امیری‌مقدم بررسی کرد؛

حقیقت شکل‌گیری گروهای تکفیری در منطقه

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: یکی از عوامل به وجود آورنده گروه‌های تکفیری، حضور غربی‌ها در سطح منطقه است.

"امیری‌مقدم" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیرامون برقراری امنیت در منطقه اظهار داشت: عواملی باعث به وجود آمدن گروه‌های تکفیری شده است و مسائل و پیامدها در این رابطه به یکدیگر مرتبط هستند، البته پیامدهای زیادی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: یکی از عوامل به وجود آورنده گروه‌های تکفیری، حضور غربی‌ها در سطح منطقه است، زیرا مردم منطقه از حضور آنها به تنگ آمده‌اند و اعتراض کردند از این رو در بین آنها افرادی به کارهای تند و افراطی روی آوردند و بین خودشان درگیری به وجود آوردند.

امیری‌مقدم تصریح کرد: با ایجاد مسئله بیداری اسلامی و تحولاتی که به وجود آمده تعدادی از کشورها با هراس نسبت به این مسئله فضا را بسته کرده‌اند تا به کشورشان سرایت نکند، البته پیروی از هر دو طرف تأثیرات خودش را می‌گذارد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به این که بسیاری از کشورهای منطقه و غربی سیاست اشتباهی علیه دولت سوریه به کار گرفتند، افزود: همه تجهیزات را جمع کردند تا دولت این کشور را ساقط کنند، نه تنها اتفاقی نیفتاد بلکه تبعات آن باعث ناامنی در سطح منطقه شد.

وی بهترین راهکار را برخورد با علت موضوع دانست و گفت: متأسفانه تمام حرکاتی که علیه تندروی‌ها و تکفیری‌ها انجام می‌شود در راستای برخورد با معلول است.

امیری‌مقدم تأکید کرد: برخورد باید متناسبت با نیاز منطقه و مردم باشد و راه حل اساسی برخورد با علت است، زیرا سرنوشت آزادی سیاسی، اجتماعی، بیان و رسانه‌ها باید برقرار شود که این مورد از موضوعاتی است که کشورهای منطقه خاورمیانه به شدت رنج می‌برند.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: باید کشورهای منطقه دست به دست هم بدهند تا مشکلات را رفع کنند، از این رو نباید به قدرت‌های خارجی اهمیت قائل شوند، زیرا این کشورها درصدد تأمین منافع خودشان هستند.

وی با بیان این که تا کشورهای منطقه دست به دست هم ندهند، نمی‌توانند این مسائل را در موقعیت مطلوب قرار دهند، گفت: موضوع دیگری که باعث ناامنی در منطقه شده است رشد اقتصادی کشورهای این حوزه است زیرا بسیاری از کشورها از فقر اقتصادی در رنج هستند.

امیری‌مقدم با تأکید بر این که در رأس جهان اسلام علمای شیعه و سنی نه در جهت تبلیغاتی و برگزاری کنفرانس، زیرا این برنامه‌ها راه به جایی ندارد، افزود: بلکه باید در رابطه با تندروی‌ها مبارزه حقیقی شکل بگیرد و علما و نخبگان شیعه و سنی باید دست در دست هم دهند تا ناامنی این منطقه و بسیاری از این اتفاقات را حل کنند و همچنین بسیاری از گرایش‌های تند منطقه را اصلاح کنند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره بر این که ظرف یکی دو سال اخیر برخوردی به این شکل رخ نداده و با عوامل و معلولان این مسائل برخورد کردند که اگر در آینده به این صورت باشد، منطقه نمی‌تواند به امنیت خودش برسد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار