همدان؛

به شماره افتادن نفس تالاب‌های همدان

افت سطح آب‌های زیرزمینی به دليل حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب منجر به مرگ تدریجی تالاب‌های همدان شده و اینک نفس تالاب‌ها را در استان به شماره انداخته‌ است.

به گزارش به شماره افتادن نفس تالاب‌های همدانگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، ترکیب اکوسیستم‌های خشکی و آبی موجب پدیدار شدن زیستگاه‌هایی می‌شوند که به آنان تالاب یا مرداب می‌گویند و دوم فوریه برابر با ۱۳ بهمن ماه روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده‌ است.
 
تالاب ها مناطق مردابی، آبگیری و مجموعه‌های آبی بصورت طبیعی، مصنوعی، دایم یا موقت با آب ساکن، جاری، شیرین و یا شور هستند.
 
استان همدان به علت مرتفع بودن و دوری از آب‌های آزاد، فاقد منابع عمده آبی از قبيل دريا، درياچه طبيعی و ساحل است ولی درياچه‌های داخلی استان كه بيشتر به صورت مصنوعی ايجاد شده‌اند و تالاب‌های اين منطقه، از جمله منابع آبی استان همدان به شمار می‌آيند که از نظر گردشگری نیز دارای اهمیت هستند.
 
استان همدان با داشتن ۲۷ تالاب مصنوعی و طبیعی، چشم اندازی مناسب برای زیستگاه پرندگان و گونه‌های مختلف آبزی و زمینه‌ای برای گردشگری و حضور علاقمندان به طبیعت فراهم کرده است.
 
قوهای فریادکش در تالاب سرخرود
 
این تالاب‌ها به عنوان شناسنامه و هویت استان چند سالی است که روزهای ناخوشی را پشت سر می‌گذارند به گونه‌ای که دوستداران طبیعت با نگرانی از این وضعیت هر از چند گاهی زنجیره‌های انسانی برای حفظ این تالاب‌ها تشکیل می‌دهند.
 
بیشتر تالاب های طبیعی همدان خشک شده است
 
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در همین زمینه با بیان اینکه تالاب های طبیعی استان تنها سه تالاب هستند و بقیه انسان ساز و مصنوعی هستند، ‌گفت: بیشتر تالاب‌های طبیعی همدان خشک شده است که علت آن را می‌توان افت سطح آب زیرزمینی در منطقه به علت حفر غیرمجاز چاه و استفاده بی‌حد و حساب آب‌های زیرزمینی دانست.
 
سید عادل عربی با اشاره به اینکه استان همدان از بعد منابع حفاظت تحت مدیریت از استان‌های ضعیف کشور است، ادامه داد: در استان سه تالاب طبیعی آق گل در ملایر، چم شور و پیر سلمان در اسدآباد وجود دارد که تالاب آق گل ملایر و چم شور هر دو فصلی هستند.
 
وی علت خشک شدن تالاب چم شور اسدآباد را کاهش نزولات جوی دانست و ادامه داد: کاهش سطح آب باعث خشکی تالاب شده است.
 
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه حتی اگر بارندگی خوبی در پیش باشد، تالاب آق گل احیا نمی شود، افزود: این احیا نیازمند اجرای مدیریت زیست بومی در منطقه، تغییر الگوی کشت، فرهنگ سازی مردم منطقه و نحوه بهره برداری مناسب مردم از آب تالاب ها است.
 
پرندگان مهاجر در تالاب های گلستان
 
عربی با اشاره به اینکه تنها احیای تالاب پیر سلمان ممکن بود، بیان کرد: بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده اقدامات اجرایی لازم در زمینه احیای این تالاب صورت گرفت که امیدواریم مردم منطقه در خصوص بهره برداری صحیح از آب تالاب همکاری کنند.
 
وجود ۱۷ فروچاله در استان به دلیل عدم مدیریت مصرف آب باعث تشدید اثر ریزگردها نیز شده است
 
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به تنش آب موجود در کشور، ادامه داد: از بین رفتن زیستگاه‌های آبی، خشک شدن تالاب‌ها، عدم اصلاح الگوی کشت و وجود ۱۷ فروچاله در استان به دلیل عدم مدیریت مصرف آب باعث تشدید اثر ریزگردها نیز شده است.
 
عربی با افزودن این مطلب که دیده شدن نخستین ریزگرد ها در سال ۸۸ و خشک شدن تالاب‌های طبیعی استان در همان سال به هم مرتبط است، عنوان کرد: با وجود بارندگی‌ها در چند سال اخیر این تالاب‌ها احیا نشده است.
 
وی مسائلی نظیر چرای بیش از حد دام‌ها، کاهش میزان بارندگی‌ها، نابودی زیستگاه‌ها، خشک شدن تالاب‌ها و به دنبال آن افزایش بیابان زایی را از چالش‌های اساسی برشمرد و گفت: این موارد به بیابانی شدن و شدت گرفتن ریزگردها می‌انجامد.
 
کارشناس مسئول زیستگاه و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تالاب آق گل در جنوب شرقی روستای کردخورد از توابع ملایر و روستای توتل در مرز استان‌های همدان و مرکزی واقع شده است، گفت: این تالاب در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
رامین رمضانی ادامه داد: تالاب آق گل، تالابی فصلی است که موجب پيدايش و استقرار روستاهای پيرامون خود بوده و محل گرد آمدن هرز آب‌های فصلی منطقه ‌است که با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین شناسی آن دارای قدمتی چهل هزارساله ‌است.
 
آبگیری دریاچه وتالاب بین المللی هامون
 
وی گفت: این تالاب از گذشته یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنحه، اردک مرمری، اردک سرسبز، پلیکان، لک لک و حواصیل به حساب می آمده است.
 
عامل اصلی خشکی تالاب آق گل ملایر خشک سالی رودخانه‌ ورودی است
 
کارشناس مسئول زیستگاه و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان همدان عامل اصلی خشکی تالاب آق گل ملایر را خشک سالی رودخانه‌ ورودی دانست و گفت: با توجه به چاه‌های غیرمجاز بسیار در اطراف تالاب، امور آب نیز در جلوگیری از احداث این چاه‌ها خوب عمل نکرده است.
 
رامین رمضانی افزود: از سال ۸۸ به دلیل خشک سالی، کاهش باران و خشک شدن رودخانه‌های ورودی، برداشت آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز اطراف تالاب و غیره این تالاب رو به خشک شدن رفت.
 
وی با اشاره به اهمیت سفره آب زیرزمینی در احیای تالاب آق گل ملایر افزود: مهم‌ترین کار زنده نگه داشتن تالاب فصلی آق گل در فصول پاییز و زمستان برای ورود پرندگان مهاجر است.
 
وی گفت: تالاب چم شور نیز در ۲۵ كيلومتری شرق اسدآباد واقع شده و با توجه به اين كه تالاب از نوع فصلي است، مساحت آن قبل از خشک شدن از صفر تا ۵۰۰ هكتار در نوسان بود و از آنجاییکه منشأ تأمين آب اين تالاب از محل نزولات جوي بوده با کاهش بارندگی خشک شده و به وضعیت کنونی دچار شده است.   
 
رمضانی گفت: این تالاب در گذشته با توجه به كوچ پرندگان مهاجری مانند خوتكا، درنا، غاز خاكستری و پرندگانی از قبيل زاغي، زنبور خور، لاك پشت و مار آبي در فصل مهاجرت پرندگان داراي ارزش زيست محيطی و گردشگری بوده است.
 
وی ادامه داد: تالاب پیرسلمان نیز در دشت اسدآباد واقع شده و مهمترين ويژگی آن تنوع پرندگان و پوشش گياهي فراوان در فصل بهار و تابستان است.
 
وی گفت: این تالاب در شرق روستای پیر سلیمان واقع در ۳۹ کیلومتری جنوب شهرستان اسدآباد واقع شده و ارتفاع تالاب از سطح دریا در حدود دو هزار و ۱۶۰ متر استو گستره ای شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود ۵۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است.
 
تالاب جازموریان
 
رمضانی افزود: این تالاب طبیعی هم خشک شده بود که با همت محیط زیست مجددا احیا شده و با مدیریت زیست محیطی در آن منطقه باید از آن به خوبی بهره برداری کرد.
 
خشکسالی از وضعیت بحران خارج و به شکل اقلیم در آمده است
 
مدیر کل بحران استان همدان نیز با تاکید بر این مطلب که خشکسالی از وضعیت بحران خارج و به شکل اقلیم در آمده است، بیان داشت: بحران در شرایط خاصی رخ می دهد و با تغییر وضعیت به حالت نخست برمی گردد، اما با توجه به نمودارهای کاهش بارش و افزایش درجه حرارت دما شاهدیم که تغییر اقلیم در استان همدان رخ داده است.
 
علی مردان طالبی با بیان اینکه مخاطرات، طبیعی، انساز ساز و یا ترکیبی هستند، افزود: مخاطرات طبیعی به شکل ناگهانی و یا تدریجی رخ می دهند که خشکسالی را می توان به عنوان یک مخاطره طبیعی تدریجی نام برد.
 
اما استان همدان از تالاب های مصنوعی مانند آبشینه و تالاب شيرين سو بهره مند است که تالاب آبشینه به مساحت ۸۵ هکتار در ۱۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد و  از سال ۱۳۹۰ به مدت ۵ سال به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.
 
چنگر، پلیکان، درنا، کشین بزرگ و کوچک، فلامینگو، چوب پا، نوک خنجری، اگرت بزرگ، حواصیل‌های خاکستری و ارغوانی، سنقر تالابی، گلاریول و پرستو دریایی نوک کاکایی از پیش قراولان پرندگانی هستند که در فصل بهار به این تالاب مهاجرت می‌کنند.
 
این پرندگان که از کشورهای آفریقایی به استان همدان وارد می‌شوند  و تا اواخر مهر در تالاب آبشینه زمستان گذرانی می‌کنند چراکه مراقبت ویژه زیست محیطی و آبزی بودن این پرندگان، تالاب آبشینه را به بهترین زیستگاه برای برخی پرندگان و جانداران تبدیل کرده است.
 
قوهای فریادکش در تالاب سرخرود
 
تالاب شیرین سو نیز تالابی دائمی و مصنوعی است که يكی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان كبودرآهنگ محسوب می شود و در ۹۵ كيلومتری شهر همدان واقع شده و مساحت تخمين زده شده برای اين تالاب، ۴۳ هكتار است.
 
تالاب شيرين سو به دليل تنوع گونه‌های گياهی و جانوری، توجه علاقمندان به محيط زيست را به خود جلب كرده و در تالاب شيرين سو ۵۴ گونه پرنده وجود دارند که جزو پرندگان كم نظير كشور هستند.
 
چنگر، كشيم بزرگ، خوتكا، لک لک سفيد، آووست، چوب پا، حواصيل خاكستری، حواصيل ارغوانی، اگرت بزرگ، كشيم كوچک، سر سبز، اردک نوک سبز، كاكايی سر سياه، سليم طوقی، تليله كوچک، گاو چرانک و حواصيل شب از جمله پرندگان اين تالاب به شمار می‌آيند.
 
با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه دوستداران طبیعت خبر خشک شدن تالاب‌ها و از بین رفتن گونه‌های جانوری و به‌هم خوردن اکولوژی منطقه را نشأت گرفته از دست‌اندازی انسان در طبیعت می‌دانند بنابراین نباید با اجرای طرح‌های سدسازی، حفر چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی سبب کاهش شدید سطح آب تالاب‌ها و در نهایت خشکی آنها شد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.