افخم:

تحریم شرکت نفتکش اقدامی سیاسی و خلاف روند مذاکرات است/توضیح پیرامون تفاوت میان تفاهم و توافق در روند مذاکرات ایران با 1+5

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: همواره اعلام کرده‌ایم موضوعات مذاکراتی پشت میز مذاکره انجام می‌شود. مذاکرات هسته‌ای صرفاً بیرامون فعالیت هسته‌ای ایران است و موضوعات دیگری عنوان نمی‌شود.

برگزاری مذاکرات چندجانبه در سطح ١+٥ تا قبل از پایان سال جاری/ مذاکرات هسته‌ای صرفاً بیرامون فعالیت هسته‌ای ایران است
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در در نشست سخنگویی این هفته(29بهمن) گفت: همواره اعلام کرده‌ایم موضوعات مذاکراتی پشت میز مذاکره انجام می‌شود. مذاکرات هسته‌ای صرفاً بیرامون فعالیت هسته‌ای ایران است و موضوعات دیگری عنوان نمی‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مذاکرات طی یک ماه آینده، ادامه داد: گفت‌وگوها و تماس‌هایی در جریان است و مذاکرات دوجانبه، چندجانبه و در سطح ١+٥ تا قبل از پایان سال جاری برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی درباره دسترسی رژیم صهیونیستی به اطلاعات مذاکرات نیز گفت: مذاکرات بین نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 صورت می گیرد و درز اطلاعات مذاکرات به دیگران همواره موجب سواستفاده طرف های غیرمسئول برای تخریب مذاکرات شده است.

وی با اشاره تحریم شرکت نفتکش را اقدامی سیاسی و خلاف روند حسن نیت و ناسازگار با روند مذاکرات خواند، گفت: به اتحادیه اروپا توصیه می‌کنیم از این اقدام پرهیز کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد همایش مشترک این وزارتخانه با وزارت کشور گفت: قرار است هفته آینده با هماهنگی وزارت خارجه و وزارت کشور به میزبانی وزارت کشور و با حضور رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه و استانداران همایشی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی طی هفته آینده در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شود.
 
افخم افزود: رؤسای نمایندگی ایران در کشورهای همسایه ایران و استانداران به منظور بررسی و رایزنی پیرامون توسعه با همسایگان کشورمان در این همایش حضور می‌یابند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: وزارت امور خارجه تسهیل موارد لازم و نهادینه کردن روابط اقتصادی و تجاری و تقویت آن را مورد توجه دارد و تعامل با کشورها باید به سطح مطلوب‌تری برسد و در این زمینه همسایگان‌مان جایگاه ویژه‌ای دارند و توسعه،‌تقویت و تعاملات بسیار مهم است چرا که علاوه بر حل و فصل و کاهش بحران‌های منطقه‌ای همبستگی اقتصادی ایجاد می‌کند و طبعاً‌ توسعه منطقه را در بر خواهد داشت.

وی در مورد دیدار معاون کنسولی وزارت امور خارجه در عشق‌آباد اظهار داشت: یازدهمین نشست کنسولی ایران و ترکمنستان با حضور معاون کنسولی وزارت امور خارجه (قشقاوی) برگزار و گفتگوهای خوبی انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران و عشق‌آباد در حال گفتگو هستند تا هم ظرفیت‌های مهمی را برای روابط دوجانبه ایجاد کنیم و همچنین پیرامون حل و فصل برخی موضوعات با یک دیگر گفتگو دارند، یکی از مسائل مورد بحث وضعیت ایرانی‌های در بند زندان‌های این کشور است که به تدریج در حال انجام امور هستیم تا بتوانیم هموطنان‌مان را به کشور برگردانیم و مقدرات تنظیم قرارداد برای تبادل مجرمین شکل گرفته که امیدواریم مسیر خود را طی کند و این مسئله یکی از دغدغه‌های وزارت خارجه است و بازگرداندن هموطنانمان در دستور کار قرار دارد و معاونت کنسولی مسئله را به طور مستقیم پیگیری می‌کند و اخیراً‌هم شاهد آزادی 10 نفر از هموطنان‌مان بودیم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران پیرامون تحریم شرکت ملی نفت‌کش ایران از سوی لندن اظهار داشت:‌این اقدام در چارچوب اقدام اخیر اتحادیه اروپا صورت گرفته و ما این را اقدامی سیاسی می‌دانیم و خلاف روند حسن نیت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: با وجود روند مذاکرات این اقدام را ناسازگار می‌دانیم و مایه تأسف است که احکام دادگاه اروپایی از سوی اتحادیه اروپا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و انتظار داریم اتحادیه اروپا از این گونه اقدامات که باعث بی‌اعتمادی می‌شود، خودداری کرده و در همین راستا مراتب ناخرسندی خود را اعلام کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران پیرامون اقدام گروه تروریستی داعش در لیبی گفت: از این که این مسئله (اقدامات گروه تروریستی داعش) در سطح بین‌المللی کشیده شود، نگرانیم، تجربه عملکرد در برابر گروه‌های تروریستی تجربه درستی نبوده و این نگرانی وجود دارد که در مورد لیبی هم صورت گیرد و امیدواریم دولت ملی لیبی با حفظ تمامیت ارزی شکل گیرد و در مواجه با گروه‌های تروریستی – تکفیری مسائل منطقه در نظر گرفته و از تکرار اشتباهات جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون این که طرف غربی سه پیشنهاد را در مذاکرات مطرح کرده و آیا پیرامون پرونده "آمیا" در مذاکرات بحث خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: ما در طول مذاکرات همواره اعلام کرده‌ایم که موضوعات مذاکراتی در پشت میز مطرح می‌شود اما همواره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای صورت گرفته که هیچ کدام را تأیید نمی‌کنیم و همین موضوع را هم تأیید نمی‌کنید بنابراین اخباری که منتشر می‌شود، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

افخم افزود: ‌مذاکرات هسته‌ای چارچوبی روشن دارد و هیچ گونه موضوع جنبی در آن مطرح نمی‌شود و چارچوب صرفاً هسته‌ای است، پرونده آمیا مسئله داخلی آرژانتین است و هرگونه دخالت در امور کشورها را رد می‌کنیم، همچنین موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر پرونده امیا روشن بوده و سابقه همکاری ایران برای روشن شدن این اقدام تروریستی موجود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون اختلافات میان آمریکا و رژیم صهیونیستی حول پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات جاری گفت: مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 است و طبعاً باید در همین محدوده باشد و سواستفاده فراتر از 1+5 و موضوعات آن در جهت تخریب روند مذاکرات است و انتظار داریم این اصل برای حفظ روند گفتگوها مورد توجه قرار گیرد و رعایت شود و این که افکار عمومی را با اطلاعات این گونه به انحراف نکشاند.

وی پیرامون پروسه ادامه مذاکرات طی ماه‌های آتی اظهار داشت: گفتگوها و تماس‌ها در جریان است تا بتوانیم مذاکرات را به صورت دوجانبه و چندجانبه و حتی در سطح 1+5 صورت دهیم و امیدواریم تا پیش از پایان سال جاری مذاکرات شکل گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تعطیلی برخی سفارت‌خانه کشورها در یمن و صدور بیانه شورای امنیت در مورد انقلابیون تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور اصولی از تمامیت ارزی و حاکمیت ملی و راه حل سیاسی در یمن حمایت می‌کند ما معتقدیم این راه حل باید به سمت پر کردن خلأ سیاسی پیش رود و گفتگوها شکل گیرد.

افخم افزود:‌جمهوری اسلامی ایران از چنین گفتگوهایی برای پر کردن این خلأ حمایت می‌کند و آماده کمک در این مسیر هستیم تا اوضاع یمن به سمت یک راه حل سیاسی فراگیر پیش رود، امیدواریم مجامع بین المللی بدون فشار طرف‌های خارجی به سمت یافتن راه حل پیش روند و حداقل تأثیرپذیری را داشته باشند.

وی افزود: وزارت خارجه در نظر دارد به منظور حل این مسئله از تجربیات دیگر کشورها استفاده و در همین راستا شرایط رایزنی را فراهم کند و امیدوار هستیم بتوانیم از طریق ارتباطات فزاینده راه حل‌های میان مدت و دراز مدت را به کار بگیریم و در همین راستا اولویت ما استفاده از تجربه کشورها و تشدید مذاکرات برای حل این موضوع است.
 
سخنگوی وزارت خارجه پیرامون مسئله اکراین و توافق مینسک گفت: این توافق صورت گرفته و برای آتش بس اجرایی شد و طرف‌‌ها برای حفظ آن تلاش می‌کنند و ما هم پیرامون این مهم ابراز امیدواری کردیم تا بحران جاری به سمت برقراری آرامش پیش رود، لذا امیدواریم طرف‌ها به توافق صورت گرفته پایبند باشند.
 
افخم پیرامون مناسبات ایران و عربستان اظهار داشت: سفرا و نمایندگان سیاسی دو کشور فعال هستند و در همین راستا جمهوری اسلامی ایران خواهان داشتن بهترین مناسبات با کشورهای همسایه است و همواره از این مسیر استقبال می‌کند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رایزنی‌ها با عربستان در حال انجام است و امیدواریم از ظرفیت ریاض برای کمک و تقویت ثبات در منطقه بیشتر استفاده کنیم و تکرار می‌کنیم این گزینه مناسبی است و جز گفتگو میان کشورهای منطقه راهی برای تقویت ثبات منطقه و حل و فصل مسائل نیست.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون روابط ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: داشتن مناسبات خوب و افزایش همکاری‌ها مورد توجه دولت است، وزیر خارجه کشورمان در همین راستا سلسله سفرهایی را داشتند که در مجموع بسیار مفید بود،‌در همین جریان سفر رؤسای کشور را شاهد بودیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌دو کشور مصمم هستند به سطح بسیار خوبی از روابط برسند و وزارت امور خارجه هم برای کمک به همه ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی اهتمام ویژه‌ای دارد از این رو سفر وزیر امور خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان در همین چارچوب صورت گرفت و دو کشور برای مقابله با تروریست و گسترش روابط دوجانبه دیدگاه‌های مشترکی دارند.
 
افخم بیان کرد: همچنین شاهد سفر "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان به بلاروس بودیم و به کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی یکی از موضوعاتی است که وزارت امور خارجه با جدیت دنبال می‌کند و سعی داریم زمینه تحرک ویژه‌ای را فراهم کنیم و طبعاً این گفتگوها می‌تواند در توسعه روابط کمک کننده باشد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون شناسایی بدافزاری از سوی روسیه گفت: مسئله جاسوسی از طریق این بدافزارها یکی از دغدغه‌های کشورهاست که تلاش دارند از طریق روابط دوجانبه مانع از این مسئله شوند و سعی دارند از ظرفیت‌های سایبری در این زمینه استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: اما این که به طور خاص میان ایران و روسیه اقدامی صورت گرفته باشد را اجازه دهید نهادهای ذیربط توضیح دهند اما در عین حال نگرانی‌ها در این زمینه (بدافزارها) رو به افزایش است و باید با همکاری مانع از این اقدامات شویم و جمهوری اسلامی ایران هم توجه ویژه‌ای به این مسئله دارد، چرا که خودمان هم یکی از اهداف این ابزارهای جاسوسی هستیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه ماساچوست گفت: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این اتفاق تحول جدیدی نیست و این نشان می‌دهد که آن‌ها  می‌خواهند با این دانشگاه گفتگویی داشته باشند و ظاهراً مطلب مربوطه از روی سایت این دانشگاه حذف شده و ما نیز این مسئله را مدنظر داریم. بنابراین با توجه به این که در فاصله چند روز گذشته اخبار متفاوتی داشتیم اجازه دهید به جمع‌بندی کلی برسیم و حتماً پس از آن واکنش قطعی خواهیم داشت.
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون دیپلمات ربوده شده ایران در صنعا و همچنین عاملان ترور شهید ابوالقاسم اسدی تصریح کرد: در گفتگوها با مسئولین یمنی این مسئله با جدیت پیگیری می‌شود و امیدواریم به اطلاعات بهتر و دقیق‌تری برسیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: یکی از دغدغه‌های مسئولین وزارت خارجه همین مسئله است و امیدواریم بتوانیم وی را به سلامت به کشور بازگردانیم، همچنین پیرامون شهادت ابوالقاسم اسدی هم در حال گفتگو هستیم البته شرایط سیاسی ممکن است در روند منظم گفتگوها تأثیر بگذارد اما این مسائل در دغدغه وزارت خارجه و پیگیری‌هایش خللی ایجاد نمی‌کند و امیدواریم نوراحمد نیک‌بخت به سلامت به کشور بازگردد و طبعاً شناسایی و مجازات عاملین ترور شهید اسدی هم یکی از موضوعاتی است که به طور خاص پیگیری می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که سفر رجب طیب اردوغان به تهران چه زمان انجام می‌شود، گفت: هنوز زمان بندی پیرامون این سفر ادامه دارد و به محض قطعی شدن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حق آبی هامون اظهار داشت: کمیته‌ای برای این مسئله وجود دارد و نهادهای ذیربط جلسات منظمی دارند که همچنان تداوم دارد و هنوز نمی‌توان نتیجه نهایی را اعلام کرد چرا که دارای جزئیات زیادی است و رایزنی با مقامات افغانی ادامه دارد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد روند مذاکرات هسته‌ای و نقش چین در این گفتگوها بیان کرد:‌ طی روزهای گذشته شاهد سفر وزیر خارجه چین (وانگ یی) به کشورمان بودیم که این سفر بسیار سازنده، پربار و خوب بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران و چین دو کشور دوست هستند و دارای همکاری بسیار خوبی بوده و این کشور یکی از شرکای خوب تجاری است.

وی ادامه داد:‌در این سفر به طور خاص ظرفیت‌هایی فراتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت، در مسئله هسته‌ای چین یکی از کشورهای سازنده در مذاکرات است و نظرات این کشور در روند گفتگوها کمک کننده بوده و اعلام آمادگی پکن برای رسیدن به توافق نهایی بسیار خوب است و امیدواریم این نقش سازنده ادامه یابد و به یک توافق خوب که دربرگیرنده خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران باشد، دست یابیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون بیانات مقام معظم رهبری در خصوص توافق یک مرحله‌ای اظهار داشت: در پایان ماه نوامبر ایران و 1+5 توافق کردند تا پایان ژوئن (هفت ماه و هفت روز) توافق ژنو تمدید شود.

افخم افزود: این تمدید یک جدول مشخص دارد و مذاکره کننده‌ها یک تفاهم داخلی دارند تا یک شیوه و روش را داشته باشند تا جدول مذاکراتی و موضوعی را تنظیم کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون تفاوت میان تفاهم و توافق گفت: مذاکره کننده‌ها برای این که باید روی جزئیات بحث کنند ابتدا نیازمند یک تفاهم سیاسی هستند که برای برخی به منزله توافق سیاسی شکل گرفته بود اما باید گفت ابتدا باید یک چارچوب وجود داشته باشد و تفاهمی را شکل دهند و قالب کار مشخص شود و سپس برای توافق نهایی کار کنند.

وی در ادامه افزود:‌اما در نهایت یک توافق خواهیم داشت و در این بین طرف آمریکایی باید مباحث داخلی خود را مدیریت کند.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر مسئله تفاهم و توافق تصریح کرد: برای این که در پایان ماه ژوئن به یک توافق نهایی برسیم باید مرحله به مرحله تفاهم صورت گیرد و ایران آمادگی خود را برای رسیدن به توافق جامع خوب مورد تأکید قرار می‌دهد و ایران تنها به دنبال یک توافق است.

افخم افزود: هیچ توافقی بدون روشن شدن تمام جزئیات شکل نمی‌گیرد و ما یک توافق خواهیم داشت و طبعاً توافق دومرحله‌ای مدنظر ما نیست و این ناقض بحث تفاهم نیست، چرا که تفاهم گفتگو پیرامون چگونگی مذاکرات است و با توافق، تفاوت دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: از نظر فنی مسئله مذاکرات روشن است و گفتگوهای بسیاری مطرح شده و در حال تبادل نظر و اکنون نیازمند اراده سیاسی برای حل و فصل کامل هستیم، ‌چرا که هر توافق فنی برای اعلان نیازمند یک تصمیم سیاسی است و در اکثر موضوعات دوجانبه نهایتاً جمع‌بندی و سپس اعلام می‌شود، بنابراین اراده سیاسی در این زمینه (بحث هسته‌ای) ضروری است.

وی تصریح کرد:‌ توافق از نظر حقوقی تعهدآور است و طرفین متعهد می‌شوند مطابق توافق عمل کنند اما تفاهم دارای چنین شرایطی نیست و یک روش برای مذاکرات است و مقررات بین المللی ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد:‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است ما یک مرحله توافق خواهیم داشت ولی با تفاهم کردن بر سر کلیات وارد جزئیات می‌شویم.


افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سفر خالد مشعل به تهران گفت: روابط ایران با گروه‌های مقاومت و فلسطینی روابط خوبی است و گفتگو و تماس‌ها برقرار است و برنامه‌ریزی‌ها برای انجام این سفر انجام گرفته ولی زمان‌بندی قطعی نداریم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود:‌ برخی گمانه‌زنی‌ها هم پیرامون این مسئله مطرح است، اما باید بگویم روابط ایران و حماس روابط خوبی است و مشکل ویژه‌ای وجود ندارد و قطعاً این سفر در زمان‌بندی خود انجام می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون نقش مسکو در روند مذاکرات جاری ایران و 1+5 اظهار داشت: روسیه و چین در مسئله مذاکرات مواضع سازنده‌ای دارند و از ظرفیت خود استفاده کردند، تماس‌های مستمر میان تهران و مسکو در جریان است چرا که روسیه دارای ظرفیت خوبی در سطح منطقه و بین الملل است و در طول مذاکرات نقش کمک کننده‌ای داشته و امیدواریم این نقش تداوم یابد و جمهوری اسلامی ایران کاملاً‌ نسبت به کارشکنی‌ها هوشمند است و ما بر روی رایزنی‌های مستمر کار می‌کنیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه پیرامون بازگشایی سفارت ایران و انگلیس گفت: گفتگوها در مورد این مسئله ادامه دارد تا برخی مسائل اداری حل و فصل شود و سپس تصمیم‌گیری صورت گیرد و موضوع صدور روادید در تهران هم یکی از این مسائل است و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.
 
افخم در مورد آزادی چند ایرانی از زندان‌های ترکمنستان و مسأله چهار ماهیگیر در این کشور بیان کرد: موضوع چهار ماهیگیر از سوی معاون کنسولی تکذیب شد، چرا که مسئله به شکلی که مطرح شده بود، نبود و در مورد این که آیا این چند نفر در بین این 10 نفر آزاد شده وجود دارند، باید بگویم اگر اسم خاصی موجود باشد و ارائه کنید، قطعاً بررسی می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار