ایزدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

توافق خوب با دو مرحله‌ای شدن محقق نمی‌شود/چرا عدم توافق بهتر از توافق بد است؟

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: غربی‌ها علاوه بر عدم تعلیق تحریم‌ها 6 دوره تحریم جدید هم اعمال کرده‌اند و روز اول توافق ژنو وزارت دارایی آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که اتباع آمریکایی حق ندارند که با ایران براساس توافق ژنو وارد تعاملات اقتصادی در حوزه‌هایی که تعلیق انجام شده بشوند.

توافق خوب با دو مرحله‌ای شدن محقق نمی‌شود
«فواد ایزدی» در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به  اظهارنظرهایی مبنی بر اصرار اروپایی‌ها برای تعجیل در رسیدن به توافق افزود: این که آنها ادعا می‌کنند توافق صورت بگیرد تا تعاملات اقتصادی با ایران داشته باشند بیشتر جنبه عملیات روانی دارد چرا که در حال حاضر برداشته شدن تحریم‌ها مطرح نیست و مقامات آمریکایی و اروپایی هم به دنبال این مسایل نیستند.

وی به بیانات رهبر انقلاب  مورد توافق هسته‌ای اظهار داشت: نکته مهم در سخنان رهبری در این است که توافق نهایی نباید دو مرحله‌ای باشد زیرا اگر کلی مطرح شود طرف در مقابل سوالات مغلطه کرده و مسیر حرکت را تغییر می‌دهد و برای خودش هم فرصت تبلیغاتی ایجاد می‌کند.

این کارشناس سیاست خارجی با اظهار تاسف از این که توازن در سطح امتیازات داده شده و گرفته شده نمی‌بینیم تصریح کرد: با نگاه در توافق ژنو مشخص است که تمام دغدغه‌های طرف مقابل را کم و بیش پوشش داده‌ایم اما از آن طرف که قرار بود تحریم‌های جدید نباشد، طرف مقابل به توافق پایبند نبوده است.

ایزدی ادامه داد: غربی‌ها علاوه بر عدم تعلیق تحریم‌ها 6 دوره تحریم جدید هم اعمال کرده‌اند و روز اول توافق ژنو وزارت دارایی آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که اتباع آمریکایی حق ندارند که با ایران براساس توافق ژنو وارد تعاملات اقتصادی در حوزه‌هایی که تعلیق انجام شده بشوند.

این کار‌شناس سیاست خارجی افزود: توافقی که می‌خواهد صورت بگیرد باید حداقل منافع ملی کشور در آن لحاظ شود و توافق با دادن امتیازهای جدی و عدم گرفتن امتیاز فایده‌ای ندارد.  
 
ایزدی با بیان اینکه برخی به شدت روی مذاکرات سرمایه گذاری سیاسی کرده‌اند، تصریح کرد: با این رویکرد، مذاکرات تبدیل به یک مسئله آبرویی برای خودشان شده که حتما توافق باید صورت بگیرد!
 
وی تصریح کرد: طرف مقابل با نگاه کردن به این ادبیات احساس فرصت می‌کند و می‌خواهد امتیاز بگیرد و امتیاز ندهد! از این جهت فرمایشات مقام معظم رهبری در ذهن طرف مقابل اعتدال ایجاد می‌کند که نظام جمهوری اسلامی قرار نیست به موجب اینکه فلان شخصیت سیاسی اظهارنظری کرده، هر توافقی را امضاء کند.  
 
این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: عدم توافق از این جهت نسبت به توافق بد بهتر است که شما با توافق بد امضاء می‌کنید که ظلم را بپذیرید، اما با عدم توافق یک راه فرار و یا دورزدن تحریم را برای خود باقی می‌گذارید و ازاین جهت سخنان رهبری برای رسیدن به یک توافق خوب کمک می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار