شیراز؛

افزایش عمر بیماران تالاسمی در فارس

مصرف بهینه خون در بیماران تالاسمی در فارس سن این بیماران را به 50 سال رسانده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان فارس بیان کرد : در استان فارس 1565نفر مبتلا به بیماری تالاسمی هستند که شیراز با 750نفر مبتلا به این بیماری بیشترین آمار را در سطح استان دارد که شهرهای داراب و لار در رتبه های بعدی قرار دارند .

حدائق با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون کار خود را از 9مرداد 54 با هدف پوشش خون برای بیماران تالاسمی و هموفیلی آغاز کرده است گفت: این روند 40سال به تدریج انجام شده و بهبود یافته است و سبب شده سن این بیماران به 50 سال برسد در صورتی که تا قبل از سالهای 53و54سن زندگی دراین بیماران زیر 20 سال بوده است .

وی بیان کرد: بیمار تالاسمی گلبول قرمزش دارای همو گلوبینی است که از نظر ژنتیکی و ژنوتایپ هموگلوبین این افراد با افراد معمولی متفاوت است و سبب می شود که گلبول قرمز دچار پارگی شده و هموگلوبین بیرون بریزدو باعث شود که فرد دچار کم خونی شده و نیاز به تزریق خون پیدا کند،که هرگروه می تواند به هم گروه خود خون اهداءکند.

حدائق در ادامه افزود: امیدواریم با مصرف بهینه خون بتوانیم تا 6سال آینده تغییر چهره را در این افراد متوقف کنیم .

وی ادامه داد: در استان بیش از 150هزار کیسه خون در سال نیاز است و در طی این سالها روند اهداء خون رو به رشد بوده و در دهه ماه نخست سال نسبت به پارسال روند اهداء خون 8/5درصد افزایش داشته بطوریکه استان فارس بعد از تهران رتبه دوم کشوری را دارد .

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.