فائزه عزیزخانی در نشست فیلم «روز مبادا»:

از آثار علیرضا داوودنژاد الهام می‌گیرم

کارگردان فیلم سینمایی «روز مبادا» گفت: در فیلمسازی از خیلی‌ها الهام گرفته ام و شاید عمده اسامی یادم نباشد اما کارهای علیرضا داوونژاد را دوست دارم و بیشتر از او الهام می گیرم.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «روز مبادا» به کارگردانی فائزه عزیزخانی لحظاتی پیش با اجرای یحیی نطنزی در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فائزه عزیزخانی کارگردان «روز مبادا» عنوان کرد: ایده فیلم سینمایی «روز مبادا» به صورت یک داستان کوتاه در دو صفحه شکل گرفت. داستان این فیلم جزو قصه های کوتاهی بود که در مجموعه داستان هایم نوشته بودم و از همان ابتدا باور داشتم که می تواند فیلمنامه خوبی شود و در نتیجه آن را ساختم.

وی درباره ضرورت حضور کوتاه هدیه تهرانی در فیلم «روز مبادا» گفت: حضور خانم تهرانی مانند همه بخش های دیگر فیلمنامه واجب بود و امکان حذف آن وجود نداشت.

این کارگردان جوان درباره قسمت های مستندگونه «روز مبادا» توضیح داد: اساسا زمانیکه قصه ای در فیلم روایت می شود مستند بودن آن محال است اما گاهی شخصیت مادر در فیلم کلماتی را اضافه می کرد و این اتفاق، منحصر به حضور یک نابازیگر است که در فیلم من نیز به وجود آمد.

عزیزخانی گفت: بخش فوت پدر جزو سناریو نبود اما زمانی که در مرحله تدوین بودم متوجه شدم که نمی توانم از این واقعیت صرفنظر کنم. بنابراین انتخاب کردم که پایان قصه را با واقعیت زندگی ام که نبود پدر است، گره بزنم.

وی خاطرنشان کرد: مسلما در فیلمسازی از خیلی ها الهام گرفته ام و شاید عمده اسامی یادم نباشد اما کارهای علیرضا داوونژاد را دوست دارم و بیشتر از او الهام می گیرم.

کارگردان فیلم سینمایی «روز مبادا» درباره دیالوگ های این فیلم بیان کرد: دیالوگ‌ها بداهه نبود. در نگارش فیلمنامه از ادبیات مادرم وام گرفته بودم به همین دلیل این فضا برای مادر غریبه نبود.

نگار اسکندرفر تهیه کننده فیلم سینمایی «روز مبادا» نیز با حضور در این نشست بیان کرد: فائزه عزیزخانی از هنرجویان کارگاه‌های آموزشی عباس کیارستمی بود و از ابتدا هم در چنین فضاهایی فیلم کوتاه می ساخت. کار او را دیده و قبول داشتم. با شناختی که از عزیزخانی داشتم، زمانی که فیلمنامه «روز مبادا» را خواندم قبول کردم که تهیه کنندگی آنرا بر عهده بگیرم.

وی به دغدغه خود در حوزه تهیه کنندگی اشاره کرد و گفت: هدف و دغدغه‌ام آموزش است و قبل از اینکه به تهیه‌کنندگی سینما فکر کنم در تئاتر تهیه‌کننده بودم. دوست دارم کسانی که به موسسه‌ام می آیند، شناخته شوند در نتیجه از آن ها حمایت می کنم.

در ادامه نشست، شیرین آقارضاکاشی که جلوی دوربین دخترش بازی کرده بود، درباره حضورش در «روز مبادا» توضیح داد: تجربه زیادی در بازیگری ندارم اما در این سال ها در کنار دخترم بودم و در فیلم های کوتاهی که ساخته است، بازی کردم.

وی ادامه داد: همیشه منتظر بودم او که اولین فیلم بلندش را بسازد و من هم بتوانم آن را ببینم. خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد.

این بازیگر افزود: فیلم بازی کردن سختی های خودش را دارد ولی زیبایی ها و لذت های خودش را هم به همراه دارد. ضمن آنکه تلاش های همه دست اندرکاران یک فیلم است که آن را به نتیجه می رساند.

وحید عزیزخانی، دیگر بازیگر این فیلم که برادر فائزه عزیزخانی است، با اشاره به اینکه پیش از این در فیلم های کوتاه این کارگردان بازی کرده است، گفت: با تجربه ای که از کارهای قبلی و شناختی که از خواهرم داشتم، جلوی دوربین فیلم بلندش هم رفتم.

پرویز آبنار صداگذار فیلم سینمایی «روز مبادا» با اشاره به اینکه فیلم را بعد از فیلمبرداری دیده است، گفت: خیلی اتفاقی این فیلم را پیش یکی از دوستان دیدم و بعد از اینکه خانم عزیزخانی از دعوت به کار کردند، فیلم را دیده بودم و روی آن کار کردم.

آبنار با اشاره اینکه فیلم مرز بین واقعیت و تخیل را خیلی خوب نشان داده است، اظهار کرد: فیلمی مانند «روز مبادا» ندیده ام که به خوبی بتواند مرز بین واقعیت و تخیل را نشان دهد؛ مگر فیلم «زندگی و دیگر هیچ» عباس کیارستمی.

میرشجاع گراکویی صدابردار این اثر سینمایی هم درباره شیوه صدابرداری این فیلم توضیح داد: در «روز مبادا» تعداد شخصیت ها زیاد بود، میزانسن و دکوپاژ خاصی نداشتیم و با دوربین روی دست فیلمبرداری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در این فیلم بازیگرهایی داشتیم که خیلی حرفه ای نبودند و زندگی خودشان را بازی می کردند و ما هم لحظات زندگی واقعی آن ها را ثبت می کردیم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.