رئیس کتابخانه ملی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ما نیازمند یک حرکت بزرگ کتابخوانی در ایران هستیم

«سید رضا صالحی امیری» رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: برای توسعه هر چه بهتر و بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه نیازمند یک جهاد و حرکت بزرگ کتابخوانی در کشور هستیم.

سیدرضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به نحوه‌ی انتخاب پایتخت کتاب کشور گفت: مجموعه‌ فعالیت‌هایی که یک شهرستان در حوزه‌ی کتاب داشته است ملاک قرار گرفت و این به آن معنا نیست که بقیه‌ی شهرهایی که مطرح شده‌اند فاقد توانایی و صلاحیت بوده‌اند واقعاً امتیازات آنقدر نزدیک بود که امکان انتخاب را برای ما بسیار سخت کرده بود.

وی افزود: شهرهایی مثل نیشابور و یزد آمادگی لازم را داشته‌اند اما در تلاش‌هایی که نهادها، مراکز، شخصیت‌ها و صنایع استان برای توسعه کتاب و کتابخوانی در یک شهرستان داشته‌اند ملاک قرار گرفت و در جدول امتیازات، امتیاز اول را اهواز آورد به همین خاطر ما از همه‌ی شهرها تقدیر کردیم. این حرکت در حقیقت آغازی است برای حرکت‌های دیگری که در زمینه‌ی کتابخوانی پیش‌بینی شده است.

رئیس کتابخانه ملی اظهار داشت: در حال حاضر بقیه‌ی شهرهای کشور باید تلاش کنند تا در سال 94 بتوانند کرسی پایتخت را از آن خود کنند و این اتفاق ممکن و میسر است.

صالحی امیری ادامه داد: در مورد آمار کتابخوانی در کشور اگر بخواهیم خارج از عرف متعارف صحبت کنیم وضعیت کتابخوانی در ایران قابل اتکا نیست. ما نیازمند یک جهاد و حرکت بزرگ کتابخوانی در ایران هستیم که ریشه‌های آن فرهنگی است.

وی تصریح کرد: ما باید فعالیت‌های خود در زمینه‌ی توسعه‌ی کتاب و کتابخوانی را از مدرسه آغاز کنیم باید به بچه‌هایمان بیاموزیم که کتاب یکی از منابع توسعه است و باید به عنوان یک یار دائمی همراه همگان باشد، همگان بدانند که کتاب می‌تواند منبع توسعه، فضیلت، اخلاق و کاهش آسیب‌های اجتماع باشد.

وی ادامه داد: آنهایی که بیشتر با کتاب مأنوس هستند کمتر مشکل دارند و آنهایی که با کتاب فاصله‌ی زیادی دارند مشکلات بیشتر اجتماعی را تجربه می‌کنند.

رئیس کتابخانه ملی اظهار داشت: آنهایی که با کتاب نزدیک هستند از یک روحیه‌ی فرهنگی و شاداب‌تری برخوردار هستند و آنهایی که با کتاب غریبه‌اند فاقد یک روحیه‌ی فرهنگی هستند بنابراین ما باید یک برنامه ریزی جامع داشته باشیم.

وی افزود: نمی‌توان با سخنرانی، شعار، پوستر و بنر مسئله کتاب را حل کرد باید یک نظام جامع برنامه ریزی شکل بگیرد و آغازش حتی از قبل از دبستان یعنی مهد کودک، پیش دبستانی و منازل باشد.

رئیس کتابخانه ملی عنوان کرد: نمی‌توان جامعه‌ی فرهیخته داشت مگر اینکه در این جامعه آمار کتابخوانی بالا باشد.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه‌ی تأثیر جشنواره‌ی انتخاب پایتخت کتاب ایران در توسعه کتاب و کتابخوانی گفت: یکی از اهداف جشنواره افزایش میزان رقابت برای کتابخوانی است ما اگر در یک پازلی پنجاه برنامه تعریف کنیم یکی از آن برنامه‌ها ایجاد رقابت میان روستاها و شهرهاست که امسال شما مشاهده کردید که ده روستا و شهر اهواز را به عنوان برگزیدگان جشنواره‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب معرفی کردیم.

وی افزود: شهرها و روستاهایی در نوبت بعدی بودند به ترتیب درسال بعد خودشان را در حوزه‌ی کتاب گسترش بدهند؛ من فکر می‌کنم صدا و سیما، آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهادهای عمومی، حوزه‌‌های علمیه، هیات‌های مذهبی، فرهیختگان، نخبگان و صاحبان قلم همه باید در یک تلاش جمعی حرکتی را برای کتابخوانی آغاز کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اساسا پایتخت خارج از تهران انتخاب شد تا یک نوع توزیع عدالت فرهنگی داشته باشیم ما در تهران به اندازه‌ی کافی مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی داریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار