اردبیل؛

گنبد الله الله آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، معماری شگفت انگيز هنر ايرانی

آرامگاه شيخ صفی الدين اردبيلی معروف به گنبد الله الله یکی از معروفترین آثار معماری و مظاهر شگفت انگيز هنر ايرانی در قرن هشتم هجری به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ آستانه متبرکه شيخ صفی الدين اردبيلی از داخل به شكل هشت ضلعی و از خارج به طرز استوانه ايی است. قطر مزار 6 متر و ارتفاع برج تا نوك گنبد دو پوش نيم پيازی مقبره حدود 17 متر می باشد.

داخل بنا با گچبری ها و تزيينات گياهی و خطوط خوشنويسی از آيات قرآنی پرجاذبه بوده، مخصوصاً صندوق چوبی خاتم كاری و ميناكاری مقبره، از نفايس هنری قرن هشتم هجری ايران است که زير نظر صدرالدين موسی ساخته و پرداخته شده است.

آرامگاه شاه اسماعیل اول از نظر تزيينات هنرى از باشكوه ترين بخش هاى مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبيلی محسوب می شود، ما بین آرامگاه محیی الدین محمد و گنبد الله الله قرار دارد.

ديوار نگاره های تذهيب و صندوق منبت‏كارى و خاتم‏كارى مرصع و بى ‏نظير آن، مخصوصاً كتيبه گچبرى با رقم عليرضا عباسى، خوشنويس معروف عهد شاه عباس ‏كبير آن را در ميان آثار معمارى مجموعه مذهبی شيخ صفی الدين اردبيلی از برجستگى ممتازى برخوردار نموده است.

آرامگاه محیی الدین محمد(حرمخانه) در سمت جنوبی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبيلی قرار دارد. اين بنا در سال 724ق بر روی مقبره ی محیی الدین محمد فرزند شیخ صفی الدين اردبيلی ساخته شده است .

آرامگاه محیی الدین محمد معروف به حرمخانه متشکل از یک راهرو و دو فضای چهارگوش مربع و مستطیل است. ورودی اصلی آن در سمت راست دیوار شاه نشین واقع شده و با گذشتن از این در وارد راهرویی می شویم که فاقد هرگونه تزئین و کتیبه است. انتهای شرقی راهرو به فضای مستطیل شکلی به نام رواق منتهی می شود كه با گنبد کوتاه از داخل رسمی بندی شده است. در ديواره ضلع جنوبى رواق حرمخانه دو لنگه‏ در چوبی با نگاره های اسلامی و گل های شاه عباسی قرار گرفته که از نمونه‏ هاى برجسته هنر لاک کاری صفويان محسوب می شود. بر فراز در مذکور يك قاب گچبرى زیبا با تزيينات متنوع كتيبه‏ هایى با خطوط كوفى و ثلث مزيّن شده است که دارای اسماء جلالیه و حدیثی از پیامبر درباره درک مرگ توسط انسان ها است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.