حقانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

تأثیرات منفی سموم کشاورزی بر بافت گیاهی

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: استفاده بیش از حد سموم کشاورزی برای دفع آفات گیاهی، موجب سمی شدن بافت گیاه و گل و میوه آن می‌شود.

 محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، درباره تأثیر استفاده نادرست از کودهای شیمیایی در مزارع کشاورزی اظهار کرد: کودهای شیمیایی از فناوری‌های جدید در صنعت کشاورزی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی است و با بکارگیری صحیح این کودها می‌توان به محصولات ارگانیک دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: در  حال حاضر به علت عدم آگاهی کشاورزان از نحوه استفاده کودهای شیمیایی، حالت فیزیکی و طبیعی خاک از بین می‌رود به طوری که فضاهای بین خاکی با استفاده بیش از حد کودها، بسته می‌شود و اکسیژن لازم به خاک نمی‌رسد. 

حقانی تأکید کرد: آموزش لازم به کشاورزان در خصوص استفاده به میزان لازم از کودهای شیمیایی می‌تواند در بهره‌برداری صحیح از زمین‌های کشاورزی و همچنین ثمره ارگانیک موثر باشد چرا که کودهای شیمیایی مشتکل از پتاسیم، ازت و فسفر است و باید به میزان تعیین شده بر زمین‌های زراعی استفاده شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره استفاده بیش از حد سموم کشاورزی برای دفع آفات گیاهان گفت: اگر سموم استفاده شده برای دفع آفات گیاهی بیش از حد بر درختان پاشیده شود وارد بافت گیاهی شده و به طبع به گل و میوه آنها رسوخ می‌کند.

وی ادامه داد: با استفاده انسان از میوه درختان سم وارد بدن شده و باعث مسمومیت می‌شود، اگر چه این مسمومیت به صورت محسوس دیده نمی‌شود اما در نهایت موجب تغییر در روند طبیعی و فیزیولوژیکی داخل بدن انسان می‌شود.

حقانی یادآور شد: در گذشته به جای استفاده از سموم شیمیایی بر گیاهان با روش‌های طبیعی سم ‌پاشی نباتات صورت می‌گرفت به طوری که حشره‌های مفید بر روی درختان می‌نشست و طبق چرخه حیات با آفات گیاهی مقابله می‌کرد که این بهترین راه مبارزه با بیماریهای گیاهی به شمار می‌رفت.

وی در پایان گفت: در حال حاضر شهردار تهران به صورت انحصاری اقدام به پایش محصولات کشاورزی قبل از عرضه به میادین میوه و تره‌بار بار می‌کند که این امر پسندیده‌ای به شمار می‌رود اما متاسفانه آلودگی‌هایی نیز از طریق خاک وارد بافت میوه درختان می‌شود که رسیدگی بر این موضوع وظیفه جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت است.
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار