ایرشیلدهای ژنراتور در نیروگاه مسجدسلیمان ساخته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ پروژه ساخت و نصب قطعات ایرشیلد(Air Shield)ژنراتورهای‌فاز‌اول‌نیروگاه‌مسجدسلیمان،توسط متخصصان و کارشناسان توانمند سد و نیروگاه مسجدسلیمان با همکاری یکی از کارگاههای ساخت و تولید داخل کشور با موفقیت انجام گردید.

قطعات ایرشیلد، مربوط به سیستم گردش هوای ژنراتور(سیرکولاسیون هوا) بوده و عمده ترین کاربرد آن ،جلوگیری از هدر رفتن هوای خنک ، بازگشت و هدایت آن بدرون هسته روتور می باشد و تأثیر بسزائی در افزایش کارآئی ژنراتور و کاهش تلفات حرارتی آن دارد.

اشکالات عمده طرح قدیم ایرشیلد بشرح ذیل می باشد:
1- ضعیف و شکننده بودن بدنه اصلی و دفرمگی ناشی از آن.
2- عدم تعبیه ماهیچه های تقویتی در طول و عرض.
3- استفاده از متریال نامرغوب و ضعیف فایبر گلاس که باعث دفرمگی و ترکهای زیادی بر روی سطح داخل آن شده و بر اثر فشار هوا و برخورد با سطح عایقی شینه های ژنراتور ، باعث زخم شدن و آسیب دیدگی شینه ها می گردید.

مزایای طرح جدید :
1- استفاده از ماهیچه های تقویتی در طول و عرض بدنه و استفاده از متریال مقاوم و مرغوب جهت بر طرف کردن دفرمگی آن.

2- انعطاف پذیری مناسب و مقاومت بسیار بالا در مقابل با حرارت و ضربه
لازم بذکر است که سیستم سیرکولاسیون هوای ژنراتور فاز اول نیروگاه مسجدسلیمان شامل دو فن DE و NDE بوده و قطعات ایر شیلد به گردش مناسبتر و مطلوبتر هوا کمک کرده و در نتیجه باعث کاهش تلفات حرارتی هسته ژنراتور می گردد.

هزینه ساخت یک ست کامل از قطعات مذکور سیصد و هفتاد میلیون ریال بوده که از محل بودجه تعمیرات و نگهداری شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه مسجدسلیمان تأمین شده و تجهیزات ساخته شده در سایر نیروگاههای برق آبی کشور نیز کاربرد ویژه دارند.در حال حاضر ، ایرشیلدهای واحد های سه و چهار بطور کامل تعویض شده و در حال بهر ه برداری می باشد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.