القدس العربی گزارش داد:

هسته‌های اوليه داعش در کدام کشور تشکيل شد؟

روزنامه القدس العربی نوشت هسته های اولیه داعش در لیبی اواخر سال 2013 تشکیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه القدس العربی،‌ طبق اطلاعات به دست آمده از منابع مسئول در داعش،‌ این گروه چند ماه قبل،‌ "ابونبیل الانباری" یکی از مسئولان خود را به لیبی و شمال آفریقا اعزام کرده است تا او به تاسیس و شکل گیری شاخه این گروه در این مناطق کمک کند.

"ابو نبیل الانباری"، حملات داعش را به شهرهای تکریت و بیجی بعد از سقوط موصل فرماندهی کرده و توانسته بود نیروهای دولتی و حامیان آنها را از این مناطق بیرون کند و ابوبکر البغدادی هم او را بعدا والی استان صلاح الدین کرد.

گفتنی است ابو نبیل ،‌ هم سلولی ابوبکر البغدادی در زندان بوکا بوده است.

طبق گزارش ها ابو نبیل ‌یکی از سرکردگان اصلی داعش است که در دوره زرقاوی به گروه توحید و جهاد ملحق شده است. وی اهل فلوجه و قبلا عضو پلیس عراق بوده است ولی بعدها به یکی از خشن ترین سرکردگان داعش در مبارزه با دستگاههای امنیتی عراق تبدیل می شود به نحوی که شوهر خواهر خود را که پلیس بوده است می کشد.

وی دو بار در عراق بازداشت شده است و در اولین بازداشت با ابوبکر البغدادی آشنا می شود. بار دوم که به زندان ابوغریب می افتد داعش به این زندان حمله می کند و در این حمله صدها نفر از زندانیان و سرکردگان داعش می گریزند. چند ماه قبل ،‌ البغدای ، ابونبیل را به درنه لیبی اعزام می کند و این اقدام البغدادی سوالهائی را مطرح می کند که چرا داعش در زمانی که با حمله نیروهای دولتی برای پس گرفتن تکریت مواجه بود ،‌ ابونبیل به لیبی اعزام شده در حالی که او مسئولیت تکریت و بیجی را برعهده داشته است؟ ولی چند هفته بعد قضیه روشن شد چون داعش توانست با حملات شبه نظامیان شیعه و نیروهای دولتی مقابله و تکریت را حفظ کند و حتی توانست بیجی را بار دیگر پس بگیرد. بدین ترتیب مشخص شد داعش شماری فرمانده نظامی جایگزین دارد که توانسته اند جای خالی ابو نبیل را پر کنند. بعد هم مشخص شد البغدادی، ‌ابو نبیل را برای ماموریت ویژه ای به لیبی فرستاده است تا ایالت شمال آفریقا را در راستای گسترش منطقه داعش تشکیل دهد.

لیبی هدف با ارزشی برای داعش محسوب می شود و برای این کشور سالها برنامه ریزی کرده است. در این راستا داعش موفق شده است شمار زیادی از گروههای سلفی همچون انصار الشریعت را به خود جذب کند. از سوی دیگر یک منبع نزدیک به داعش فاش کرد این گروه اولین هسته های خود را در لیبی ‌اواخر سال 2013 پایه ریزی کرده است و بسیاری از اعضای آن ،‌ لیبیایی هایی بوده اند که برای جنگ با نظام دمشق به سوریه رفته بودند.

بنا به گفته این منبع ،‌ علاوه بر اتباع لیبی در سوریه، ‌بسیاری از اعضای داعش که مربوط به منطقه الجزیره(واقع در میان نهرهای دجله و فرات در شمال سوریه و عراق) هستند هم به لیبی رفته اند تا به صفوف شاخه داعش در لیبی بپیوندند. داعش که فقط سرگرم عراق و سوریه بود بعد از تسلط بر موصل و اعلام «دولت خلافت» به عملیات گسترش در لیبی توجه بیشتری نشان داد. چون این کشور غنی از نفت و سلاح است و از سوی دیگر پراکنده کردن (اهداف) ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش الزامی بود چون این ائتلاف نخواهد توانست در همه این کشورها با داعش مبارزه کند. از سوی دیگر داعش به لیبی به دیده «دارالهجرت جدید برای مهاجران» می نگرد که می تواند پناهگاه امنی برای اعضای داعش، ‌در صورت تنگ شدن عرصه بر آنها در سوریه باشد.

این کشور همچنین می تواند مکانی برای جذب نیرو باشد و آمار جامعه لیبی اعم از قبیله ای و مذهبی که بخواهند به گروههای افراطی ملحق شوند کم نیستند به ویژه که برخی مناطق لیبی خود را در معرض خطر نیروهای حفتر و هم پیمانان عربی اش می بینند و به عقیده ساکنان این مناطق حفتر و هم پیمانانش با غرب علیه مسلمانان هم پیمان شده اند. 


انتهای پیام./.
برچسب ها: داعش ، لیبی ، اولیه ، سوریه ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
اگه مرد هستید چرا با صورت پوشیده عکس انداخته اید بزدل ها
آخرین اخبار