روستای توریستی رویین در استان به دهکده صنایع دستی کشور است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، روستای رویین در ۲۶ کیلومتری شمال شهر اسفراین و ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد و ۷ کیلومتری جاده اسفراین به بجنورد، در یکی از دره‌های دامنه جنوبی آلاداغ به نام دره رویین واقع شده است.

روستاي رويين به عنوان دهکده نساجي سنتي از افتخارات اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان شمالي به شمار مي‌آيد و شيوه نساجي سنتي رايج در اين روستا در سال هاي اخير مورد توجه مجامع داخلي و خارجي قرار گرفته است.

امكانات تفريحي و همچنين اقامتي براي رفاه حال گردشگران، زائران و مسافران در اين منطقه بيش از پيش فراهم شده و پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.

این روستا به سبب شکل پلکانی آن به روستای ماسوله‌ای رویین نیز شهرت دارد و یکی از نقاط خوش آب و هوا و از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان اسفراین است.

کوچه‌های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌ها و شیب کوچه به کوچه روستا، ارتفاعات بلند، رودخانه‌های دائمی و درختان چنار کهنسال چهره این روستای ماسوله‌ای را منحصر به فرد ساخته است.

روستاي پلکاني رويين اسفراين با توجه به نوع معماري ، بافت تاريخي منحصر به فرد ، رونق صنايع دستي و آب و هواي خوب آن در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده و به عنوان روستاي هدف گردشگري تعيين شده است که قدمت آن به قرون 7 و 8 هجري قمري بازمي گردد.

منطقه گردشگری رویین به روستای شکوفه‌های سیب نیز معروف است سيب، گيلاس، گردو و زردآلو از مهم ترين محصولات باغي اين روستاست.

روستاي تاريخي رويين اسفراين، آب و هواي معتدل کوهستاني دارد و زمستان هاي آن سرد و پربرف است. موارد طبيعي، تاريخي و فرهنگي از جمله مهم ترين ويژگي هايي است که سبب شده رويين، اولويت نخست سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي براي تبديل شدن به يک اکوموزه باشد.

زبان و گويش مردم فارسي تاتي و عمده ترين هنر بانوان چادر شب بافي است . پارچه هاي بافت روئين شامل انواع چادر شب ، حوله ، دستمال ، ملحفه و پارچه پيراهني است و از ظرافت خاصي برخوردار است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.