فضائلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

غربی‌ها مسئول هرگونه خلل در روند مذاکرات هستند/ ایران از مواضع خود عقب نشینی نکرده است

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: اظهارات رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده عزت و قدرتمندی ایران است، به درستی اشاره کرده که مشکلات داخلی آمریکا ربطی به روند مذاکرات ندارد و درصورت هرگونه خلل در روند مذاکرات مسئولیت آن برعهده غربی‌ها خواهد بود.

////// "مهدی فضائلی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اظهارات اخیر "دیوید کوهن" معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: مقامات آمریکایی در طول مذاکرات و در سیاست‌های رسانه‌ای خود همواره تلاش کرده‌اند بحث مذاکرات و حضور ایران در مذاکرات را به تحریم‌ها مربوط کنند، این مسأله یکی از ابزارهای رسانه‌ای آمریکا برای فشار بر ایران است. 

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: آمریکایی‌ها درباره اینکه تا چه میزان به مذاکره با ایران نیاز دارند و این مسأله برای آنها دارای اهمیت است اما همواره سکوت کرده‌اند و از کنار آن به آرامی گذشته‌اند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ایران را ناگزیر از شرکت در مذاکرات نشان دهند و دلیل آن را نیاز ایران به مذاکره و توافق معرفی کنند، در این راستا به این نتیجه رسیده‌اند که ایران باید با آمریکا کنار بیاید و از مواضع خود عقب‌نشینی کند. 
 
فضائلی ادامه داد: رویکرد ما در مذاکرات یک رویکرد برد_برد است، اما آمریکایی‌ها به هیچ عنوان به این قاعده اعتقاد ندارند و می‌خواهند بازی برد _باخت را عملیاتی کنند. این سیاستی است که آمریکا سعی می‌کند با استفاده از افکار عمومی داخلی خود، افکار عمومی خارجی را متقاعد سازد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: آمریکا تلاش کرده است در صورت توافق احتمالی این گونه القا شود که ایران دست از مواضع خود شسته است و آمریکا توانسته است جمهوری اسلامی ایران را از حقوق نخستین خود بازدارد و ایران را بازنده مذاکرات معرفی کند.
 
وی تصریح کرد: واقعیت این است که مسائل اقتصادی ایران در گرو مذاکرات هسته‌ای نیست، البته ما این را نفی نمی‌کنیم که تحریم در کار ما اختلال ایجاد کرده است اما این اختلال و فشار به آن حدی نیست که آمریکا می‌خواهد القا کند. 

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: ادعای کوهن معاون وزارت خزانه داری آمریکا در مورد اینکه ایران نمی‌تواند مشکلات اقتصادی خود را بدون حل مشکلات هسته‌ای برطرف کند ادعایی کذب است، مشکلاتی در داخل کشور وجود دارد اما سو‌ء مدیریت باعث شده است تا این مشکلات بوجود بیاید.
 
وی ادامه داد: در چند سال گذشته که تحریم‌ها بر علیه ایران وضع شد برخی از این افرادی که هم اکنون در ایران دارای مسئولیت هستند می‌گفتند که تحریم تنها 20 الی 30 درصد می‌تواند برای ایران مشکل ایجاد کند و این حکایت از یک واقعیت داشت.  
 
فضائلی تصریح کرد: اینکه مسئولین هم اکنون نقش تحریم‌ها را در مشکلات اقتصادی کشور 70 الی 80 درصد می‌دانند نتیجه القاعات دشمن، ضعف‌های مدیریتی، عدم توجه به توانمندی‌های داخل کشور، عدم مدیریت صحیح در منابع داخلی کشور و عدم شناسایی و بهره‌برداری از منابع داخلی ایران است و در نهایت عدم توجه وافر به بحث اقتصاد مقاومتی است.  
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: ما نباید فریب دشمن را بخوریم و باید در راستای قاعده بازی برد_برد در مذاکرات هسته‌ای شرکت کنیم و با یک توافق خوب در بحث هسته‌ای به منافع خود دست یابیم. 

وی خاطر نشان کرد: یکی از فاکتورهای توافق خوب تعیین تکلیف در مورد تحریم‌ها است تحریم‌هایی که به شکل یک جانبه، ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران وضع شده است، باید یکباره لغو شود.  
 
فضائلی با بیان اینکه غرب باید به ما ضمانت بدهد که دیگر تحریم‌ی نسبت به ایران اعمال نخواهد کرد، افزود: اظهارات رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده عزت و قدرتمندی ایران است. لاریجانی به درستی اشاره کرد که مشکلات داخلی آمریکا ربطی به روند مذاکرات ندارد و درصورت هرگونه خلل در روند مذاکرات مسئولیت آن برعهده غربی‌ها خواهد بود.
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاست نرمش قهرمانانه را در پیش گرفته است و تلاش می‌کند در یک چارچوب خاص و قوانین منطبق با قانون داخلی ایران در راستای ایجاد شفافیت‌های بیشتر قدم بردارد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، مذاکره ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار