در اختتامیه دوازدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل» مطرح شد؛

ماجرای مرثیه خوانی آهنگران برای امام(ره)/باید قدردان شعرای جوان باشیم

آیین اختتامیه دوازدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل» با حضور جمعی از مسئولان کشوری، مداحان و شعرای اهل بیت علهیم السلام و همچنین معرفی برگزیدگان بخش های داستان و شعر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ آیین اختتامیه دوازدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل» با حضور جمعی از مسئولان کشوری، مداحان و شعرای اهل بیت علهیم السلام و همچنین معرفی برگزیدگان بخش های داستان و شعر عصر دوشنبه برگزار شد.

سعید حدادیان دبیر همایش ادبی سوختگان وصل با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال شاهد رشد خوب ارسال آثار به این دوره از جشنواره بودیم اظهار داشت: به همین منظور پیشنهادم به مسئولان این است که اگر دنبال اقتصاد مقاومتی هستند باید برای فرهنگ مقاومت هزینه کنند.

وی عنوان کرد: حدود 300 داستان به دوازدهمین همایش سوختگان وصل رسیده که این نشان از توجه ویژه مخاطبان به دفاع مقدس و ادبیات مقاومت است.

این مداح اهل بیت(ع) گفت: در دوازدهمین دوره همایش سوختگان وصل تلاش کردیم تا از مقام شاعر پیشکسوت کشورمان مرحوم مشفق کاشانی نیز تجلیل به عمل آوریم.

حاج سعید حدادیان ادامه داد: هیئت داوران بخش داستان شامل آقای شکاری، خسروشاهی و خانم معراجی پور بود و در قسمت شعر نیز ریاست هیئت داوران با آقای امیری اسفندقه بود. در کنار او نیز آقای امینی که اکنون دبیر شعر جشنواره فجر امسال هستند به همراه خود من کار داوری اشعار را برعهده داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در یازده دوره قبلی که برگزار شد ما از اشخاصی نظیر سیدحسن حسینی، زنده یاد قیصر امین پور و ... تجلیل کردیم و در این همایش نیز قصد داریم از مقام شاعر انقلابی پیشکسوت جناب مرحوم مشفق تجلیل به عمل بیاوریم.

باید قدردان شعرای جوان باشیم

در ادامه آیین اختتامیه دوازدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل»، حجت ‌الاسلام علیرضا رجالی تهران قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: بنده معتقدم این جلسات بهترین بسترهایی است که بتوان به سرایش و سرودن اشعار آیینی و داستان‌های ادبی در حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس پرداخت؛ چرا که اینگونه جلسات در پاسداشت ارزش‌های مطالعه نظام نقش بسیار مهم و کلیدی ایفا می‌کند.


وی با بیان اینکه ادعای صبوری و پایداری و ادعای ایثار و شهادت بسیار متفاوت است چرا که عده‌ای پا به این عرصه نهاده و آن را به ثبت رسانده‌اند اظهار داشت: حتی اگر شما به اولین بیت دیوان حافظ نیز توجه کنید می‌بینید که به ایثار و شهادت که واژه بسیار مقدسی است پرداخته شده که ما نیز باید به این مقوله توجه بسیار داشته باشیم.

حجت‌الاسلام رجالی تهرانی تصریح کرد: بسیاری از اشعاری که در این همایش سروده می‌شود توسط شاعران جوان است که خودشان در جنگ حضور نداشته اما یا زخم خورده بوده و یا فرزند جانباز و شهیدی هستند که باید این افراد را قدر بدانیم.

حاج صادق از طریق شهید علم الهدی برای امام (رحمه الله علیه) مرثیه خواند

در ادامه آیین اختتامیه دوازدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل»، حاج صادق آهنگران مداح و مرثیه‌خوان سالهای دفاع مقدس گفت: حاج حبیب‌الله معلمی استادم بودند یعنی زندگی من را در وهله نخست، خدا و سپس استاد معلمی عوض کرد.

وی با بیان اینکه‌ استاد معلمی فرزندی داشتند به نام سیف‌الله که استاد قرآن بود در زمان جنگ تبلیغات سپاه و جهاد ادغام شده بود اظهار داشت: یک روز فرزند استاد معلمی گفت دوست دارید برای‌تان شعر بخوانم و بنده در معذوریت قرار گرفتم و گفتم بخوانید او نیز گفت پس شعرم را با سبک بخوان چند روز بعد او گفت که این اشعار را پدرم سروده است.

حاج صادق آهنگران تصریح کرد: فردای آن روز آقای معلمی گفت که بچه‌های هویزه خسته شده‌اند چرا که عملیاتی صورت نگرفته است شما می‌توانید به آنجا آمده و برای‌شان مرثیه ‌خوانی کنید.

وی ادامه داد: در آن زمان شهید علم‌الهدی در حال جمع‌آوری عشایر آزاد بود که آنها را پیش امام (ره) ببرد که کار او نیز بسیار سخت به شمار می‌رفت. سه‌شنبه‌ شب به هویزه رفتم و اولین اجرایم را در هویزه اتفاق افتاد و دومین بار نیز در جماران اجرا داشتم.

این مداح و مرثیه خوان جبهه های حق علیه باطل با بیان اینکه در نخستین اجرایم به جز 3 نفر همه رزمندگان شهید شدند خاطرنشان کرد: در آن زمان که مرثیه‌سرایی می‌کردم حدود 20 دقیقه رزمندگان در خاموشی خودشان گریه می‌کردند و در اوایل جنگ بود که شهید علم‌الهدی گفت: آیا حاضری نزد امام آمده و برای ایشان نیز بخوانید بنده نیز به عشق زیارت امام (ره) به جماران رفتم.

تجلیل از برگزیدگان بخشهای داستان و شعر دوازدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل»

شایان ذکر است در این آیین که به حضور خانواده شهدا مزین بود تعدادی از شعرا به قرائت اشعاری درباره شهدا و مقام شهادت پرداختند. همچنین در این مراسم، از برگزیدگان بخش داستان و شعر دوازدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل» تجلیل به عمل آمد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار