با فرمت BPG رقيب جديد JPEG آشنا شوید

از آنجا که فرمت BPG هنوز جوان است و مرورگر خاصي از آن پشتيباني نمي‌کند، شايد به اين زودي‌ها قابليت هايش براي کاربران اينترنت ملموس نشود، زيرا تا زماني که مرورگرهاي وب قابليت بارگذاري تصاوير BPG را نداشته باشند کسي عکس‌هاي‌ وب سايتش را با اين فرمت آپلود نخواهد کرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، فرمت JPEG شايد يکي از قديمي ترين و شناخته شده ترين فرمت‌هاي‌ اينترنتي باشد که از 20 سال پيش تاکنون محبوبيتش را از دست نداده است؛با وجود الگوريتم قديمي، حجيم و بلوکي، اين فرمت هنوز بر دنياي وب تسلط دارد و با وجود اين همه پيشرفت در دنياي فناوري و ظهور فرمت‌هاي‌ جديد، JPEG هنوز هم قلمروي خود را در فضاي اينترنت حفظ کرده است.

يکي از مشهورترين و عمده ترين اقدام‌ها براي جايگزين کردن JPEG با فرمتي جديد، توسط گوگل و با معرفي فرمت WebP انجام شده که البته با گذشت 4 سال از معرفي آن، WebP چيزي غير از يک فرمت فايل ناشناخته که نتوانسته است محبوبيتي عمومي به دست آورد، نيست. اما به تازگي «فابريک بالارد» برنامه نويس فرانسوي و خالق فرمت‌هاي‌ FFMPEG و QEMU با فرمت فايل جديدي تحت عنوان BPG وارد ميدان رقابت با JPEG شده است و به گفته کارشناسان اين فرمت قابليت رقابت با JPEG را دارد. اگر مي‌خواهيد درباره اين فرمت جديد بيشتر بدانيد ،در ادامه با ما همراه شويد.

BPG که مخفف عبارت Better Portable Graphics است، مزاياي بسياري نسبت به JPEG دارد و الگوريتم فشرده سازي در آن به مراتب بهبود يافته است و تصاوير در هر اندازه‌اي‌ به شکلي بسيار مطلوب تر فشرده مي‌شود. عکس هايي که از BPG استفاده مي‌کنند، به مراتب وضوح بالاتري دارند و ديگر در آن‌ها خبري از بلوک‌هاي‌ پيکسلي ناشي از فشرده سازي نيست.

کيفيت تصاوير تحت BPG با کدک HEVC که در تهيه ويدئوهاي x265/H.265 کاربرد دارد، مديريت مي‌شود و اين مسئله باعث شده است که حتي امکان رمزگشايي اين فرمت به صورت سخت افزاري نيز وجود داشته باشد و هر ابزاري که بتواند H.265 را دي کد کند، قابليت دي کد کردن تصاوير BPG را نيز دارا خواهد بود.

اما از آنجا که فرمت BPG هنوز جوان است و مرورگر خاصي از آن پشتيباني نمي‌کند، شايد به اين زودي‌ها قابليت هايش براي کاربران اينترنت ملموس نشود، زيرا تا زماني که مرورگرهاي وب قابليت بارگذاري تصاوير BPG را نداشته باشند کسي عکس‌هاي‌ وب سايتش را با اين فرمت آپلود نخواهد کرد و کسي هم آن را نخواهد ديد که بشود مقايسه چشمي انجام داد.

 اما پيش بيني کارشناسان حکايت از آن دارد که اين فرمت تازه وارد، قادر است در آينده وب نقش بسيار پر رنگي داشته باشد. پيش بيني مي‌شود که وجود اين فرمت حضور فرمت‌هاي‌ ديگري مانند PNG و يا BMP را که کيفيت را در ازاي فايل‌هاي‌ بسيار حجيم ارائه مي‌کنند، کمرنگ تر کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار