یکدیگر به نقطه‌ای برسیم که شایسته ایران بزرگ، عزیز و پرافتخار ما باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار