در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

کاهش 90 دقیقه ای طول مسیر قم به گرمسار / صرفه جویی 500 میلیون لیتر بنزین

مدیرکل دفتر مشارکت و توسعه آزادراه ها گفت: کاهش 85 کیلومتری طول مسیر و 90 دقیقه برای وسایل حمل و نقل سبک و 150 دقیقه برای وسایل حمل ونقل سنگین از جمله مزایای این آزادراه حرم تا حرم به شمار می رود.

جورابچی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه این آزادراه بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب کشور (جاده ابریشم) است، اظهار داشت: قطعه اول آزادراه قم – گرمسار در مدت 2 سال توسط قرارگاه خاتم الانبیا ساخته شده است.

وی با بیان اینکه دو کریدور مهم ترانزیتی بین‌المللی از کشور عبور می‌کند، اظهار داشت: کریدور شرق - غرب از قلمرو ایران عبور می‌کند، پایانه‌های مرزی در شرق و شمال شرق، کالاهای ترانزیتی چین و آسیای میانه از این کریدور عبور می‌‌دهند و به قفقاز و آسیای غربی و دریای مدیترانه (جاده ابریشم) می‌رسد.

مدیرکل دفتر مشارکت و توسعه آزادراه ها تصریح کرد: آزادراه‌های غرب کشور بازرگان - مرند- تبریز- زنجان – و از سمت جنوب چرم شهر- گرمسار- سمنان - نیشابور - مشهد به این آزاد راه متصل می شود.

جورابچی از افتتاح قطعه یک آزادراه حرم تا حرم از قم تا گرمسار در هفته جاری با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: قطعه قم تا گرمسار به مساحت 152 کیلومتر از قم شروع می شود و پس از عبور از چرم شهر به گرمسار ختم می شود.

وی با اشاره به اینکه 34 متر و 30 سانت به عرض هر دو باند این آزادراه ها اضافه شده است، افزود: این آزادراه دارای 6 لاین است به طوری  که هر دو طرف دارای 3 لاین سرعت است.

مدیرکل دفتر مشارکت و توسعه آزادراه ها اظهار داشت: سرعت طراحی شده برای عبور و مرور از این آزادراه 130 کیلو متر و سرعت مجاز 120 کیلو متر بر ساعت است و 2 ایستگاه اخذ عوارض و دارای 6 دستگاه پل خاص و بزرگ و همچنین دارای 990 دستگاه آبرو و زیرگذر است.

جورابچی در ادامه توضیح داد: حدود 2.4 میلیون متر مکعب خاک برداری و 8.5 میلیون متر مکعب خاک ریزی و 1.5 میلیون تن آسفالت در قطعه اول این آزادراه استفاده شده است.

مدیر کل دفتر مشارکت و توسعه آزادراه ها در خصوص مزایای این آزادراه گفت: کاهش 85 کیلومتری طول مسیر و کاهش 90 دقیقه برای وسایل حمل و نقل سبک و 150 دقیقه برای وسایل حمل و نقل سنگین از جمله مزایای این آزادراه به شمار می رود.

جورابچی در خصوص میزان صرفه جویی مصرف سوخت در طول 20 سال بهره داری تصریح کرد:  کاهش 500 میلیون لیتر بنزین و 2 هزار و20 میلیون متر مکعب گازوئیل در طول سال و همچنین و 4 هزار میلیارد ریال بنزین و 18 هزار و200 میلیارد ریال صرفه جویی گازوئیل  در طول 20 سال بهره برداری است.

وی در ادامه اظهار داشت: با بهره برداری از این آزاد راه حدود 2 هزار و 600 میلیارد ریال انتشار  گاز های گلخانه ای  کاهش می یابد.

مدیر کل دفتر مشارکت و توسعه آزاد راه ها در ادامه توضیح داد: مجموع صرفه جویی ایجاد شده با بهره برداری از این آزاد راه حدود 43 هزا رو 800 میلیارد ریال  است که در طول این 20 سال بهره برداری ایجاد می شود.

جواربچی در ادامه خاطر نشان کرد: در فاز اول این آزاد راه حدود یک مجتمع و 2 پمپ بنزین با مشارکت سایر بخش ها ساخته شده  و هیچ مشکلی  در این آزاد راه از لحاظ وجود امکانات رفاهی وجود برای مسافران وجود ندارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آزاد راه ، جاده ، حرم ، قم ، گرمسار ، گلخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار