باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

نقش رهبر معظم انقلاب در پویایی، توسعه و تدوام امنیت ملی

رهبر معظم انقلاب با نقش‌آفرینی در اختیارات محوله باعث شدند تا امروز جمهوری اسلامی ایران ابرقدرت منطقه غرب آسیا و باثبات‌ترین کشور منطقه باشد که اگر کمی به اطراف خود یعنی سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین، افغانستان، مصر و لیبی نگاه کنیم این موضوع کاملاً محسوس است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ "قانون اساسی" جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قانون تکامل یافته بوده که صاحب‌نظرانی که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشتند در تصویب آن نقش‌آفرینی کردند و این قانون، مبنا و چارچوب جمهوری اسلامی ایران بوده و مسیر را نشان می‌دهد.

فصلی از این قانون به "رهبری" و وظایف و اختیارات آن اشاره دارد که مطالعه این فصل می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر توانایی‌های حضرت آیت اله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بازگردد که یکی از این حوزه‌ها "قدرت دفاعی و نظامی" یا "قدرت بازدارندگی" است که رهبری با عنوان فرمانده کل قوا در این باره ایفای نقش می‌کنند.  
 
نقش رهبر معظم انقلاب در پویایی، توسعه و دوام امنیت ملی


افزایش دقت موشک خلیج فارس ناشی از رهنمود رهبری

رهبر معظم انقلاب همواره در این بخش توصیه‌ها ورهنمودهایی داشتند که از مهمترین آنها می‌توان به متحرک سازی سامانه‌ای S200 و افزایش دقت موشک‌های خلیج فارس اشاره کرد.

نقش رهبر معظم انقلاب در پویایی، توسعه و دوام امنیت ملی


سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره تدبیر رهبری در مورد دقت موشک خلیج فارس

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت:  درباره  موضوع دقت افزایی موشک‌های ایرانی در اصابت به اهداف  گفت: بعد از مقطعی، تدبیر حضرت آقا این بود که موشک ها را نقطه زن کنیم و ایشان از مدت‌ها قبل این تاکید را داشتند.

وی ادامه داد: چون اهداف ما بزرگ بود، خیلی به «دقت» فکر دقت نکرده بودیم. خطای موشک ها بین ۲۰۰-۳۰۰-۴۰۰ متر تا۱۰۰۰متر بود ولی چون کلاهک‌های سنگین داشتند، ما فکر می‌کردیم خوب است.

حاجی زاده گفت: تلاش ها ادامه پیدا کرد تا ما رسیدیم به دقت۳۵ متر و فکر هم می‌کردیم که خیلی کار خوبی کردیم. اولین گزارشی که در نمایشگاه خدمت حضرت آقا داشتیم، ایشان فرمودند این راهتان خیلی عالی و خوب است ولی شما که توانستید به ۳۵ متر دقت برسید، پس می توانید آن را به ۱۰ تا ۱۵ متر برسانید. این یک شوکی بود. با این تدبیر آقا، مجددا بچه ها دست به کار شدند تا اینکه ظرف ۵-۶ ماه، این دقت به خطای کمتر از ۱۰ متر رسید. این دیگر تکثیر شد و موشک ها رفت به سمت اینکه ضد شناور باشد یعنی موشک بالستیک ضد شناور.

وی تصریح کرد: در این حوزه معمولا از موشک های کروز استفاده می‌شود و استفاده از موشک بالستیک مرسوم نیست اما کروز هم محدودیت‌های خاص خودش را دارد بالاخره با سرعت پایین ممکن است مورد اصابت قرار بگیرد. استفاده از موشک بالستیک، یک ایده ایرانی بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: بعدا همین موشک خلیج فارس ادامه پیدا کرد تا به امروز که موشک‌های "هرمز۱ " و "هرمز۲ " را هم داریم. اینها هر کدام مشخصات و مختصات خاص خودش را دارند که می‌توانند شناورها، ناوها و رزم ناوها را در فواصل دور مورد اصابت قرار بدهند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: حضرت آقا چندین مرحله از فرماندهان و مسئولین و در مقطعی که خود ما هم مسئولیت داشتیم، خواستند که بروید روی موضوع دقت. همه بچه‌ها بسیج شدند تا اینکه دقت اولین موشک‌های ما به ۱۰۰تا۱۲۰ متر رسید ولی حضرت آقا فرمودند که نمی شود شما یک هدفی را که می خواهید بزنید، بگویید ۱۰۰ متر آن طرف تر خورد. این را مقام معظم رهبری مطرح کردند.


البته این دو مورد تنها بخش بسیار کوچکی از رهنمودهای رهبری بوده که همه این‌ها با نگاه به تکامل امنیت ملی طراحی شده است.  
 
در سطح گسترده‌تر اگر به امنیت ملی نگاه کنیم و کشورهای منطقه را با ایران قیاس کنیم، ایران به گفته رئیس جمهور دکتر "حسن روحانی" جزیره ثبات منطقه است که این مسیر میسر نمی‌شد مگر با اتحاد ملی و رهنمودهای مقام معظم رهبری.

**اصل یک‌صدونهم قانون اساسی 

در این اصل شرایط و صفات رهبری این گونه ذکر شده است:
 
1-صلاحیت علمی لازم برای افتا و ابواب مختلف در فقه
 
2- عدالت و تقوا لازم برای رهبری امت اسلامی
 
3- بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری

 
اصل یک‌صد و دهم قانون اساسی/ وظایف و اختیارات رهبری
 
در این اصل وظایف و اختیارات رهبری به شرح زیل آمده است:
 
1-تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام

2- نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام 

3- فرمان همه‌پرسی 

4- فرماندهی کل نیروهای مسلح 

5- اعلان جنگ، صلح و بسیج نیروها
 
6- نصب و عزل و قبول استعفای:

 
الف- فقهای شورای نگهبان 

ب- عالیترین مقام قوه قضاییه 

ج- رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
 
د- رئیس ستاد مشترک ارتش 

ه- فرمانده کل سپاه پاسداران
 
و- فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی
 
 
7- حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه 

8- حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام 

9- امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم، صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دور اول به تأیید رهبری برسد 

10- عزل رئیس جمهور با درنظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رأی مجلس شورای اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه 

11- عف و یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه  
 
** نقش آفرینی مقام معظم رهبری در اقتدار منطقه‌ای 

در بند اول، چهارم، پنجم و تبصره "د"،"و"،"ه" بند ششم اختیاراتی به رهبری داده شده است. حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با نقش‌آفرینی در اختیارات محوله باعث شدند تا امروز جمهوری اسلامی ایران ابر قدرت منطقه غرب آسیا و باثبات‌ترین کشور منطقه باشد که اگر کمی به اطراف خود یعنی سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین، افغانستان، مصر و لیبی نگاه کنیم این موضوع کاملا محسوس است و تدابیر معظم‌له هرچه بیشتر خود را در امنیت کشور نشان می‌دهند.

نقش رهبر معظم انقلاب در پویایی، توسعه و دوام امنیت ملی

نقش رهبر معظم انقلاب در پویایی، توسعه و دوام امنیت ملی



برای مثال در کشور عراق استان "صلاح‌الدین"، "نینوا" و در کشور سوریه استان‌های "الحسکه"، "دیرالزور"، "حلب" و امثالهم درگیر مسائل امنیتی هستند. در کشور لیبی شهر "درنه" با مشکلات امنیتی مواجه شده است و در مصر هم رخدادهای نااامنی در امنیت ملی کاملا خود را در صحرای سینا و قاهره نشان داده است که تمام این‌ها نشان می‌دهد حضور و وجود رهبری به عنوان قطبی تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های کلان امنیتی و دفاعی بسیار موثر است و اگر امروز در آرامش هستیم علاوه بر وجود ملتی آگاه و هوشیار دارای رهبری آگاه و دانشمندی است که دیدگاهشان در بسط امنیت ملی بسیار تکامل یافته است.  
 
نقش رهبر معظم انقلاب در پویایی، توسعه و دوام امنیت ملی



می‌توان با توجه به مشاهدات منطقه گفت: افزایش توان بازدارندگی از هشت سال دفاع مقدس تاکنون، پیروزی‌های محور مقاومت در جنگ 33 روزه جولای و آگوست 2006، جنگ 22، 8 و 51 روزه در غزه، خیزش کرانه باختری (منطقه بیش از 5 هزار کیلومتر مربعی در فلسطین که با توجه به توصیه‌های رهبری در مورد لزوم تسلیح کرانه باختری پتانسیل‌های بالایی برای مقاومت دارد)، پیروزی‌های ملت سوریه و عراق در برابر تروریست‌های تفکیری که با الهام از توصیه‌های رهبری بوده، علاوه بر حرکت در تقویت امنیت منطقه‌ای در تقویت امنیت ملی در سطح کلان و به صورت غیر مستقیم مؤثر بوده است.
 
باید قدردان معظم‌له باشیم و برای طول عمر ایشان دعا کنیم. آمین یا رب العالمین
.


گزارش از: محمد زرچینی


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار