عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

نقش "زنان" در ایران افزایش یافته است

عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نقش زنان در ایران با توجه به تغییر تدریجی ساخت سنتی جامعه و افزایش سطح تحصیلات به مرور زمان افزایش یافته و این امر با افزایش تمایل زنان به مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی همراه بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،مهیندخت کاظمی معتقد است: متاسفانه تمایل بسیار برای استخدام مردان در بخش خصوصی بدون توجه به بهره‌وری فرد وجود دارد. بیکاری بالا و انتخاب گزینشی بدون توجه به تخصیص بهینه منابع انسانی حجم بیکاری زنان در جامعه را افزایش داده است.

کاظمی با اشاره به درصد بالای بیکاری موجود در جامعه، گفت: بیکاری موجود برای مردان محدودیت کاری به وجود آورده است و به همین میزان این محدودیت برای زنان شدت می‌گیرد. نصف جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند. وضعیت زنان نسبت به گذشته از لحاظ سطح تحصیلات تغییر کرده است. در حال حاضر زنان ترجیح می‌دهند پس از پایان تحصیلات کار کنند چرا که فعالیت اقتصادی برای آنان با مطلوبیت همراه است.

وی ادامه داد: برخی زنان با هدف سهیم شدن در اقتصاد خانواده و استقلال مالی به سمت اشتغال خارج از خانه می‌روند اما به طور کلی امروزه در دنیا پذیرفته شده است که زنان نقش فعال‌تری نسبت به قدیم داشته باشند اما میزان سهم زنان در اقتصاد بین کشورهای مختلف متفاوت است.

کاظمی بیان کرد: دولت در حال کاهش سهم خود در اقتصاد و برون‌سپاری فعالیت‌ها است، در نتیجه این بخش خصوصی است که باید تصمیم بگیرد زن استخدام کند یا مرد؟ البته دولت و مجلس می‌توانند با گذراندن و اجرای قانون به فعال‌تر شدن نقش زنان در جامعه کمک کنند.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.