یک روزنامه اردو زبان در بمبئی هند به خاطر انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام(ص) که پیش از این هفته نامه شارلی ابدو آن را منتشر کرده بود، تعطیل و سردبیر آن بازداشت شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، تعقیب کیفری شیرین دلوی، سردبیر این روزنامه هندی، توجه همگان را بر روی محدودیت هایی که در هند در زمینه آزادی بیان وجود دارد، متمرکز کرده است. 

تمام کارکنان روزنامه "اودهنامه" پس از 17 ژانویه یعنی زمانی که این روزنامه اردو زبان یکی از کاریکاتورهای توهین آمیز شارلی ابدو درمورد پیامبر اسلام را منتشر کرد، اخراج شدند.  

دلوی هم در 28 ژانویه دستگیر شد. وی به قید ضمانت آزاد اما به خاطر آن که تهدید به مرگ شده است، در مکان نامعلومی به سر می برد. 

در همان روزی که این روزنامه کاریکاتور موهن پیامبر اسلام را منتشر کرد، انجمن روزنامه نگاران اردو زبان در بمبئی شکایت هایی برضد دلوی تنظیم کردند. نصرت علی، گزارشگر یک هفته نامه اردو که در میان شاکیان دلوی بود، گفت: شما آزادید هرچه می خواهید بنویسید، اما اجازه ندارید به احساسات مذهبی دیگران توهین کنید. 

وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا خانم دلوی باید تصویری را منتشر کند که باعث بروز تنش و خشونت در سراسر جهان شود ؟ وی تاکید کرد : انتشار چنین کاریکاتورهایی صلح و آرامش را در کشورما در معرض خطر قرار می دهند. در درگیری بین آزادی بیان و مذهب در هند معمولا این مذهب است که پیروز می شود. 

براساس تقسیم بندی خبرنگاران بدون مرز، هند جزو  کشورهایی است که سطح آزادی بیان در آنها پایین است. آثار نویسندگان، ناشران، سردبیران و فیلم سازان معمولا از ترس بروز تنش های مذهبی سانسور می شوند. هند یکی از نخستین کشورهایی بود که انتشار و فروش کتاب آیات  شیطانی سلمان رشدی را ممنوع اعلام کرد. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار