یو اس ای تودی:

مایه شرمساری است اگر سخنرانی نتانیاهو تلاشها برای دستیابی به توافق با ایران را به شکست بکشاند

یو اس ای تودی نوشت : بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با خطر مبادله اتحاد آمریکا و اسرائیل با اتحاد بین حزب لیکود خود و جمهوریخواهان روبروست و بسیار مایه شرمساری است اگر سخنرانی نتانیاهو تلاشها برای دستیابی به توافق با ایران را به شکست بکشاند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود نوشت : جان بونر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل زمانی که طرح سخنرانی نتانیاهو در کنگره و دور زدن کاخ سفید را آماده می کردند قطعا فکر می کردند در حال آغاز یک کودتا هستند. این سخنرانی فرصتی عالی برای نتانیاهو بوجود می آورد تا هدف اصلی خود را پیش ببرد : منحرف کردن مسیر مذاکرات برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران. نتانیاهو عقیده دارد برنامه هسته ای ایران موجب توافقی می شود که اسرائیل را آسیب پذیر خواهد کرد. زمان این سخنرانی که دو هفته پیش از انتخابات اسرائیل است نیز موجب تقویت سیاسی نتانیاهو می شود. نتیجه برای بونر نیز مشابه بود. بونر با نقض پروتکلی دیرینه، توجه ها را از اوباما یک روز پس از نطق سالانه وی منحرف کرد و توجه ها را به این موضوع جلب کرد که کنگره جدید جمهوریخواهان حتی در سیاست خارجی که در آن اتحاد سیاسی مهمترین موضوع است ، مسیر خودش را طی می کند. این اقدام همچنین موجب خشنودی جنگ‌طلبان در کنگره شد که در سوء ظنهای نتانیاهو شریک هستند. با این وجود با گذشته کمتر از یک هفته ، این مانور کمتر به صورت ضربه ای سهمگین به نظر می رسد و بیشتر یک اشتباه داوطلبانه زیان آور تلقی می‌شود. 

واکنشی در اسرائیل در جریان است و تعدادی از منتقدان از جمله "مایکل اورن" سفیر سابق نتانیاهو در ایالات متحده نگرانند که  نتانیاهو و بونر با سیاسی کردن این موضوع در حال به خطر انداختن حمایت دیرینه هر دو حزب آمریکا از اسرائیل هستند. این مسئله ، نگران کننده  است اما عواقب آن برای ایالات متحده به طور بالقوه بدتر است. هنگامی که نتانیاهو  در تاریخ 3 مارس صحبت کند ، مهلتی مهم در مذاکرات هسته ای درست سه هفته بعد پایان می یابد. در حالی که نگرانی در مورد یک  توافق بد، منصفانه است،  زمان قضاوت کردن پس از آن است که چارچوب توافقنامه تعیین شود . از بین بردن توافق در همان ابتدا، کاری که نتانیاهو مشتاق  آن هستند،  به منزله نابودی بهترین شانس برای دستیابی به نتیجه ای صلح آمیز است. در حال حاضر، همه آمریکایی ها باید در مورد جهش به سوی یک جنگ جدید در منطقه نگران باشند. اما این تنها دلیل برای بد بودن ایده سخنرانی نتانیاهو نیست.

دعوت بونر-  که با همکاری ران درمز  سفیر اسرائیل انجام شد ، در چند روز موجب سیاسی شدن روابط آمریکا و اسرائیل به شیوه ای جدید شد که مشخصه آن انتقاد سیاسی در تل آویو و واشنگتن است. رهبران اقلیت دموکرات در کنگره که هر دو از حامیان دیرین اسرائیل هستند هفته گذشته مودبانه هشدار دادند نتانیاهو مرتکب اشتباه شده است.

نتانیاهو با خطر مبادله اتحاد بین آمریکا و اسرائیل با اتحاد بین حزب لیکود خود و جمهوریخواهان روبروست. حتی اگر این شگرد موفق به از بین بردن مذاکرات هسته ای ایران شود ، این امر می تواند یک پیروزی پر هزینه باشد  و موجب طرح سئوالاتی نگران کننده در مورد درجه کنترلی شود که  نتانیاهو  بر تصمیماتی  دارد که می تواند به قیمت جان آمریکایی ها تمام شود. 

یو اس ای تودی در پایان نوشت: در طول مذاکرات، شش کشور مذاکره کننده با ایران وحدتی قابل توجه نشان داده اند. مایه شرمساری است  اگر همه این تلاشها به دلیل بازی سیاسی در اینجا یا در اسرائیل از دست برود.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
آمریکا کلا نوکر اسرائیل است
آخرین اخبار